Ακλόνητοι στη θέση τους, από τα τέλη της δεκαετίας του ’60, παραμένουν οι τέσσερις μεγαλύτεροι εμπορευματικοί λιμένες της Ευρώπης.
Πρόκειται για το ολλανδικό λιμάνι του Ρότερνταμ, το βελγικό λιμάνι της Αμβέρσα και τα γερμανικά λιμάνια του Αμβούργου και της Βρέμης, τα οποία έχουν καταλάβει τις κορυφαίες θέσεις του ευρωπαϊκού λιμενικού συστήματος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Το Αμβούργο για πολύ καιρό κατείχε τη 2η θέση στην Ευρώπη, αλλά από την κρίση του 2009 και μετά η Αμβέρσα κατάφερε να προκαλέσει με επιτυχία τον γερμανικό λιμένα.
Το 2018, το χάσμα μεταξύ Αμβέρσας και Αμβούργου ανήλθε σε περίπου 2,5 εκατ. TEU, ενώ το Ρότερνταμ διαχειρίστηκε περίπου 3,5 εκατ. TEU περισσότερα από την Αμβέρσα.
Οι 4 κορυφαίοι εμπορευματικοί λιμένες παραμένουν ακλόνητοι από την αρχή της μεταφοράς containers στην Ευρώπη
Ωστόσο, η «ηγεμονία» των τεσσάρων αυτών εμπορευματικών λιμένων υπονομεύεται από την έντονη αναπτυξιακή πορεία των λιμανιών της Μεσογείου.
Το 2018, το λιμάνι της Βαλένθια στην Ισπανία (No. 5 στην Ευρώπη) μείωσε το χάσμα με τη Βρέμης σε μόλις 360.000 TEU, ενώ και ο Πειραιάς, το Αλγεθίρας (Ισπανία) και η Βαρκελώνη (Ισπανία) φαίνεται να το πλησιάζουν ταχύτατα.
Η Βρέμη είναι πολύ πιθανό να χάσει την 4η θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη, ενώ θα μπορούσε να καταλήξει ακόμα και στη 7η το 2019
Τα στοιχεία του α’ τρίμηνο 2019 επιβεβαιώνουν ότι η Βρέμη είναι πολύ πιθανό να χάσει την 1η θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη των εμπορευματικών λιμένων. Η πτώση 7,7%, στο α’ τρίμηνο, οφείλεται εν μέρει στη μεταφορά υπηρεσιών μερικών liners στο λιμάνι του Αμβέρσας.
Το Top 4 των κορυφαίων λιμανιών της Μεσογείου κατέγραψε ισχυρότατη ετήσια αύξηση στο α’ τρίμηνο του 2019: +24,40% ο Πειραιάς (Cosco Shipping Ports), +12,88% η Βαλένθια, +8,2% το Αλγεθίρας και +5,97% η Βαρκελώνη.
Εάν αυτά τα λιμάνια μπορέσουν να διατηρήσουν το αναπτυξιακό τους momentum το 2019, ο Πειραιώς θα ανατρέψει τη Βρέμη και θα καταστεί το 4ο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων της Ευρώπης.
Ακόμη και η Βαλένθια και το Αλγεθίρας είναι πιθανό να ξεπεράσουν τη Βρέμη, το 2019, ωθώντας το γερμανικό λιμάνι στην 7η θέση των ευρωπαϊκών λιμανιών.
Η ισχυρή ανάπτυξη που καταγράφεται στη Βαρκελώνη (No. 9 στην Ευρώπη το 2018), τα τελευταία χρόνια, θα της δώσει τη δυνατότητα να μετακινηθεί στην 8η θέση στο άμεσο μέλλον (θέση που σήμερα κατέχει το Felixstowe).
Οι 3 κορυφαίοι εμπορευματικοί λιμένες της Ευρώπης (Ρότερνταμ, Αμβέρσα, Αμβούργο) παραμένουν ακλόνητοι προς το παρόν.
Ενώ Ρότερνταμ και Αμβέρσα έχουν καταγράψει υγιή αναπτυξιακά μεγέθη τα τελευταία χρόνια, το Αμβούργο κάπως υστερεί.
Theo Notteboom
«PortEconomics»
(Απόδοση-Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη)