Οι πολίτες έχουν δικαιολογημένα κουραστεί από τις μεγαλόστομες εξαγγελίες που ποτέ δεν γίνονται πραγματικότητα. Δεν πείθονται από τους πολιτικούς που επενδύουν στα εφέ και την εικονική πραγματικότητα και όχι στην ουσία.
Το να μιλάς για μια Ελλάδα πρωταγωνίστρια, λοιπόν, μπορεί να ακούγεται και υπερφίαλο. Όμως – ιδίως εν μέσω της πανδημίας και των συνεπειών της στην παγκόσμια οικονομία – αυτό έχει πραγματικά ανάγκη ο τόπος σήμερα: σχέδιο για μια Ελλάδα, με αναβαθμισμένο διεθνή ρόλο και συστηματική δουλειά για την πραγματοποίησή του.
Σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δουλεύουμε για να υπηρετήσουμε αυτό το σχέδιο. Προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε προβλήματα σύνθετα και πολλών ετών, που δεν λύνονται με μαγικό ραβδάκι.
Ούτε τα έργα «φυτρώνουν» σε μια μέρα, ούτε οι αστικές συγκοινωνίες αλλάζουν σε μια νύχτα.
Τι σημαίνει, όμως, στην πράξη αναβαθμισμένος διεθνής ρόλος για τη χώρα μας; Η Ελλάδα να εξελιχθεί σε κόμβο υποδομών της ευρύτερης περιοχής. Να αξιοποιήσει τα στρατηγικά της πλεονεκτήματα για να πρωταγωνιστήσει. Να μην είναι πια το παράδειγμα προς αποφυγή, αλλά το παράδειγμα προς μίμηση.
Το Ταμείο Ανάκαμψης μάς δίνει μια μεγάλη ευκαιρία: Να επενδύσουμε σε τομείς που έχουμε συγκριτικό πλεονέκτημα, λόγω της στρατηγικής μας θέσης.
Όπως είναι τα logistics, οι συνδυασμένες μεταφορές και η νέα γενιά έργων που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας.
Για να το επιτύχουμε αυτό, το σχέδιό μας πατάει πάνω σε τρεις πυλώνες.
1. Προχωράμε ένα ολοκληρωμένο πλάνο έργων συνολικού ύψους 13 δισ. – ενώ η προηγούμενη κυβέρνηση δεν άφησε πίσω της τίποτα…
Στη δική μας αντίληψη, τα έργα δεν είναι όπλα πολιτικής εξαπάτησης, αλλά εργαλεία ανάπτυξης. Δημιουργούν θέσεις εργασίας. Βοηθούν ολόκληρες περιοχές να αναπτυχθούν. Μικραίνουν τις αποστάσεις. Αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής, την παιδεία, την υγεία της περιοχής. Διευκολύνουν τις επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, το εμπόριο, τις συνεργασίες. Προσελκύουν επενδύσεις.
Καταφέρνουμε, λοιπόν, να ξεμπλοκάρουμε εμβληματικά έργα, που επί χρόνια παρέμεναν κολλημένα στη δίνη περίπλοκων προβλημάτων. Ενδεικτικά: Δώσαμε λύση στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Λύση βρίσκουμε και για το Πάτρα-Πύργος, που κινδύνευε σοβαρά να μην γίνει ποτέ.
Προχωράμε την ολοκλήρωση του νότιου τμήματος του Ε65. Στην Κρήτη, ξεπερνάμε προβλήματα ετών στον ΒΟΑΚ, ενώ ξεμπλοκάραμε το αεροδρόμιο στο Καστέλι.
Το Ταμείο Ανάκαμψης μας δίνει μια μεγάλη ευκαιρία: Να επενδύσουμε σε τομείς που έχουμε συγκριτικό πλεονέκτημα, λόγω της στρατηγικής μας θέσης: Όπως είναι τα logistics, οι συνδυασμένες μεταφορές και η νέα γενιά έργων που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας
Και παράλληλα, βάζουμε μπρος νέα έργα, όπως είναι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, το βόρειο τμήμα του Ε65 και η νέα Περιφερειακή Οδός της Θεσσαλονίκης –το Flyover.
Αλλά και οι επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας και της Αττικής Οδού, σημαντικά σιδηροδρομικά έργα και μια σειρά από στοχευμένες παρεμβάσεις σε όλη τη χώρα, σε κρίσιμους τομείς όπως είναι η οδική ασφάλεια και η αντιπλημμυρική προστασία.
