Ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν την τοπική επιχειρηματικότητα της Βορείου Ελλάδος είναι η ιδιωτικοποίηση του Λιμένα της Θεσσαλονίκης. Και αυτό, γιατί η ανάδειξη και καταξίωση της πόλης ως κέντρο εμπορευματικών μεταφορών θα έχει ως άμεση συνέπεια την αύξηση της παραγωγής και των εξαγωγών.
Σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος των πρώτων υλών και προϊόντων που πωλούνται στην Ευρώπη προέρχονται κυρίως από την Άπω και Μέση Ανατολή. Η Θεσσαλονίκη γινόμενη και πάλι γέφυρα μεταξύ Ανατολής και Δύσης, θα μπορέσει να ενισχύσει σημαντικά το εμπόριο και την ελαφριά βιομηχανία στην περιοχή, η οποία θα έχει κατά βάση εξαγωγικό χαρακτήρα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, μόνο από την υλοποίηση της παραχώρησης του ΟΛΘ σε ιδιώτη, προσδοκάται αύξηση του ΑΕΠ της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας κοντά στο 10%, σύμφωνα με εκτιμήσεις μας.
Είναι κρίσιμο να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, βάσει χρονοδιαγράμματος, καθώς και η δέσμευση των υποψήφιων επενδυτών σε ένα απολύτως απαραίτητο ύψος επενδύσεων, που θα διασφαλίζει την επέκταση του 6ου προβλήτα, λαμβάνοντας υπόψη τη βραχυπρόθεσμη, αλλά και τη μεσοπρόθεσμη συγκυρία.
Κι ενώ η βελτίωση των υποδομών σε όλους τους κλάδους των μεταφορών (χερσαίες, θαλάσσιες, αεροπορικές) αποτελεί προϋπόθεση για το άλμα προς την ανάπτυξη, το ήδη μεγάλο πρόβλημα του Brain Drain διογκώνεται. Ωστόσο, οι επιχειρήσεις, η οικονομία και η παραγωγή πλούτου στηρίζονται στο ανθρώπινο δυναμικό.
Το εξειδικευμένο και άριστα εκπαιδευμένο επιστημονικό ανθρώπινο δυναμικό στην Ελλάδα αφθονεί, όπως και τα αξιόλογα ερευνητικά ιδρύματα. Πρέπει να προσπαθήσουμε σαν κοινωνία να κρατήσουμε τα ταλέντα μας στη χώρα. Αυτό μπορεί να γίνει με δύο τρόπους.
Ο πρώτος έχει να κάνει με την ενθάρρυνση νέων επιστημόνων, ώστε να δημιουργήσουν νεοφυείς επιχειρήσεις, στηριζόμενοι σε πρωτότυπες ιδέες τους. Γίνεται σημαντική προσπάθεια σε αυτό τον τομέα, τουλάχιστον στην ενθάρρυνση στα αρχικά στάδια. Οι προσπάθειες αυτές ωστόσο δεν ευοδώνονται, διότι λείπει το χρηματοδοτικό πλαίσιο που θα βοηθήσει τις εταιρίες να περάσουν στα επόμενα στάδια.
Ο δεύτερος τρόπος είναι να δοθούν τα κίνητρα, ώστε να προσελκύσουμε στην περιοχή μας ερευνητικά κέντρα ξένων οργανισμών και εταιριών. Δυστυχώς, ακόμα και αυτό σήμερα δεν συμβαίνει, παρόλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της αφθονίας ανθρώπινου δυναμικού και της πολύ όμορφης χώρας που έχουμε και την καθιστούν ελκυστικό τόπο για εργασία επιστημόνων.
Ένας βασικός λόγος που γίνεται αυτό είναι το υψηλότατο μη μισθολογικό κόστος για τους εργαζόμενους. Στελέχη τέτοιων ερευνητικών εργαστηρίων, δεν πρόκειται να έρθουν στην Ελλάδα, όταν θα είναι υποχρεωμένα να πληρώνουν περισσότερο από το 70% του εισοδήματός τους σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές.
Κυριάκος Λουφάκης,
πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος