Σαφείς αιχμές κατά της προηγούμενης κυβέρνησης, τόσο για τη μέθοδο των ιδιωτικοποιήσεων, όσο και τον τρόπο σύστασης της ρυθμιστικής αρχής για τα λιμάνια, αφήνει το υπουργείο Ναυτιλίας στο νομοσχέδιο «Μεταρρύθμιση του Συστήματος Εποπτείας και Ελέγχου του Ελληνικού Λιμενικού Συστήματος και άλλες διατάξεις», που ετέθη σε δημόσια διαβούλευση.
Ειδικά, για τη ΡΑΛ, το υπουργείο σημειώνει τα ακόλουθα στην αιτιολογική έκθεση του ν/σ:
-Η ίδρυση της ΡΑΛ, όπως την υιοθέτησε η προηγούμενη κυβέρνηση, αφενός δεν υπακούει στα ευρωπαϊκά πρότυπα, αφετέρου σε κάθε περίπτωση οι αρμοδιότητες και η επιχειρησιακή ικανότητα δεν μπορούσαν να εγγυηθούν την ουσιαστική άσκηση δημόσιας εξουσίας και επομένως, δεν εξυπηρετούσαν το δημόσιο συμφέρον. Ανάλογο προηγούμενο Ρυθμιστικής Αρχής απαντάται μόνο στη… Νότιο Αφρική.
-Σε πλήρη εναρμόνιση με τις αλυσιτελείς επιλογές τους στο πεδίο της ιδιωτικοποίησης, ίδρυσαν μια ξεχωριστή ρυθμιστική αρχή για τις χερσαίες επιβατικές μεταφορές με το Νόμο 4199/2013 και μια ξεχωριστή ρυθμιστική αρχή για τους λιμένες με το Νόμο 4150/2013, αν και γνώριζαν ότι η κυρίαρχη τάση, εντός ΕΕ, ήταν να ιδρύονται αρχές λιμένα – και όχι ρυθμιστικές αρχές λιμένα -, με αποτελεσματικές αρμοδιότητες περιφρούρησης του δημοσίου συμφέροντος εντός των λιμένων και τα ρυθμιστικά θέματα να επιλύονται από ρυθμιστικές αρχές, που δεν περιορίζονταν αποσπασματικά σε μεμονωμένους τομείς εμπορικής δραστηριότητας, αλλά αντιμετώπιζαν ευρύτερα ζητήματα μεταφορών και ανταγωνισμού.
-Αποκορύφωμα της έλλειψης σχεδιασμού των προηγούμενων κυβερνήσεων ήταν το γεγονός ότι κατέστησαν τη ΡΑΛ αρμόδια για “την παρακολούθηση της εφαρμογής των όρων και διατάξεων των συμβάσεων παραχώρησης στους λιμένες”, δηλ. για ακριβώς εκείνο το πρότυπο, που για άγνωστους λόγους αποφάσισαν να μην ακολουθήσουν, ενώ καμία ρητή μέριμνα δεν έλαβαν για τον έλεγχο των συμβάσεων υποπαραχώρησης, δηλ. της αυτονόητης συνέπειας της επιλογής τους να πουλήσουν τις μετοχές των οργανισμών λιμένων!
-Είναι αναγκαίο να γίνει μνεία ότι οι προηγούμενες κυβερνήσεις δεν μερίμνησαν για την επαρκή στελέχωση της ΡΑΛ, με αποτέλεσμα η τελευταία να βρίσκεται σε ουσιαστική αδυναμία να ασκήσει τις αρμοδιότητες εποπτείας των ιδιωτικοποιημένων οργανισμών λιμένων.
Πάντως, με το νέο σχέδιο νόμου του υπ. Ναυτιλίας «γεμίζουμε» από ανεξάρτητες αρχές:Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, Δημόσια Αρχή Λιμένων.
Εάν σε αυτές προστεθούν και του υπουργείου Μεταφορών (Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών, Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων, κτλ.), εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι από «Αρχές» πάμε καλά…