Μία από τις απαιτήσεις της κοινωνίας είναι οπωσδήποτε η βελτίωση της εικόνας των οδηγών στους ελληνικούς δρόμους. Γιατί η οδηγική συμπεριφορά συνδέεται άμεσα με το επίπεδο οδικής ασφάλειας, τομέας που πρέπει να αναβαθμιστεί σε σημαντικό βαθμό προκειμένου να σταματήσουμε να θρηνούμε θύματα και να μετράμε ζημιές.
Πολύτιμος σύμμαχος σε αυτή την προσπάθεια είναι η απόκτηση γνώσης για το τι συμβαίνει σε προηγμένες χώρες και η υιοθέτηση καλών πρακτικών.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκπαιδευτών Οδήγησης το τελευταίο διάστημα επενδύει συνεχώς στην εξωστρέφεια, ακριβώς για να έρθει πιο κοντά στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.
Σε αυτό το πλαίσιο θεωρούμε πολύ σημαντική την συμμετοχή μας στην γενική συνέλευση της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Σχολών Οδήγησης που διεξήχθη πριν από λίγες εβδομάδες στο Ελσίνκι.
Εκεί μου δόθηκε η δυνατότητα να ανταλλάξω απόψεις με σημαντικούς ευρωπαίους παράγοντες του κλάδου μου και να ενημερώσω βέβαια για το τι ισχύει στην Ελλάδα.
Αυτό που θεωρώ ως άμεση προτεραιότητα είναι να εφαρμοστεί επιτέλους ο νόμος 4850 που έχει ψηφιστεί από το 2021. Είναι πραγματικά άξιο αναφοράς το γεγονός ότι ενώ ψηφίζονται νομοθετικές ρυθμίσεις, τελικά αυτοί οι νόμοι μένουν στα χαρτιά.
Είναι σημαντικό λοιπόν για όλο τον κλάδο να λειτουργήσουν κάμερες στις πρακτικές εξετάσεις, να δούμε νέα βιβλία για όλες τις κατηγορίες των υποψήφιων οδηγών, ακόμα και για αυτούς που αντιμετωπίζουν αντικειμενικά προβλήματα μαθησιακής δυσκολίας όπως είναι οι αλλοδαποί, και κυρίως να απαλλαγούμε επιτέλους από αυτή την περιττή γραφειοκρατία, κάτι που αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η χώρα έχει κάνει ψηφιακά άλματα τα τελευταία χρόνια και αυτό δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς.
Μόνο που αυτή την ψηφιακή μετάβαση δεν την έχουμε δει να εφαρμόζεται στη λειτουργία του κλάδου, ενώ ανασταλτικός παράγοντας παραμένει η υποστελέχωση διαφόρων υπηρεσιών, γεγονός που προκαλεί σημαντικές καθυστερήσεις, τόσο για την συμμετοχή των υποψηφίων οδηγών όσο και για την έκδοση των διπλωμάτων. Αυτή είναι η πραγματικότητα και θα είναι λάθος να μην επισημαίνουμε τα κακώς κείμενα, καθώς μόνον έτσι μπορούμε να προχωρήσουμε συντεταγμένα σε βελτιώσεις.
Πάγια θέση της ομοσπονδίας αλλά και των επαγγελματιών είναι ότι η τεχνολογία πρέπει να γίνει σύμμαχος του εκπαιδευτή. Να διευκολύνει το έργο του, να αξιοποιούνται στον μέγιστο βαθμό οι δυνατότητες που παρέχει και βέβαια να υπηρετεί την οδική ασφάλεια.
Θεωρούμε πολύ θετικό το γεγονός ότι έχουμε μία εξαιρετική συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τον αρμόδιο υπουργό, τον κ. Παπαστεργίου. Αυτό χρειάζεται ο κλάδος και έχουμε ενημερώσει σχετικά τον υπουργό, είναι μια σειρά από διαδικασίες να μπορούν να γίνονται ψηφιακά έτσι ώστε να αποφεύγουμε τα γκισέ των υπηρεσιών και να εξαλείψουμε τις καθυστερήσεις.
