Μπορεί να ολοκληρώθηκαν οι διαγωνισμοί για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος» και της εξαγοράς της ΕΕΣΣΤΥ, ωστόσο συνεχίζουν να προκαλούν ποικίλα σχόλια.
«Το ΤΑΙΠΕΔ είναι φανερά έκθετο», σχολίασε πολιτικός αναλυτής, σημειώνοντας τα ακόλουθα:
-Στα τέλη του 2017, οπότε η εταιρεία διαχείρισης του ΔΑΑ υπέβαλε βελτιωμένη προσφορά, ύψους 600 εκατ. ευρώ, το ΤΑΙΠΕΔ έκανε λόγο για «ηχηρό μήνυμα εμπιστοσύνης» και «αναγνώρισης μιας από τις πλέον επιτυχημένες συμπράξεις ιδιωτικού και δημοσίου τομέα».
Στη συνέχεια, παρενέβη η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ, θεωρώντας το τίμημα χαμηλό. Έπειτα από διαβουλεύσεις και αφότου η Επιτροπή Ανταγωνισμού έλαβε υπόψη τις νέες οικονομικές και επιχειρησιακές συνθήκες, ο ΔΑΑ κατέθεσε νέα βελτιωμένη προσφορά, ύψους 1,35 δις. ευρώ, η οποία είναι υπερδιπλάσια από την αρχική.
Η τελική έκβαση δικαίωσε τους «γραφειοκράτες» της ΕΕ, αλλά και τον Έλληνα υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, ο οποίος είχε κατακρίνει δημοσίως τους χειρισμούς του ΤΑΙΠΕΔ.
-Ο διαγωνισμός της ΕΕΣΣΤΥ, ο οποίος προκηρύχτηκε το… 2016, είναι ίσως ο διαγωνισμός με τις περισσότερες παρατάσεις στην κατάθεση δεσμευτικών προσφορών.
Οι παρατάσεις που δόθηκαν ήταν τουλάχιστον έξι (!), μέχρι να φτάσουμε στην τελική δεσμευτική προσφορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ύψους 22 εκατ. ευρώ.
Το εντυπωσιακό, σε αυτή την περίπτωση, είναι ότι η αρχική δεσμευτική προσφορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε ανέλθει στα 9 εκατ. ευρώ.
Μπορεί να βελτιώθηκε σημαντικά στη συνέχεια, ωστόσο για να γίνει αυτό έπρεπε να αναπροσαρμοστεί το μισθολογικό κόστος και να «απαλλαγεί» η εταιρεία από πλεονάζον προσωπικό.
Επίσης, άξιο αναφοράς είναι ότι, ενώ η τελική προσφορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι 22 εκατ. ευρώ, η εταιρεία – δια μέσου της μητρικής (FSI) – εξήγγειλε άμεσες επενδύσεις, ύψους 25 εκατ. ευρώ, οι οποίες υπερκαλύπτουν το εφάπαξ τίμημα.