Μεγάλες είναι οι ζημίες που εμφανίζει ο ΟΛΘ εξαιτίας της συνεχιζόμενης απεργίας των λιμενεργατών. Ακόμη βαρύτερες όμως είναι οι ζημίες που υφίστανται μικροί, αλλά και μεγαλύτεροι Ελληνες επιχειρηματίες, που αγωνιούν για τα προς εξαγωγήν προϊόντα τους ή για τις πρώτες ύλες που αναμένουν να φθάσουν στα χέρια τους.
Μεταξύ αυτών, ένας επιχειρηματίας επεξεργασίας τροφίμων που, ευρισκόμενος σε πανικό, επιχειρεί τώρα να απεγκλωβίσει από τον ΟΛΘ δύο εμπορευματοκιβώτια προϊόντων προκειμένου να τα μεταφέρει στο Ρότερνταμ, σε πελάτη του στην Ολλανδία.
Για τον ίδιο, η αδυναμία παράδοσης των εμπορευματοκιβωτίων θα αποτελέσει μεγάλο πλήγμα στην επιχείρησή του, η οποία σε ετήσια βάση πετυχαίνει έσοδα 25 εκατ. ευρώ.
Τη μεγαλύτερη ζημία ωστόσο από την απεργία των λιμενεργατών υφίσταται μεγάλη τσιμεντοβιομηχανία της χώρας.
Η ίδια έχει κλείσει μια συμφωνία προμήθειας 100.000 τόνων κλίνκερ (ημιέτοιμου τσιμέντου) στην Αφρική. Λόγω της απεργίας κατάφερε να φόρτωσε μόλις τις 10.000 τόνους και το καράβι πήγε στην Τουρκία έτσι ώστε να συμπληρώσει τους υπόλοιπους 23.000 τόνους ώστε να ολοκληρωθεί το πρώτο 1/3 της παραγγελίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι 23.000 τόνοι που δεν φορτώθηκαν παραμένουν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Το πιο τραγικό είναι ότι η εταιρεία ξεκίνησε να παράγει τους υπόλοιπους 67.000 τόνους στην Τουρκία, καθώς αδυνατεί να τα αποστείλει από την Ελλάδα.
«Η κατάσταση στον ΟΛΘ θα μπορούσε να περιγραφεί από την ατάκα των παλιών κωμικών Τσίτσο και Φράνκο: “Τσίτσο, το λιμάνι φεύγει…”», λέει στέλεχος του λιμένα Θεσσαλονίκης. «Μόνο που δεν φεύγουν τα λιμάνια, αλλά τα πλοία», σχολίασε γλυκόπικρα ο ίδιος.
Επιπλέον, θα αναγκαστεί να κλείσει την υψικάμινο στην Ελλάδα, με ό,τι συνεπάγεται αυτό, καθώς πλέον δεν μπορεί να αποθηκεύσει τα προς εξαγωγή προϊόντα. Και δεν είναι μόνον αυτά τα προβλήματα της απεργίας. Σύμφωνα με στελέχη του ΟΛΘ, περίπου 2.700 εμπορευματοκιβώτια αναμένουν την εκφόρτωσή τους στο λιμάνι ενώ άλλα 3.300 αναμένουν τη φόρτωσή τους σε πλοία (για εξαγωγή).
Επίσης, εκκρεμεί η εισαγωγή 100.000 τόνων νικελίου με απώλεια εσόδων ύψους 300.000 ευρώ για τον ΟΛΘ. Αναμένεται η εκφόρτωση συμβατικών φορτίων 30.000 τόνων από διάφορα καράβια, ενώ η διοίκηση του οργανισμού σταμάτησε τη διαπραγμάτευση για την εκφόρτωση και αποθήκευση 70.000 τόνων σωλήνων για τον αγωγό φυσικού αερίου TAP από μεγάλη εταιρεία παραγωγής σωλήνων της χώρας.
Τέλος, παραμένουν στο λιμάνι περίπου 60 φορτηγά αυτοκίνητα, κυρίως από τα Σκόπια, που αναμένουν τη φόρτωση των προϊόντων σε πλοία. Σύμφωνα με στελέχη του οργανισμού, δέκα πλοία παραμένουν σε ράδα, δηλαδή δεμένα μεταξύ τους και αναμένουν την εκφόρτωση, ενώ άλλα τέσσερα αναμένονται μέσα στο Σαββατοκύριακο για τον ίδιο σκοπό.
Στις εννέα ημέρες της απεργίας, ένα πλοίο ξεφόρτωσε 2.000 τόνους αλάτι στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και η απεργία το ανάγκασε να εκφορτώσει τους άλλους 3.000 τόνους στον Σταυρό της Χαλκιδικής. Την ίδια περίοδο, άλλο ένα πλοίο εκφόρτωσε στον Βόλο, τρία πλοία πλησιάσαν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και αναχώρησαν, ενώ άλλα δέκα δεν έφθασαν καν στο λιμάνι.
«Η κατάσταση στον ΟΛΘ θα μπορούσε να περιγραφεί από την ατάκα των παλιών κωμικών Τσίτσο και Φράνκο: “Τσίτσο, το λιμάνι φεύγει…”», λέει στέλεχος του λιμένα Θεσσαλονίκης. «Μόνο που δεν φεύγουν τα λιμάνια, αλλά τα πλοία», σχολίασε γλυκόπικρα ο ίδιος. Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία του ΟΛΘ, οι τελευταίες εννέα ημέρες απεργίας οδήγησαν σε κάμψη των εσόδων και της κίνησης στο λιμάνι, μόνο τον μήνα Μάιο, κατά 9% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2015.
Η πορεία αυτή οδήγησε σε κάμψη της κίνησης και των εσόδων στον ΟΛΘ κατά 1,6% στο πεντάμηνο Ιανουαρίου-Mαΐου 2016, όταν στο τετράμηνο Ιανουαρίου-Απριλίου 2016 σημείωνε αύξηση 8,5%. Αξίζει ακόμη να σημειωθεί ότι, από τις εννέα ημέρες απεργίας των λιμενεργατών έως σήμερα, οι έξι αφορούσαν τον μήνα Μάιο.
Βαγγέλης Μανδραβέλης, «Καθημερινή»