Καθώς από το κλείσιμο του καναλιού του Σουέζ, το 1967, η ναυτιλιακή βιομηχανία της χώρας μας παίζει κεντρικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλιακή σκακιέρα, μια και ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει σχεδόν το 20% του παγκόσμιου και το 50% της ΕΕ σε όρους χωρητικότητας, ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απόψεις στελεχών του κλάδου για την πορεία της εν λόγω αγοράς στο πρόσφατο επενδυτικό συνέδριο της Capital Link στη Νέα Υόρκη.
Για τον Φώτη Γιαννακουλή, Executive Director, Research της Morgan Stanley, υπάρχει γενική ομοφωνία ότι η αγορά θα κινηθεί θετικά σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο. Σημείωσε όμως πως αυτό που φαίνεται να ανησυχεί τους επενδυτές είναι το τι πρόκειται να συμβεί μακροπρόθεσμα, καθώς όλοι οι βασικοί τομείς της ναυτιλίας εξακολουθούν να παραμένουν εξαιρετικά άστατοι.
Όπως είπε, το μεγάλο ερώτημα που απασχολεί τους επενδυτές είναι σε τι επίπεδα θα κινηθεί μακροπρόθεσμα η ζήτηση και αν, για παράδειγμα, θα υπάρχει ζήτηση για τάνκερ όχι τώρα αλλά σε δέκα χρόνια.
Ο κ. Robert Burke, CEO της Ridgebury Tankers, εκτίμησε πως η αγορά της ναυτιλίας θα ακολουθήσει θετική τροχιά, λέγοντας ότι ο στόλος αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,5% την επόμενη χρονιά και η ζήτηση κατά 4%. Όπως εξήγησε, αυτό θα συμβεί εξαιτίας μιας σειράς αλλαγών που λαμβάνουν χώρα στην Κίνα και θα οδηγήσουν στην αύξηση της εισαγωγής πρώτων υλών όπως το ατσάλι.
Ειδικότερα, είπε πως η οικονομική πρωτοβουλία «Ο Δρόμος του Μεταξιού» θα αυξήσει τη ζήτηση σε ατσάλι, την ίδια ώρα που η Κίνα κλείνει τα δικά της εργοστάσια παραγωγής και στρέφεται προς τις εισαγωγές. Τέλος, σημείωσε πως το ίδιο συμβαίνει και με τον άνθρακα, καθώς η Κίνα έχει ξεκινήσει να κλείνει τα ανθρακωρυχεία και να εισάγει καλύτερης ποιότητας άνθρακα από το εξωτερικό.
Διάφοροι παράγοντες επηρεάζουν συνεχώς τη λειτουργία της αγοράς στη ναυτιλία, ανέφερε ο Νικόλας Νοτιάς, CEO της SteelShips. Η ύφεση της περασμένης χρονιάς οφειλόταν στο γεγονός ότι υπήρχε μεγάλη προσφορά πλοίων την ώρα που η ζήτηση κινούνταν σε χαμηλά επίπεδα.
Ωστόσο σημείωσε ότι είναι αισιόδοξος για το μέλλον και ότι το 2018 θα είναι μια υποσχόμενη χρονιά, καθώς ο περιορισμός των γραφειοκρατικών ρυθμίσεων αναμένεται να διευκολύνει τη λειτουργία της αγοράς. Από την άλλη πλευρά, παρά τα θετικά σημάδια, καθώς πολλά ακόμη δημιουργούν ανησυχία, δεν πρέπει να υπάρχει εφησυχασμός.
Ο Χάρης Κοσμάτος, Head of Strategy & Business Development της Tsakos Energy Navigation, εξέφρασε την αισιοδοξία του για την ανάκαμψη της ναυτιλίας και εκτίμησε ότι το 2018 θα είναι μια καλή χρονιά και ότι η αγορά θα συνεχίσει να κινείται σε θετική τροχιά λόγω της ζήτησης, η οποία σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις θα κινηθεί σε αυξημένα επίπεδα.