Η ψηφιακή έκδοση δελτίων εκπαίδευσης και ο ψηφιακός φάκελος υποψηφίου μπορούν να συμβάλουν αποφασιστικά στην αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό του κλάδου μας.
Προτεραιότητα επίσης όλων -και της Πολιτείας αλλά και των φορέων και των επαγγελματιών- είναι να περιορίσουμε δραστικά τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα. Δηλαδή να ενισχύσουμε το επίπεδο της Οδικής Ασφάλειας στη χώρα μας.
Όταν για το 88% των ατυχημάτων ευθύνεται η ανθρώπινη συμπεριφορά, σημαίνει ότι κάτι πρέπει να αλλάξουμε. Από τη χρήση του τηλεφώνου ενώ οδηγούμε, έως την απόκτηση μίας νέας κουλτούρας που θα μας κάνει όλους καλύτερους στο δρόμο.
Εννοείται ότι απαιτείται και καλύτερη αστυνόμευση στους δρόμους και βέβαια αξιοποίηση της τεχνολογίας για την εξασφάλιση της τήρησης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Εμείς, ως ομοσπονδία, θεωρούμε ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στον τομέα της συμπεριφοράς και όχι μόνο στην απόκτηση δεξιοτήτων για τον χειρισμό ενός οχήματος, για αυτό και έχουμε προτείνει να μπει η κυκλοφοριακή αγωγή και ως μάθημα από νωρίς στα σχολεία, προκειμένου τα παιδιά να αποκτούν σωστές βάσεις από μικρή ηλικία.
Για να υπάρξει όμως ουσιαστική βελτίωση σε όλα τα επίπεδα, χρειάζεται και στήριξη των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών του κλάδου. Από τις διαδικασίες που απαιτούνται για την πράσινη μετάβαση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό μέχρι τη δημιουργία των κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων που θα βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να εκσυγχρονιστούν και να αναπτυχθούν.
Σήμερα είναι σχεδόν αδύνατο να υπαχθούν επαγγελματίες στα προγράμματα του ΕΣΠΑ ή του Ταμείου Ανάκαμψης και κάτι πρέπει να γίνει προς αυτή την κατεύθυνση προκειμένου επιχειρήσεις και επαγγελματίες να μπορούν να εξασφαλίζουν την αναγκαία για τη λειτουργία τους ρευστότητα.
Καθοριστικό θα είναι και το βήμα για τη βελτίωση των υποδομών, έτσι ώστε να μπορούμε ως χώρα να κάνουμε βήματα προόδου. Μόνο οφέλη θα έχουμε αν κυκλοφορούμε σε καλύτερους οδικούς άξονες, αν οι δρόμοι μέσα στις πόλεις είναι σε καλύτερη κατάσταση από αυτή που βρίσκονται σήμερα και βεβαίως αν δημιουργηθούν όσα είναι αναγκαία για την ευρύτερη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων.
Από τα σημεία φόρτισης έως την επιμόρφωση των επαγγελματιών που ασχολούνται με την συντήρηση και επιδιόρθωση τέτοιων οχημάτων και εννοείται με την παροχή κινήτρων για την ανανέωση του στόλου των Σχολών Οδηγών.
Συνοψίζοντας, θα έλεγα ότι αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι να δοθεί η βαρύτητα που απαιτείται σε θέματα εκπαίδευσης οδήγησης, αλλαγής νοοτροπίας και έμφασης στην Οδική Ασφάλεια.
Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις για όλα τα παραπάνω. Μόνο καλά σχεδιασμένες δράσεις υπό την προϋπόθεση να εφαρμοστούν στην πράξη και να μην μείνουν σχέδια επί χάρτου.
Του Νίκου Γρέντζελου,
προέδρου Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Οδήγησης και αντιπροέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, αναδημοσίευση από το ΑΠΕ – ΜΠΕ.