Η εκρηκτική αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου που επιταχύνθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σε συνδυασμό με τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις των τελευταίων χρόνων, επέφεραν σημαντικές αλλαγές στην ταχυδρομική αγορά, αυξάνοντας μεταξύ άλλων τον αριθμό των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο.
Οι νεοεμφανιζόμενοι πάροχοι επιδιώκουν να αξιοποιήσουν τη λειτουργική, οργανωτική και τεχνική ευελιξία τους ώστε να ανταγωνιστούν τους παραδοσιακούς φορείς ταχυμεταφορών, ικανοποιώντας τις αυξημένες απαιτήσεις των αγοραστών/καταναλωτών σε όρους ταχύτητας παράδοσης (π.χ. παράδοση εντός της ημέρας), ευκολίας επιστροφής αγαθών, δυνατότητας ακριβέστερης ιχνηλάτησης (online tracking), αλλά και πρόσθετων υπηρεσιών εναλλακτικής ή πιο ευέλικτης παράδοσης (π.χ. δυνατότητα να καθορίζουν οι παραλήπτες το σημείο παράδοσης).
Η ένταξη των αυτοματοποιημένων θυρίδων στα δίκτυα των ταχυδρομικών παρόχων παρέχει στον καταναλωτή μεγαλύτερη ευελιξία
Ταυτόχρονα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός ενισχύει την τάση ανάληψης ταχυδρομικών υπηρεσιών από πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά και εμφάνισης νέων παρόχων που δραστηριοποιούνται κυρίως σε αστικές περιοχές, χρησιμοποιούν καινοτόμες ψηφιακές υπηρεσίες και ενίοτε λειτουργούν συνδυαστικά, με αξιοποίηση τακτικής crowdsourcing.
Μεταξύ των καινοτομιών που καθιερώνονται στην ευρωπαϊκή αγορά, ίσως η πλέον χαρακτηριστική είναι η αξιοποίηση των αυτοματοποιημένων ταχυδρομικών θυρίδων (parcel lockers).
Στόχος των παρόχων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, είναι να εξασφαλίσουν ότι η απόσταση μεταξύ των πολιτών μεγάλων αστικών κέντρων και του πλησιέστερου pick-up-box δεν θα υπερβαίνει τα 300 μ.
Με την εισαγωγή τους, παρέχεται ένας καινοτόμος τρόπος παράδοσης που πέραν των πλεονεκτημάτων του για τους καταναλωτές και τις ταχυδρομικές εταιρείες, συνδέεται με ευρύτερα κοινωνικά οφέλη.
Πιο συγκεκριμένα, η ένταξη των αυτοματοποιημένων θυρίδων στα δίκτυα των παρόχων παρέχει στον καταναλωτή μεγαλύτερη ευελιξία, καθώς οι θυρίδες που βρίσκονται σε εξωτερικούς χώρους είναι προσβάσιμες καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, ενώ η χρήση τους εξασφαλίζει μείωση του χρόνου παράδοσης και αποφυγή των αποτυχημένων προσπαθειών επίδοσης.
Από την πλευρά των εταιρειών ταχυμεταφορών, το όφελος αφορά κυρίως τη μείωση του κόστους μεταφοράς, τον περιορισμό παραπόνων και καταγγελιών, αλλά και τη δυνατότητα αποτελεσματικότερης ανταπόκρισής τους σε περιόδους υψηλής ζήτησης (π.χ. εορταστικές περίοδοι, “Black Friday”).
Τέλος, τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη των αυτοματοποιημένων ταχυδρομικών θυρίδων αφορούν ιδίως τη μείωση των εκπομπών ρύπων, λόγω μειωμένων δρομολογίων.
Στόχος των μεγάλων παρόχων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, είναι να εξασφαλίσουν ότι η απόσταση μεταξύ των πολιτών μεγάλων αστικών κέντρων και του πλησιέστερου σημείου παραλαβής των δεμάτων τους (pick-up-box) δεν θα υπερβαίνει τα 300 μέτρα.
Η ΕΕΤΤ συμβάλλει αποφασιστικά στην κατεύθυνση αυτή με πρώτο βήμα τη δημόσια διαβούλευση για την πανελλαδική αξιοποίηση των αυτοματοποιημένων θυρίδων που είναι σε εξέλιξη και θα διαρκέσει μέχρι τις 10/03/2023.
Δρ Σπυρίδων Παντελής,
Αντιπρόεδρος ΕΕΤΤ & αντιπρόεδρος ERGP
(Αναδημοσίευση από το τριμηνιαίο ενημερωτικό περιοδικό της ΕΕΤΤ, Τεύχος Νο 71)