Από την πλευρά του ο Hamish Norton, πρόεδρος της Star Bulk Carriers, αναμένει η ανάπτυξη της αγοράς χύδην ξηρού φορτίου να μην υπερβεί το 2,5% κατά τη διάρκεια του 2018. Είμαστε γενικά θετικοί για την αγορά τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια, ανέφερε.
Για τον Τάσο Ασλίδη, Chief Financial Officer της Euroseas Ltd, η ναυτιλία είναι ένας τομέας με επιτυχή και σημαντική ελληνική παρουσία που αντανακλά θετικά στην Ελλάδα, ενώ, όπως ανέφερε, μπορεί και πρέπει να γίνει παράδειγμα για την Ελλάδα για να υιοθετήσει ένα αξιόπιστο επενδυτικό, οικονομικό και δικαστικό πλαίσιο που ενθαρρύνει την ανταγωνιστικότητα και επιχειρηματικότητα και οδηγεί στην ανάπτυξη της οικονομίας και της κοινωνίας της.
Τέλος, σε ξεχωριστή ενότητα, ο Πάνος Ξενοκώστας, ιδρυτής και πρόεδρος της ONEX Technologies Inc., παρουσίασε το πλάνο αναδιοργάνωσης και Αναγέννησης του Ελληνικού Ναυπηγοεπισκευαστικού Τομέα μέσα από την επικείμενη εξαγορά του Ιστορικού Ναυπηγείου της Σύρου.
Ανέδειξε τις προκλήσεις, το πλάνο ανάπτυξης των επόμενων ετών, καθώς και τις επενδυτικές ευκαιρίες που ανοίγει η εταιρεία του σε έναν ραγδαία αναπτυσσόμενο κλάδο, αξιοποιώντας στρατηγικές υποδομές σε μια γεωπολιτικά ρευστή περίοδο.
Η συμβολή της αμερικανικής εταιρείας στη διάσωση ενός ιστορικού ναυπηγείου θα δώσει δυνατότητες αξιοποίησης τεχνογνωσίας πλέον των 100 ετών, ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών και καινοτομιών, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και ανάπτυξη, ανέφερε, σημειώνοντας πως αποτελεί μια επένδυση με γεωπολιτικό αντίκτυπο, αλλά και μια επιχειρηματική απόφαση που αλλάζει τα δεδομένα σε έναν κλάδο ριζικά.
«Η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία παραμένει, παρά την κρίση που γνώρισε ο κλάδος, στην παγκόσμια πρωτοπορία, ενώ οι Έλληνες εφοπλιστές, παρά την κρίση, έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στις αγοραπωλησίες πλοίων» αναφέρει ο Νίκος Μπορνόζης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Capital Link, η οποία συνεργάζεται με αρκετές ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες εισηγμένες στα χρηματιστήρια του Λονδίνου και της Νέας Υόρκης.
Για τον ίδιο, μετά την κρίση εμφανίζονται σημάδια ανάκαμψης ιδίως στην αγορά του ξηρού χύδην φορτίου, στα δεξαμενόπλοια παρατηρείται σταθεροποίηση, ενώ στα containers η αναδιάρθρωση συνεχίζεται.
Εξάλλου, όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, μετά την «Τέλεια καταιγίδα» («Perfect Storm») που βίωσε η ναυλαγορά, καθώς βρέθηκε αντιμέτωπη με δύο θεμελιώδεις μεταβλητές που καθόρισαν την πορεία της, την αυξημένη προσφορά τονάζ – σωρευτικά από προηγούμενα χρόνια – και την επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης και του εμπορίου που ακολούθησε την κρίση του 2008, δημιουργούνται και ευκαιρίες που εμφανίζονται σαν ένα ουράνιο τόξο ύστερα από μια καταιγίδα.
Τάσος Μαντικίδης
«Το Βήμα»