Οι θάλασσες και οι ωκεανοί μας φιλοξενούν εντυπωσιακή ποικιλία ειδών – πάνω από το 90% της παγκόσμιας βιοποικιλότητας – πράγμα που αποτελεί τη μοναδικότητα του πλανήτη μας.
Και ανεξάρτητα από το αν εργαζόμαστε στον τομέα της ναυτιλίας ή της αλιείας, ή από το αν βλέπουμε τη θάλασσα μόνο στις διακοπές μας, όλοι εξαρτόμαστε από τους ωκεανούς, παντού στην οικουμένη. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την Ελλάδα.
Η Ελλάδα είναι το λίκνο της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και σημαντικός ανταγωνιστής στην παγκόσμια ναυτιλία. Ολόκληρος ο κόσμος θαυμάζει την αρχαία Ελλάδα – μας δώσατε τη φιλοσοφία, την ιατρική, τη δημοκρατία… και τη ναυτιλία!
Διαβλέψατε τη σημασία του ναυτιλιακού τομέα στο εμπόριο και μάθαμε από εσάς. Γνωρίζω πόσο περήφανοι είστε για τη ναυτιλιακή σας παράδοση. Και με το δίκιο σας!
Ωστόσο, πρέπει να βρούμε τρόπους να προωθήσουμε την παράδοση αυτή, και την οικονομική ευημερία που δημιούργησε, καθώς ο κόσμος γύρω μας μεταβάλλεται. Είδαμε τους ανέμους της αλλαγής να σαρώνουν την Ευρώπη και την υφήλιο σε πρωτοφανή κλίμακα.
Δοκιμαστήκαμε από την οικονομική ύφεση -ιδίως εδώ στην Ελλάδα-, από τις προκλήσεις στον τομέα της ασφάλειας, από την παγκόσμια αναδιάταξη των εξουσιών και από την αυξανόμενη πίεση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, ανάμεσα σε άλλες προκλήσεις. Το αισθανθήκατε κι εσείς στον τομέα της ναυτιλίας.
Αλλά η ΕΕ επέπλευσε. Μαζί! Η Ευρώπη παραμένει η ηγετική οικονομία παγκοσμίως, και σήμερα, έχουμε και πάλι ούριο άνεμο.
Οι μεταφορές συμβάλλουν σημαντικά σε μιαν ισχυρή οικονομία. Από την αρχή της θητείας μου, και μαζί με ολόκληρο το οικοσύστημα που αποτελεί την ένωση μεταφορών της ΕΕ, έχω προωθήσει την παγκόσμια ηγετική θέση της ΕΕ στον τομέα των μεταφορών, στηρίζοντας παράλληλα την ψηφιοποίηση, την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, την καινοτομία και τις επενδύσεις. Δώσαμε επίσης προτεραιότητα στη διεθνή δέσμευση και στην ασφάλεια.
Και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει και προωθήσει πολλές πρωτοβουλίες θαλάσσιας πολιτικής, οι οποίες αφορούν ιδιαίτερα την Ελλάδα: από τους νέους κανόνες για την ασφάλεια των επιβατηγών πλοίων και την κοινωνική πλευρά της εκπαίδευσης των ναυτικών, μέχρι την ετοιμότητα όσον αφορά το Brexit, την ενιαία ναυτιλιακή θυρίδα που επισπεύδει τον χρόνο υποβολής δηλώσεων, καθώς και την πρόταση σχετικά με τις λιμενικές εγκαταστάσεις παραλαβής αποβλήτων πλοίου και καταλοίπων φορτίου.
Έχουμε επίσης επενδύσει σε οδικές υποδομές για τη σύνδεση των λιμένων και για την εξασφάλιση ολοκληρωμένου δικτύου υλικοτεχνικής υποστήριξης. Όλα αυτά δίνουν νέα ώθηση στον τομέα της ναυτιλίας ώστε να αξιοποιήσει καλύτερα το δυναμικό του.
Συγκεκριμένα, η ενιαία ναυτιλιακή θυρίδα θα μειώσει τον διοικητικό φόρτο στον ναυτιλιακό τομέα κατά περισσότερο από 60%, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα και προετοιμάζοντας το έδαφος για νέες, ψηφιακές υπηρεσίες.
