Τα κράτη μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), που συνήλθαν στην Επιτροπή Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC 80), υιοθέτησαν στις 7 Ιουλίου την αναθεωρημένη Στρατηγική για τη μείωση των επιβλαβών αερίων (GHG) από τα πλοία, με ενισχυμένους στόχους για την αντιμετώπισή τους.
Αυτή η Συμφωνία αποτελεί ορόσημο για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών και τη διασφάλιση ότι ο ναυτιλιακός τομέας συμβάλλει δίκαια στην επίτευξη των στόχων της Συμφωνίας του Παρισιού, ανάλογο με το μερίδιο του 3% στις παγκόσμιες εκπομπές.
Με τη νέα αναθεωρημένη στρατηγική του 2023 τίθεται πλέον ως στόχος οι καθαρές μηδενικές εκπομπές από τα πλοία έως το 2050, μια σημαντική αύξηση του επιπέδου φιλοδοξίας σε σύγκριση με την υπάρχουσα στρατηγική του 2018, η οποία στόχευε στη μείωση των εκπομπών από τα πλοία κατά μόλις 50% στον ίδιο χρονικό ορίζοντα.
Στο πλαίσιο αυτό συμφωνήθηκαν:
- ενδεικτικά σημεία ελέγχου για τη μείωση των επιβλαβών εκπομπών αερίων από τα πλοία κατά τουλάχιστον 20% – 30% για έως το 2030 και 70% – 80% για έως το 2040, επίσης σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2008.
- πρόκριση τεχνολογιών μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών GHG, καυσίμων ή/και πηγών ενέργειας πουθα αντιπροσωπεύουν το 5% -10% της ενέργειας που θα χρησιμοποιείται από τη διεθνή ναυτιλία έως το 2030. Μια απόφαση που θα θέσει σε κίνηση τη μετάβαση στέλνοντας σαφές μήνυμα προς τη ναυτιλιακή βιομηχανία και τη βιομηχανία καυσίμων, αλλά και για την παροχή κινήτρων για τις απαιτούμενες επενδυτικές αποφάσεις και επιλογές καυσίμων.
- καλάθι υποψήφιων μεσοπρόθεσμων μέτρων μείωσης των επιβλαβών εκπομπών (GHG) από τα πλοία για την αποτελεσματική προώθηση της ενεργειακής μετάβασης στη ναυτιλία και την παροχή των απαραίτητων κινήτρων στον παγκόσμιο στόλο. Τα μέτρα αυτά, με πρόβλεψη υιοθέτησης το 2025 κατόπιν συνολικής εκτίμησης των επιπτώσεων που θα διασφαλίζει ότι μειώνουν αποτελεσματικά τις εκπομπές από τον τομέα, θα πρέπει να περιλαμβάνουν ένα πρότυπο που θα ρυθμίζει τη σταδιακή μείωση της έντασης των επιβλαβών εκπομπών (GHG) των πλοίων και έναν μηχανισμό τιμολόγησης των εκπομπών στη θάλασσα.
Ιστορική αποκάλεσε την απόφαση του ΙΜΟ η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών. Αναγνωρίζοντας την ανάγκη λήψης διεθνών μέτρων για μια παγκόσμια βιομηχανία όπως της ναυτιλίας, η Πρόεδρος της ΕΕΕ κα Τραυλού σημείωσε ότι η διαθεσιμότητα ασφαλών και κατάλληλων εναλλακτικών drop-in καυσίμων είναι καθοριστικός παράγοντας για την ενεργειακή μετάβαση του υπάρχοντα στόλου και εξήρε τη σημασία συνεργασίας και συνδρομής με όλους τους αλληλεξαρτόμενους κλάδους της ναυτιλιακής και λιμενικής βιομηχανίας (όπως παραγωγοί και προμηθευτές καυσίμων, κατασκευαστές μηχανών, ναυπηγεία, λιμάνια).