Νέος Επίτροπος Μεταφορών και Τουρισμού ο Έλληνας, Απόστολος Τζιτζικώστας.
Τι προσδοκά η Ελλάδα από τον νέο Επίτροπο; Τι θα μπορούσε να προσδοκά;
Συνοψίζουμε τα ακόλουθα:
📌Η ανάληψη του χαρτοφυλακίου των Μεταφορών της ΕΕ από Έλληνα, ασφαλώς, και αποτελεί θετική εξέλιξη για την ποντοπόρο ναυτιλία και τους Έλληνες εφοπλιστές.
Αναμένεται να υπάρξουν παρεμβάσεις και πολιτικές πιο “αποδεκτές” για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, ένα θέμα, το οποίο «διχάζει» σχετικά με τις μεθόδους υλοποίησής του και τις αποφάσεις που έχει λάβει η ΕΕ.
Ως γνωστό, το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ – EU Emissions Trading System) έχει επεκταθεί και στις θαλάσσιες μεταφορές. Ανάλογα με τα μέτρα που λαμβάνονται από τον ΙΜΟ προβλέπεται η αναθεώρηση/προσαρμογή του ΣΕΔΕ.
📌«Πράσινα» πλοία: Το υπουργείο Ναυτιλίας διεξάγει διαπραγματεύσεις με την ΕΕ για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, μέσω των άγονων γραμμών, ένα φιλόδοξο εγχείρημα, καθώς προσδοκά σε κονδύλια από 80 έως 360 εκατ. ευρώ.
📌Ολοκλήρωση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, μέσω σύγχρονων οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων και συνδέσεων με λιμάνια.
Με εξαίρεση τους οδικούς άξονες, η Ελλάδα έχει «μείνει πίσω» στις σιδηροδρομικές υποδομές και τις συνδέσεις με λιμάνια, με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να φιλοδοξεί να αλλάξει την υπάρχουσα κατάσταση, προσδοκώντας στη μεγαλύτερη δυνατή στήριξη της ΕΕ.
«Σε ένα ασταθές διεθνές περιβάλλον, τα λιμάνια μας είναι οι πύλες προς το διεθνές εμπόριο και επομένως την ευημερία. Πρέπει λοιπόν, να κρατήσουμε την Ευρώπη συνδεδεμένη με τον υπόλοιπο κόσμο, αλλά και οικονομικά ανεξάρτητη και ασφαλή», ανέφερε ο κ. Τζιτζικώστας, συμπληρώνοντας ότι «πρέπει να αυξήσουμε τις προσπάθειές μας για τη στροφή των εμπορευματικών μεταφορών σε πιο βιώσιμα μέσα, όπως οι σιδηρόδρομοι και οι πλωτές οδοί. Η επίτευξη μηδενικών εκπομπών θα είναι πιο δύσκολη για τις αερομεταφορές και τη ναυτιλία».
📌«Πράσινα» αυτοκίνητα και φορτηγά. Δυστυχώς, η Ελλάδα διαθέτει τον γηραιότερο στόλο στην Ευρώπη, με τη μέση ηλικία να είναι τα 17,3 έτη στα επιβατικά, τα 21,4 έτη στα ελαφρά φορτηγά, τα 23 έτη στα μεσαία και βαρέα φορτηγά και τα 18,8 έτη στα λεωφορεία, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της ACEA[1], κάτι το οποίο χρήζει αποτελεσματικότερων παρεμβάσεων.
«Οι οδικές μεταφορές συμβάλλουν περισσότερο στη ρύπανση, επομένως πρέπει να ενθαρρύνουμε τη χρήση πιο καθαρών αυτοκινήτων και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, αναπτύσσοντας παράλληλα μια στρατηγική για την επιτάχυνση της μείωσης των εκπομπών από τους εταιρικούς στόλους», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο νέος Επίτροπος Μεταφορών.
[1] https://www.acea.auto/publication/report-vehicles-on-european-roads/