Μπορεί οι Μινωικές Γραμμές του ομίλου Γκριμάλντι να φάνταζαν μέχρι πρότινος το αδιαφιλονίκητο φαβορί για την απόκτηση του 40,5% του μετοχικού κεφαλαίου της Hellenic Seaways, ωστόσο λίαν προσφάτως μπήκε… σφήνα και έτερος διεκδικητής που εμφανίζεται ως ισχυρό αουτσάιντερ.
Ο λόγος για το επενδυτικό σχήμα «Eagle Mind Shipping», επικεφαλής του οποίου είναι ο εφοπλιστής Μάριος Ηλιόπουλος που ελέγχει την ακτοπλοϊκή εταιρεία ταχύπλοων «Sea Jet».
Πέραν όμως του σχήματος αυτού φέρεται να ενδιαφέρεται και ένα ακόμη επενδυτικό σχήμα, η Fortress Group που συμμετέχει ήδη στην άλλη μεγάλη ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία του κλάδου, την Attica Group.
Ο διαγωνισμός για το διεκδικούμενο μετοχικό ποσοστό που κατέχει η Τράπεζα Πειραιώς θα περάσει στην επόμενη φάση, την ερχόμενη Δευτέρα, με την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.
Ολα δείχνουν ότι ο διαγωνισμός θα εξελιχθεί σε σκληρή αναμέτρηση, αφού τόσο οι Μινωικές, όσο και η «Eagle Mind Shipping» δείχνουν να είναι αποφασισμένες να συνεχίσουν στην επόμενη κρίσιμη φάση των βελτιωμένων προσφορών, επιχειρώντας να πλειοδοτήσουν. Κάτι που εκτιμάται ότι ισχύει και για τη Fortress Group.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το σκηνικό που διαμορφώνεται ευνοεί την προσπάθεια της Πειραιώς να πετύχει το υψηλότερο δυνατό τίμημα για τη συμμετοχή της στην ακτοπλοϊκή εταιρεία.
Εάν οι Μινωικές Γραμμές αναδειχθούν νικητής του διαγωνισμού αποκτούν τον απόλυτο έλεγχο της Hellenic Seaways, καθώς πλέον θα διαθέτει το 88,8% των μετοχών.
Στην περίπτωση εκείνη που κάποιος άλλος, εκ των άλλων δύο διεκδικητών, καταφέρει να αποκτήσει το 40,4% της Τράπεζας Πειραιώς, δημιουργείται ένας επιπλέον ισχυρός πόλος στην ακτοπλοΐα, που εύλογα θα δρομολογήσει εξελίξεις στο Αιγαίο, ικανές να αλλάξουν τις ισορροπίες δυνάμεων στον ακτοπλοϊκό χάρτη της Ελλάδας.
Εάν λοιπόν προκύψει δεύτερος βασικός μέτοχος με το 40,5%, τότε πιθανόν ο νέος μέτοχος να θελήσει να αγοράσει και το ποσοστό του Γκριμάλντι, είτε τελικά να μεταπωλήσει το 40,5% στον Ιταλό εφοπλιστή, είτε ακόμα να «σπάσει» στα δύο η HSW, όπου το ένα κομμάτι θα διατηρήσει τα συμβατικά πλοία και ένα άλλο να πάρει τα ταχύπλοα.
Λάτρης της ταχύτητας
Ο νέος διεκδικητής της HSW που τάραξε τα νερά της ακτοπλοΐας με την επιχειρούμενη προσπάθεια να αποκτήσει το μερίδιο της τράπεζας Πειραιώς, ο Μάριος Ηλιόπουλος, έχει τον μεγαλύτερο στόλο ταχύπλοων στη Μεσόγειο και έναν από τους μεγαλύτερους διεθνώς.
Ο ίδιος έχει παρουσία και στην ποντοπόρο ναυτιλία διαθέτοντας μεγάλο αριθμό δεξαμενόπλοιων και φορτηγών πλοίων.
Είναι φανατικός λάτρης της ταχύτητας, όπως καταδεικνύει και το προφίλ του ακτοπλοϊκού στόλου, όντας μάλιστα και πρωταθλητής αγώνων ταχύτητας.
Μάλιστα, ο Μάριος Ηλιόπουλος είναι ο βασικός χορηγός που κρατά ζωντανό το Ράλι Ακροπόλις. Τα γραφεία της εταιρείας εδρεύουν στην Ακτή Μιαούλη και τα πλοία του στόλου εκτελούν δρομολόγια σε Κυκλάδες και Κρήτη.
Είναι σαφές ότι το προφίλ της εταιρείας ταιριάζει απόλυτα με το προφίλ της Hellenic Seaways. Μάλιστα, στις αρχές της δεκαετίας το όνομά του είχε ακουστεί ως ενδεχόμενος αγοραστής των ιπτάμενων δελφινιών που δραστηριοποιούνταν στον Αργοσαρωνικό.
Ο όμιλος Γκριμάλντι θέλει τον πλήρη έλεγχο της HSW
Η οικογένεια Γκριμάλντι, διαθέτοντας τον μεγαλύτερο στόλο σε ro / ro πλοία, εξυπηρετεί πάνω από 30 χρόνια ένα πολύ μεγάλο μέρος των αναγκών της Ελλάδας σε εισαγωγές νέων αυτοκινήτων.
Ο αριθμός των αυτοκινήτων που μεταφέρουν τα πλοία του Ιταλού εφοπλιστή στην Ελλάδα, αντιστοιχεί στο 80% περίπου των εισαγωγών νέων αυτοκινήτων που πραγματοποιεί η χώρα μας από τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Οι Μινωικές Γραμμές που επί πολλά χρόνια συμμετείχαν με 33% περίπου στην Hellenic Seaways, αλλά χωρίς αποφασιστικό λόγο στην διοίκησή της, ξεκίνησαν πέρυσι τον Φεβρουάριο την προσπάθεια να αποκτήσουν τον έλεγχο της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου με την υποβολής ανοιχτής δημόσιας προσφοράς.
Πέτυχαν έτσι να συγκεντρώσουν σταδιακά από μικρομετόχους ένα πρόσθετο 15% των μετοχών, έναντι συνολικού τιμήματος 30 εκατομμυρίων ευρώ περίπου, εξαντλώντας όμως τους διαθέσιμους πρόθυμους πωλητές και απέχοντας κατά 1,5% μόνον από το να εξασφαλίσουν την πλειοψηφία
Το τίμημα που προσέφερε ο Grimaldi στην αρχή της δημόσιας προσφοράς ήταν στο 1,5 ευρώ, ποσό που σταδιακά αυξήθηκε στα 4 ευρώ ανά μετοχή. Μέτοχοι της Hellenic Seaways είναι επίσης είναι η ΑΝΕΚ με 2,6%, η ΕΤΑΝΑΠ (Γ.Σ. Βαρδινογιάννης) 1,05%, μέτοχοι που εκπροσωπούνται από τη διοίκηση Αγαπητού, ενώ περίπου 8% ανήκει σε άλλους μικρομετόχους.
Η διαδικασία του διεθνούς διαγωνισμού διενεργείται από τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο της Πειραιώς, τη γαλλική επενδυτική τράπεζα Lazard. Τις δεσμευτικές προσφορές της ερχόμενης Δευτέρας θα αξιολογήσει η γαλλική τράπεζα και τις αποφάσεις θα λάβει το ΔΣ της Πειραιώς.
Κώστας Νάνος,
«Έθνος της Κυριακής»