Η οδηγία θα βελτιώσει τη διαλειτουργικότητα ανάμεσα στους οικονομικούς φορείς και στις αρχές και θα διευκολύνει την ανταλλαγή δεδομένων.
Ωστόσο, κατ’ εμέ, η περιβαλλοντική πρόκληση εξακολουθεί να προέχει κατά πολύ, περισσότερο από όλες τις άλλες. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο χρόνος για να επιβραδύνουμε τις ζημιές που κάνουμε στον πλανήτη μας τελειώνει.
Ως εκ τούτου, για μένα αποτελεί ηθική επιταγή να κάνουμε ό,τι μπορούμε προκειμένου να προστατεύσουμε τα δάση, τη χλωρίδα και την πανίδα μας -καθώς και τους ωκεανούς μας- για τις επόμενες γενιές.
Ένα μείζον πρόβλημα είναι η θαλάσσια ρύπανση, βιομηχανική και μη. Οι νέοι κανόνες οι οποίοι θεσπίστηκαν φέτος σχετικά με τις ειδικές λιμενικές εγκαταστάσεις υποδοχής αντιμετωπίζουν αυτές τις καταστάσεις έκτακτης ανάγκης στη θάλασσα: θέλουμε να μπει τέλος στα πλοία που απορρίπτουν τα απόβλητά τους στη θάλασσα.
Οι κανόνες συνδυάζουν κίνητρα και επιβολή για να παρακινούν τα πλοία να παραδίδουν τα απόβλητα στα λιμάνια. Η πρωτοβουλία εντάσσεται στη στρατηγική της ΕΕ σχετικά με τη μείωση των πλαστικών αποβλήτων με άμεση καταπολέμηση των θαλάσσιων απορριμμάτων, ενώ παράλληλα προτείνει καινοτόμα επιχειρηματικά μοντέλα που καθιστούν την οικονομία μας πιο κυκλική και βιώσιμη.
Η μεγαλύτερη βιωσιμότητα συνεπάγεται επίσης την αντιμετώπιση των εκπομπών από τις μεταφορές. Για να κάνουμε τη διαφορά, πρέπει να παραμείνουμε σταθερά προσηλωμένοι στο όραμά μας:“μηδενικές εκπομπές από ευρωπαϊκές μεταφορές έως το 2050”. Ξέρω ότι μπορούμε να το καταφέρουμε!
Η ναυτιλία κάνει εντυπωσιακά βήματα προς την επίτευξη αυτού του στόχου. Όμως, καθώς οι θάλασσες και οι ωκεανοί μας δεν γνωρίζουν σύνορα, κάθε απειλή εναντίον τους αποτελεί παγκόσμια απειλή. Να γιατί η Επιτροπή ανέκαθεν υποστήριζε φιλόδοξες κανονιστικές ρυθμίσεις, σε παγκόσμιο επίπεδο, για τούτες τις παγκόσμιες προκλήσεις.
Το έργο μας στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού σχετικά με τη μείωση των εκπομπών από τη ναυτιλία, καθώς και με περιβαλλοντικά μέτρα,διασφαλίζει ότι θέτουμε πρότυπα και ισότιμους όρους ανταγωνισμού σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το “όραμα μηδέν” στηρίζει το μακροπρόθεσμο στρατηγικό όραμα της ΕΕ όσον αφορά μιαν ευημερούσα, σύγχρονη, ανταγωνιστική και κλιματικά ουδέτερη οικονομία. Για να το πετύχουμε, αρκεί να προσαρμόσουμε τη νοοτροπία μας.
Οι οικολογικότερες μεταφορές είναι ευκαιρία για καινοτομία, κινητήρια δύναμη της ανταγωνιστικότητας. Με αυτές τις πρωτοβουλίες,και όχι μόνο, επιδιώκουμε να δώσουμε στην Ελλάδα και στις άλλες χώρες της ΕΕ τα όπλα που χρειάζονται ώστε να προάγουν την πράσινη ανάπτυξη — και μάλιστα τη γαλάζια ανάπτυξη.
Η Ελλάδα έχει την πλήρη υποστήριξή μου, καθώς συνεχίζει να βαδίζει προς την κατεύθυνση αυτή.
Violeta Bulc,
Ευρωπαία Επίτροπος αρμόδια για τα θέματα Μεταφορών, αναδημοσίευση από το capital.gr