Μπορεί η κατασκευή των νέων μεγάλων οδικών αξόνων να ολοκληρώθηκε πρόσφατα, με την παράδοση και του κεντρικού τμήματος του Ε65 (Ξυνιάδα – Τρίκαλα), ωστόσο εντός των προσεχών ετών δρομολογείται σειρά νέων αυτοκινητοδρόμων, μικρότερης ασφαλώς κλίμακας, που θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά με τα υφιστάμενα έργα.
Πρόκειται κυρίως για επεκτάσεις και συνδετήριους άξονες, με συνολικό κόστος που ενδέχεται να προσεγγίσει ή και να ξεπεράσει τα 4 δισ. ευρώ μέχρι το 2022.
Πιο άμεσα, λόγω του ότι δεν θα απαιτηθεί διαγωνισμός, είναι τα έργα για την ολοκλήρωση του ημιτελούς Ε65 από την ανάδοχο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Τις προσεχείς εβδομάδες αναμένεται να ξεκινήσει το νότιο τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα), καθώς εξασφαλίστηκε κοινοτική χρηματοδότηση, ενώ για το τέλος του 2018 προγραμματίζεται και η έγκριση του βορείου τμήματος (Τρίκαλα – Εγνατία). Τα δύο έργα είναι συνολικού κόστους της τάξεως των 700 εκατ. ευρώ.
Εντός του 2018 αναμένεται να ξεκινήσει, εκτός απροόπτου, και η κατασκευή της επέκτασης της Ολυμπίας Οδού, δηλαδή το τμήμα Πάτρα – Πύργος, συνολικού προϋπολογισμού 355 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για το περίφημο έργο που «σαλαμοποιήθηκε» από το υπουργείο Υποδομών, καθώς έχει επιμεριστεί σε οκτώ διαφορετικές εργολαβίες.
Εν τω μεταξύ, συνεχίζονται οι αντιδράσεις του πολιτικού και τεχνικού κόσμου, αναφορικά με την προκήρυξη του διαγωνισμού για την κατασκευή του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), του μεγαλύτερου από τα νέα οδικά έργα, με προϋπολογισμό που είναι πιθανό να προσεγγίσει το 1,5 δισ. ευρώ.
Ωστόσο, κάθε εκτίμηση για το συγκεκριμένο έργο είναι παρακινδυνευμένη, δεδομένου ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 2-3 χρόνια έως ότου κριθεί ώριμο, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις του υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη.
Οπως ανέφερε σε πρόσφατη εκδήλωση του Τμήματος Ανατολικής Κρήτης του ΤΕΕ ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γ. Στασινός, δεν υπάρχει καν χάραξη για τον ΒΟΑΚ.
Σε αναζήτηση χρηματοδότησης βρίσκεται και το έργο που αποτελεί τη φυσική επέκταση της Ιονίας Οδού, δηλαδή το τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά, μήκους 55 χλμ. και κόστους της τάξεως των 350 εκατ. ευρώ.
Σε διαδικασία ωρίμανσης βρίσκονται επίσης οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, που είναι πιθανό να κοστίσουν επιπλέον 1 δισ. ευρώ.
Νίκος Ρουσάνογλου,
«Καθημερινή»