Η χρήση του υδρογόνου ως καύσιμο μπορεί να υποστηρίξει τη μετάβαση στις πράσινες μεταφορές, περιορίζοντας τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου που παράγει σήμερα ο τομέας, αλλά και να δημιουργήσει νέες, σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες που μπορούν να συμβάλλουν καταλυτικά στην οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Η εξέλιξη αυτή δεν μπορεί, όμως, να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη, όπως συνηθίζουν κάποιοι να υποστηρίζουν.
Απαιτείται σκληρή και μεθοδική δουλειά που έχει να κάνει, πρώτα απ΄ όλα με τη σύνταξη του θεσμικού πλαισίου που θα ρυθμίζει καθοριστικά ζητήματα για τη χρήση του υδρογόνου ως καύσιμο, όπως η λειτουργία πρατηρίων υδρογόνου και η εκπαίδευση των τεχνιτών υδρογόνου.
Σε αυτή την κατεύθυνση, δημοσιεύσαμε σε συνεργασία με το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος, την ΚΥΑ που περιγράφει τις προϋποθέσεις αδειοδότησης και λειτουργίας των πρατηρίων υδρογόνου, καθώς δεν είναι ρεαλιστικό να μιλάμε για υδρογονοκίνηση χωρίς πρατήρια εφοδιασμού.
Στην πράξη, λοιπόν, περιγράφονται οι τεχνικές προδιαγραφές που αφορούν στη χωροθέτηση και τους όρους ασφαλείας που πρέπει να πληρούν οι εγκαταστάσεις των πρατηρίων, οι οποίες θα υποστηρίξουν την κυκλοφορία οχημάτων υδρογόνου μηδενικών εκπομπών.
ΚΥΑ περιγράφει τις προϋποθέσεις αδειοδότησης και λειτουργίας των πρατηρίων υδρογόνου, καθώς δεν είναι ρεαλιστικό να μιλάμε για υδρογονοκίνηση χωρίς πρατήρια εφοδιασμού
Ταυτόχρονα, γίνεται το πρώτο βήμα για τη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον τομέα των μεταφορών, μέσω της καθαρής παραγωγής πράσινου υδρογόνου και επιπλέον, η Ελλάδα ευθυγραμμίζεται με τα υπόλοιπα κράτη – μέλη στον τομέα των οδικών μεταφορών, καθώς τίθενται οι βασικές προϋποθέσεις για την ελεύθερη κυκλοφορία των οχημάτων υδρογόνου σε όλο το μήκος του Ευρωπαϊκού Δικτύου.
Έχει σημασία ότι καταλήξαμε στη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία κατόπιν διαβούλευσης με επιστημονικούς οργανισμούς, αλλά και φορείς της αγοράς και συνεργαστήκαμε με ανθρώπους όπως ο Διαχειριστής του Cluster Βιοοικονομίας & Περιβάλλοντος Δυτικής Μακεδονίας, Νίκος Ντάβος και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Κωνσταντίνος Ξιφαράς, καθώς η εισαγωγή του υδρογόνου στον χάρτη του ενεργειακού μείγματος των μεταφορών απαιτεί εξειδικευμένη επιστημονική γνώση και μελέτη των οικονομικών παραμέτρων.
Ταυτόχρονα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρωτοπορεί ήδη στην εφαρμογή προγραμμάτων που περιλαμβάνουν την κίνηση οχημάτων με υδρογόνο, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη δοκιμαστική κυκλοφορία λεωφορείων υδρογόνου που πραγματοποίησε με επιτυχία η ΟΣΥ.
Σημειώνω, επίσης, ότι στην Ελλάδα υπάρχουν οι δυνατότητες να αναπτυχθούν δραστηριότητες συναρμολόγησης οχημάτων υδρογόνου σε περιοχές με βιομηχανικές υποδομές, όπως η Δυτική Μακεδονία, κάτι που προβλέπεται, άλλωστε, στο ειδικό σχέδιο για το υδρογόνο, που έχει παρουσιάσει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στο πλαίσιο του προγράμματος για τη Δίκαιη Μετάβαση.
Με όλες τις παραπάνω ενέργειες θέσαμε τις βάσεις για την υδρογονοκίνηση στην Ελλάδα, η οποία μπορεί να πρωταγωνιστήσει, διεθνώς, στον εκσυγχρονισμό του ενεργειακού μείγματος αρκεί να συνεχίσουμε αυτή την καλά οργανωμένη προσπάθεια, με σχέδιο, βούληση, συνέργειες και κυρίως, χωρίς πισωγυρίσματα.