Αγώνας δρόμου βρίσκεται σε εξέλιξη για το κλείσιμο όλων των προϋποθέσεων που θα ανάψουν το «πράσινο φως» στην επένδυση του Ελληνικού.
Επτά χρόνια από την έναρξη του διεθνούς διαγωνισμού, ύστερα από πλήθος προσφυγών, δικαστικών αποφάσεων, καθυστερήσεων, διαχρονικών παλινωδιών και ενώ το έργο φιγουράρει στα μνημονιακά προαπαιτούμενα όλων των αξιολογήσεων, φαίνεται πως για πρώτη φορά οι προσπάθειες εντατικοποιούνται.
Οσο πλησιάζει το τέλος Ιουνίου, οι ρυθμοί ανεβαίνουν, καθώς πρόκειται για το δεύτερο μεγάλο ορόσημο στην υλοποίηση της επένδυσης, εν όψει και του «φίνις» της τέταρτης αξιολόγησης.
Εντός του μήνα, υπό τον συντονισμό της πρώην γενικής γραμματέως Δημόσιας Περιουσίας, κυρίας Πέτης Πέρκα, πρόκειται να γίνουν κρίσιμα βήματα για την υλοποίηση της μεγαλύτερης αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη, ύψους επένδυσης 8 δισ. ευρώ σε μια έκταση 6.200 στρεμμάτων.
Το αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα που έχει συμφωνηθεί και με τους θεσμούς μεταθέτει το οικονομικό κλείσιμο της ιδιωτικοποίησης τον Δεκέμβριο του 2018, ενώ η ολοκλήρωση των απαιτούμενων δράσεων τοποθετείται στον Νοέμβριο.
Αρχής γενομένης από το πολυνομοσχέδιο που έφτασε στη Βουλή, ικανοποιείται μια από τις τέσσερις εναπομείνασες αναβλητικές αιρέσεις για τη μεταβίβαση των μετοχών. Συστήνεται ο Φορέας Διαχείρισης των κοινόχρηστων χώρων, με αντικείμενο και την αποκλειστική είσπραξη και διαχείριση οποιωνδήποτε ανταποδοτικών τελών.
Επίσης, μετά το μεγάλο βήμα του Φεβρουαρίου, οπότε τέθηκε το έργο σε τροχιά υλοποίησης με την έγκριση του ΠΔ πολεοδόμησης της έκτασης, οι απαραίτητες ΚΥΑ έχουν πάρει τον δρόμο τους, ομαδοποιημένες μάλιστα για συντόμευση των διαδικασιών.
Η μετεγκατάσταση του αμαξοστασίου
Δύο από τα μεγαλύτερα «αγκάθια» στην εκκένωση της έκτασης ήταν ως πρόσφατα η μετεγκατάσταση του αμαξοστασίου της ΟΣΥ ΑΕ καθώς και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Αφού τα άφησε να σέρνονται για μήνες, ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης, υπό την πίεση των μνημονιακών δεσμεύσεων, αποφάσισε να επιταχύνει στις καθυστερήσεις.
Είχε μάλιστα ρίξει με τοποθέτησή του στη Βουλή την ευθύνη για την όποια καθυστέρηση στον επενδυτή, παραγνωρίζοντας ότι το Δημόσιο θα έπρεπε να είχε εκπληρώσει όλες τις συμβατικές του υποχρεώσεις ήδη από τον Νοέμβριο του 2016.
Σήμερα, το υπουργείο δηλώνει αποφασισμένο να μετεγκαταστήσει ως το τέλος Ιουνίου το μεγαλύτερο από τα αμαξοστάσια των οδικών συγκοινωνιών, που λειτουργεί στο Ελληνικό από το 2002 σε έκταση 80 στρεμμάτων.
Το κόστος του πρώτου βήματος της «μετακόμισης» ανέρχεται, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», σε 2,1 εκατ. ευρώ. Επί του παρόντος, 200 οχήματα που βρίσκονται σε αχρηστία έχουν μετακινηθεί στο Θριάσιο και 12 αρθρωτά οχήματα στο αμαξοστάσιο της Πέτρου Ράλλη.
Ο ενεργός στόλος του Ελληνικού, δηλαδή περί τα 350 λεωφορεία, πρόκειται να «σπάσει» στα αμαξοστάσια Ανω Λιοσίων, Ρέντη και Αγίου Δημητρίου.
