Σε μια χώρα που κανείς δεν μπορεί να βρει τον «μίτο της Αριάδνης», αφού όλα είναι υπό εξέλιξη, αλλά όχι υπό ολοκλήρωση, πλην των αυτοκινητοδρόμων, διαφαίνεται ότι δύο σημαντικοί πυλώνες παραμένουν υπό στρατηγική διαμόρφωση για την ανάδειξη της δυναμικής στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, τα λιμάνια και το τρένο.
Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τα επιχειρηματικά (βλέπε εμπορευματικά) πάρκα.
Υπάρχουν, όμως, αξιόλογες και υγιείς δυνάμεις, τόσο σε επίπεδο πολιτικής ηγεσίας, όσο και σε θεσμικό επίπεδο, οι οποίες προσπαθούν να δράσουν με έμφαση στο αποτέλεσμα.
Πρόσφατο παράδειγμα, η κοινή προσπάθεια του ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας και της EEL. Μέσα από την ημερίδα για τα Logistics στην Ελληνική Περιφέρεια, δημιουργήθηκε ένα μεγάλο, ας μου επιτραπεί η έκφραση, think tank, τόσο από την πλευρά των θεσμών (επιμελητήρια, περιφέρεια, τοπική αυτοδιοίκηση), όσο και από την πλευρά της επιχειρηματικότητας με την συνύπαρξη σχεδόν όλων των βιομηχανιών και παραγωγικών εγκαταστάσεων των μεγαλύτερων brands της χώρας.
Μέσα από ένα γόνιμο διάλογο εμφανίστηκε η δυναμική της Δυτικής Ελλάδας, καθώς και ο τρόπος που μπορούν να αξιοποιηθούν οι υποδομές της συγκεκριμένης περιφέρειας.
Καταγράφηκε, επίσης, ότι η επιχειρηματικότητα μπορεί από μόνη της να βρει το δρόμο της ανάπτυξης και της παραγωγής πλούτου, χωρίς την ύπαρξη ενός κράτους στο ρόλο του «πατέρα».
Αυτό όμως που χρειάζεται είναι η ρύθμιση των θεσμικών εκκρεμοτήτων που υπάρχουν και η ολοκλήρωση των έργων υποδομής, όπως οι συνδέσεις των κεντρικών οδικών αξόνων με τις κύριες πόλεις και τα λιμάνια πανελλαδικά.
Στην πρότασή μου να δοθεί η ανάλογη σπουδαιότητα στην υποστήριξη του λιμένα Αστακού ως λιμένα ειδικού τύπου, και μάλιστα με την «αυθαίρετη» ονομασία AgroPort, εμφανίστηκε η δυναμική ύπαρξη ενός πρωτογενούς τομέα, ο οποίος χρήζει οργάνωσης.
Ανυπαρξία οργανωμένου υποδοχέα αγροτικών προϊόντων
Τα περίφημα Επιχειρηματικά Πάρκα με τη δημιουργία και λειτουργία υποτομέα για AgroLogistics θα δώσουν στην περιφέρεια έναν δομικό ρόλο.
Η ανυπαρξία οργανωμένου υποδοχέα αγροτικών προϊόντων στερεί από την τοπική και εθνική οικονομία δυναμική και παραγωγή πλούτου.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο που στην Αιτωλοακαρνανία υπάρχουν παραγωγικές μονάδες υψηλών προδιαγραφών, όπως η Agrino, η GAIA κ.ά., που δίνουν έμφαση στον πρωτογενή τομέα.
Ταυτόχρονα, οι τοπικές βιομηχανικές μονάδες καταγράφουν μια νέα τάση στον χώρο των μεταφορών, με τη χρήση του λιμένα του Αστακού ως κόμβου εσωτερικής μεταφοράς της τοπικής παραγωγής σε άλλες κεντρικές πόλεις της Ελλάδας.
Η εμπειρία της Αιτωλοακαρνανίας, αναδεικνύει μια άλλη Ελλάδα, την Ελλάδα της παραγωγής, της ανάπτυξης και της καινοτομίας.
Χωρίς τυμπανοκρουσίες, χωρίς «χαμένο» χρήμα, μπορούμε να βοηθήσουμε τις τοπικές κοινωνίες να δημιουργήσουν ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο, το οποίο πρέπει να βρεθεί μακριά από τις δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές πρακτικές και αγκυλώσεις.
Το κράτος, το μόνο που πρέπει να κάνει είναι να υποστηρίξει το νέο αυτό μοντέλο με θεσμικές μεταρρυθμίσεις που θα απλουστεύουν τις διαδικασίες και θα απεγκλωβίζουν τους Έλληνες επιχειρηματίες.
Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η έξοδος από την κρίση μπορεί και πρέπει να γίνει μέσα από την ελληνική επιχειρηματικότητα. Προθέσεις υπάρχουν, ας υπάρξει και αποτελεσματικότητα.
Νικόλαος Ροδόπουλος,
Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της OnLine Data
Σχόλια 1