Μηχανισμό αντιμετώπισης των αθέμιτων πρακτικών από τρίτες χώρες στον τομέα των αεροπορικών μεταφορών προωθεί η Ε.Ε., με στόχο τη διασφάλιση ενός δίκαιου ανταγωνισμού προς όφελος των καταναλωτών και των εργαζομένων.
Πρόκειται για πρόταση της Κομισιόν, που αναφέρεται στη Στρατηγική της Ε.Ε. για την Αεροπλοΐα και στο Νομοθετικό Πακέτο για την Ανοικτή και Συνδεδεμένη Αεροπλοΐα.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, κατόπιν καταγγελίας από αεροπορική εταιρεία της Ε.Ε. ή μια ομάδα αεροπορικών εταιρειών της Ε.Ε. ή ένα κράτος μέλος ή έναν πολίτη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να διερευνήσει πιθανές αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Οι αθέμιτες πρακτικές από τρίτες χώρες μπορεί να έχουν τη μορφή επιδοτήσεων σε αεροπορικές εταιρείες εκτός Ε.Ε., προνομιακή πρόσβαση στις υπηρεσίες αερολιμένων ή αθέμιτη τιμολόγηση.
Αν η Κομισιόν, μετά την καταγγελία, διαπιστώσει ζημία ή απειλή ζημίας σε μια αεροπορική εταιρεία της Ε.Ε., μπορεί να προτείνει οικονομικά ή επιχειρησιακά μέτρα για την αντιστάθμιση της ζημίας.
Η Επιτροπή Μεταφορών της Ευρωβουλής ενέκρινε την κοινή θέση του σώματος, εν όψει των διαβουλεύσεων με το Συμβούλιο στο πλαίσιο της διαδικασίας συναπόφασης. Οι ευρωβουλευτές διευκρίνισαν ότι οι έρευνες δεν πρέπει να υπερβαίνουν τους δώδεκα μήνες.
Στις περιπτώσεις που υπάρχει κίνδυνος άμεσης και αμετάκλητης ζημίας στους μεταφορείς της Ε.Ε., ο χρόνος της διαδικασίας θα μπορούσε να μειωθεί σε έξι μήνες.
«Προσωρινά επανορθωτικά μέτρα» μπορούν να ληφθούν, όταν οι έρευνες είναι ακόμη σε εξέλιξη, στην περίπτωση που υπάρχει κίνδυνος αμετάκλητης ζημιάς των αεροπορικών εταιρειών της Ε.Ε. και, αν χρειαστεί, σε περίπλοκες έρευνες.
Τα διορθωτικά μέτρα δεν θα πρέπει να εφαρμόζονται, εκεί όπου η Κομισιόν μπορεί να καταλήξει σαφώς στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει το συμφέρον της Ένωσης για να εφαρμόσει τέτοια μέτρα, δηλαδή μέτρα που μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τους καταναλωτές, τους αερομεταφορείς, τους υπαλλήλους της αεροπορίας και τη συνδεσιμότητα.
Σύμφωνα με την Ευρωβουλή, οι νέοι κανόνες καλύπτουν ένα σημαντικό κενό στην κοινοτική νομοθεσία, γιατί παρέχουν στις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες ένα αποτελεσματικό εργαλείο επιβολής θεμιτού ανταγωνισμού.
Όπως τονίζεται, οι ευρωπαϊκές εταιρείες είναι από τις πλέον ανταγωνιστικές στον κόσμο, αλλά η πίεση από επιδοτούμενες εταιρείες αερομεταφορών τρίτων χωρών αυξάνεται συνεχώς.
Μεταφορείς από την περιοχή του Κόλπου, την Τουρκία, την Κίνα και τη Ρωσία έχουν ισχυρές κρατικές συνδέσεις που μπορούν να προκαλέσουν στρεβλώσεις στην αγορά.
Οι διαβουλεύσεις μεταξύ της Ευρωβουλής και του Συμβουλίου αναμένεται να ξεκινήσουν τους αμέσως επόμενους μήνες.
Νίκος Μπέλλος,
«Ναυτεμπορική»