Για να είμαστε ακόμα πιο αποδοτικοί σε αυτήν την προσπάθεια, έχουμε σχεδιάσει μια σειρά από καίριες αλλαγές στον νόμο 4412 των δημόσιων έργων. Ώστε να προχωρούν με ταχύτητα, διαφάνεια και αποτελεσματικότητα.
2. Ο δεύτερος πυλώνας είναι η υπεύθυνη ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών. Βάσει σχεδίου που προβλέπει συγκεκριμένα βήματα: Αναγάγουμε τον Πειραιά και τα λιμάνια του Βορρά σε πύλες εισόδου και αναβαθμίζουμε την Ελλάδα στο χώρο των logistics.
Αναπτύσσουμε το σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο μπορεί να επεκτείνει το θαλάσσιο διάδρομο που ενώνει τις ασιατικές αγορές με τον Πειραιά, σε ένα χερσαίο διάδρομο μεταφοράς προϊόντων στην Κεντρική Ευρώπη.
Παράλληλα, επενδύουμε και στη λειτουργία των Περιφερειακών Αεροδρομίων. Και προχωράμε δράσεις με σοβαρή αναπτυξιακή διάσταση, όπως το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα υδατοδρόμια.
Με αυτό το ολοκληρωμένο Αναπτυξιακό Σχέδιο για τις συνδυασμένες μεταφορές, ο Πειραιάς μπορεί να γίνει λιμάνι μεταφόρτωσης, αλλά και λιμάνι εξόδου προϊόντων από τη ΝΑ Ευρώπη.
Η ταχεία διασύνδεση Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης και Αλεξανδρούπολης – Μαύρης Θάλασσας, μπορεί να αναβαθμίσει στρατηγικά όλη τη Βόρεια Ελλάδα. Συνδυάζοντας αυτές τις δυνατότητες, η Ελλάδα μπορεί να καταστεί όχι απλώς ανταγωνιστική, αλλά πρωταγωνίστρια.
3. Επενδύουμε στην επίλυση προβλημάτων της καθημερινότητας. Δουλεύουμε συστηματικά για να αναβαθμίσουμε ουσιαστικά τις αστικές συγκοινωνίες, τις οποίες παραλάβαμε υπό διάλυση.
Αφήνουμε πίσω μας πάνω από μια δεκαετία αποεπένδυσης στα ΜΜΜ. Δίνουμε καθημερινό αγώνα για περισσότερα δρομολόγια και μικρότερες χρονοαποστάσεις. Ως τώρα έχουν γίνει βήματα, αλλά ξέρουμε ότι δεν φτάνουν.
Έχουμε ακόμα πολύ δρόμο να διανύσουμε για να φτάσουμε στο επίπεδο που αξίζει στους συμπολίτες μας. Γι’αυτό υλοποιούμε το σχέδιο που ανακοινώσαμε με τον Πρωθυπουργό, με άμεσα και μεσοπρόθεσμα μέτρα:
-Προχωράμε το διαγωνισμό για τα νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που μαζί με τα έργα Μετρό και την αναβάθμιση των συρμών, θα λύσουν οριστικά το πρόβλημα. Μέχρι τότε, εφαρμόζουμε έξυπνες άμεσες λύσεις, όπως είναι το leasing και η συνεργασία με τα ΚΤΕΛ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που να κάνουν την κατάσταση όσο γίνεται πιο ανθρώπινη.
-Επιπλέον, κάνουμε προσλήψεις σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ, με διαδικασίες fast track, αλλά με κριτήρια ΑΣΕΠ.
Δηλαδή, αξιοποιούνται για το συγκοινωνιακό έργο και ιδιώτες, χωρίς να αλλοιώνεται ο δημόσιος χαρακτήρας των αστικών συγκοινωνιών, ενώ δημιουργούνται 1.200 νέες θέσεις απασχόλησης σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.
Και με την ολοκλήρωση του σχεδίου μας θα προσφέρονται στους πολίτες περισσότερες επιλογές, περισσότερα δρομολόγια, λιγότερη ταλαιπωρία.
Σε αυτούς τους τρεις πυλώνες στηριζόμαστε. Δουλεύουμε χωρίς μεγάλα λόγια. Άλλωστε, σε αυτό το μοντέλο πολιτικής πιστεύουμε.
Στην πολιτική που σέβεται τους πολίτες, δεν χαϊδεύει αυτιά, δεν ρίχνει πυροτεχνήματα, αλλά αποδίδει αποτελέσματα σε βάθος χρόνου. Και μπορεί πραγματικά να βοηθήσει την πατρίδα μας να γίνει πρωταγωνίστρια στην επόμενη μέρα.
Κώστας Καραμανλής,
υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αναδημοσίευση από το “Βήμα της Κυριακής”