Σε δεύτερη φάση, ακολουθεί η επέκταση των αμαξοστασίων σε Ρέντη και Ανω Λιόσια, σε όμορα οικόπεδα τα οποία έχουν βρεθεί, το καθένα έκτασης 10 στρεμμάτων.
Ωστόσο, το πιο καθοριστικό είναι να εντοπιστεί ο κατάλληλος χώρος στην περιοχή των νοτίων προαστίων για τη δημιουργία νέου αμαξοστασίου.
Οπως επισημαίνει στο «Βήμα» ο γενικός γραμματέας Υποδομών και Μεταφορών κ. Αθανάσιος Βούρδας, στόχος είναι να βρεθεί ο χώρος ως τον Νοέμβριο, προκειμένου το έργο να ενταχθεί στον μηχανισμό Connecting Europe Facility (CEF).
Από την πλευρά τους, οι εργαζόμενοι ζητούν παράταση της μετεγκατάστασης, ώσπου να βρεθεί κατάλληλος χώρος για το νέο αμαξοστάσιο στους όμορους δήμους, προκειμένου να αποφευχθεί το υψηλό κόστος των επιπλέον οχηματοχιλιομέτρων.
Υπενθυμίζεται ότι, κατά τον κοινοβουλευτικό έλεγχο, ο κ. Σπίρτζης είχε προσδιορίσει την επιβάρυνση στα λειτουργικά κόστη της εταιρείας σε 2,5 εκατ. ευρώ ετησίως.
Η ΥΠΑ, οι φορείς και οι ΜΚΟ
Για τη μετεγκατάσταση των οργανικών μονάδων της ΥΠΑ (γραφεία, αποθήκες, εγκαταστάσεις συνεργείων – εργαστηρίων) έχουν μισθωθεί ως και το 2023 δύο κτίρια επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης, με τη συνολική προϋπολογισθείσα αξία των μισθωμάτων να ανέρχεται σε 684.000 ευρώ.
Παράλληλα, αναμορφώνονται και οι εγκαταστάσεις του Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ), οι οποίες και παραμένουν εντός Ελληνικού σε έκταση συνολικού εμβαδού 17.804 τ.μ.
Εν τω μεταξύ, μέσα στην περασμένη εβδομάδα η κυρία Πέρκα είχε συνάντηση με εθελοντές του Μητροπολιτικού Κοινωνικού Ιατρείου Ελληνικού, κατά την οποία τούς καθησύχασε ότι έχει αναλάβει προσωπικά την αναζήτηση εναλλακτικής λύσης για μετακίνηση της δομής ως τις 30 Ιουνίου.
Οσο για τα σωματεία ΑμεΑ, αυτά έχουν τεθεί – και συμβατικά – υπό την ομπρέλα του επενδυτή που θα εξασφαλίσει εγκαταστάσεις εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού. Αλλά και ο Δήμος Αργυρούπολης – Ελληνικού έχει ξεκινήσει τη μετεγκατάσταση των τεχνικών του υπηρεσιών.
Στενά τα περιθώρια για την άδεια
Η οριστικοποίηση των προσωρινών αναδόχων για το έργο του χρηματοοικονομικού και του νομικού συμβούλου, που αναδείχθηκαν στην αρχή του μήνα, θα ανοίξει τον δρόμο για την προκήρυξη του διαγωνισμού.
Μετά την υπογραφή της σύμβασης οι ανάδοχοι έχουν περιθώριο 75 ημερών για τη σύνταξη της προκήρυξης, οπότε τα περιθώρια είναι πολύ στενά για την Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ) και δεν φαίνεται ρεαλιστικό να βγει ο διαγωνισμός πριν από τον Σεπτέμβριο.
Ακολούθως, η παροχή συμβουλών κατά τη φάση διενέργειας του διαγωνισμού έχει οριστεί σε 105 ημέρες.
Πρόκειται για την πιο πιεστική ίσως αιρεσιμότητα, καθώς από αυτήν εξαρτάται η δημιουργία του πρώτου Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος στην Ελλάδα, το οποίο προβλέπεται στο σχέδιο του επενδυτή.
Οταν ολοκληρωθεί, θα είναι και το πρώτο integrated resort στην Ευρώπη με 5στερο ξενοδοχείο 1.200 δωματίων, συνεδριακό χώρο, καζίνο, εκθεσιακό χώρο και πολλούς χώρους ψυχαγωγίας συνδεόμενους με το παραθαλάσσιο μέτωπο και με ένα από τα μεγαλύτερα πάρκα στον κόσμο.
Όλγα Κλόντζα,
«Το Βήμα της Κυριακής»