Βελτιωτικές προσφορές ζητεί το ΤΑΙΠΕΔ από τους τρεις «μονομάχους» για το 67% του ΟΛΘ, μετά το άνοιγμα των αρχικών δεσμευτικών οικονομικών προσφορών τους, κατά τη προχθεσινή συνεδρίαση του δ.σ. του Ταμείου, στο πλαίσιο του δεύτερου γύρου προσφορών που, όπως είχε δημοσιεύσει πρόσφατα η «Ν», προβλέπει η διαδικασία που ακολουθείται στον συγκεκριμένο διαγωνισμό.
Στο μεταξύ, πληροφορίες φέρουν ως πιθανό το σενάριο της υπέρβασης ενός τιμήματος που θα ισούται με το ποσό της κεφαλαιοποίησης του εν λόγω ποσοστού του ΟΛΘ, συν ένα premium 25%, το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, επιθυμεί το ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή το τίμημα να ξεπεράσει τελικά τα 160 εκατ. ευρώ (πέρα από τις επενδύσεις, οι οποίες έχουν προσδιοριστεί στο επίπεδο των 180 εκατ. ευρώ).
Δεδομένου ότι – όπως επίσης είχε δημοσιεύσει η «Ν» – η διαδικασία προβλέπει ότι για να περάσουν στον επόμενο γύρο των προσφορών και οι τρεις υποψήφιοι, η τρίτη σε ύψος προσφορά πρέπει να αντιστοιχεί στο 80% της δεύτερης, εύλογα προκύπτει ότι μεταξύ της δεύτερης σε ύψος και της τρίτης αρχικής δεσμευτικής προσφοράς δεν υπάρχει μεγάλη απόκλιση.
Το ΤΑΙΠΕΔ στην ανακοίνωσή του αναφέρει ότι ζητήθηκε η υποβολή βελτιωτικών προσφορών, οι οποίες θα αξιολογηθούν σε επόμενη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του και πληροφορίες επιβεβαιώνουν ότι η πρόσκληση αφορά και τους τρεις ενδιαφερόμενους επενδυτές:
-Το σχήμα Deutsche Invest Equity Partners GmbH, Belterra Investments LTD και Terminal Link SAS, στο οποίο συμμετέχει με ποσοστό της τάξης του 15% και ο πρόεδρος του ΠΑΟΚ Ιβάν Σαββίδης.
Η Terminal Link είναι θυγατρική κατά 51% του γαλλικού πολυεθνικού ομίλου CMA-CGM και διαχειρίζεται 14 port terminals παγκοσμίως από τις ΗΠΑ μέχρι την Κίνα, με κοντινότερη παρουσία στην Ελλάδα αυτές στη Μάλτα και το Μαρόκο και χωρίς παρουσία στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας – Βαλκανίων, γεγονός που σηματοδότησε το ενδιαφέρον της για τον ΟΛΘ.
-Την Peninsular and Oriental Stream (P&O) του αραβικού ομίλου της Dubai Ports World, η οποία έχει παρουσία στο λιμάνι της Κοστάντζας στη Ρουμανία και σε container terminal της Τουρκίας στην περιοχή του Μαρμαρά, όπως επίσης και στη Λεμεσό της Κύπρου.
-Την International Container Terminal Services Inc. από τις Φιλιππίνες, η οποία στην περιοχή της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής διαθέτει παρουσία στη Ριέκα της Κροατίας, στην Γκντίνια της Πολωνίας, στο Ουμ Κασρ του Ιράκ και στο Μπατούμι της Γεωργίας, ενώ παγκοσμίως έχει παρουσία συνολικά σε 28 λιμάνια.
Κατά συνέπεια, δικαίωμα υποβολής βελτιωτικής προσφοράς έχουν και οι τρεις υποψήφιοι και μένει να αποδειχθεί στην πράξη, αν αυτό θα γίνει και από το σχήμα που κατέθεσε τη χαμηλότερη σε ύψος προσφορά μεταξύ των τριών «μνηστήρων», ενώ όπως πληροφορείται η «Ν» η διαδικασία προβλέπει δικαίωμα του ΤΑΙΠΕΔ να ζητήσει και δεύτερη φορά βελτιωτικές προσφορές.
Η ανακήρυξη του προσωρινού πλειοδότη-προτιμητέου επενδυτή εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα Μαΐου, καθώς η επόμενη συνεδρίαση του δ.σ. του ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να πραγματοποιηθεί μετά το Πάσχα.
Η κατάθεση τριών δεσμευτικών προσφορών για το 67% από τις εν λόγω εταιρείες έχει χαιρετιστεί με δηλώσεις ικανοποίησης από τις διοικήσεις των παραγωγικών φορέων της Θεσσαλονίκης – Βόρειας Ελλάδας, όπως ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, που προσβλέπουν σε γρήγορη και επιτυχή ολοκλήρωση του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ, προκειμένου το λιμάνι να μπορέσει να ανέβει κατηγορία, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι θα γίνουν οι απαραίτητες επενδύσεις, ιδιαίτερα στον έκτο προβλήτα.
Η επόμενη ημέρα, εξάλλου, για την οικονομία της Βόρειας Ελλάδας, αλλά και για την εθνική οικονομία, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του διαγωνισμού του ΟΛΘ θεωρείται πιθανό και επιθυμητό από κύκλους της αγοράς να περιλαμβάνει και ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών, με επιδίωξη από πλευράς των επενδυτών για αξιοποίηση και αναβάθμιση της σύνδεσης του ΟΛΘ με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Βάσω Βεγίρη,
«Ναυτεμπορική»