Την Ιταλία επισκέφθηκε, πριν από λίγες ημέρες, ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train, Μ. Capotorto.
Εάν και οι επισκέψεις του προς την Ιταλία αποτελούν ένα συνηθισμένο φαινόμενο, καθώς η Hellenic Train αποτελεί θυγατρική εταιρεία της Trenitalia (όμιλος FS), εντούτοις εικάζεται ότι έλαβε νεότερες κατευθύνσεις για τη διαχείριση της κρίσης έπειτα από το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Την Τρίτη το βράδυ σημειώθηκε και μια νέα εξέλιξη, καθώς, σε τηλεοπτική συνέντευξη, ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε σε «επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας με τη Hellenic Train».
«Αυτό το οποίο θα κάνουμε και έχω μία συζήτηση επ’ αυτού με την Ιταλίδα Πρωθυπουργό – η οποία είναι δρομολογημένη για τις επόμενες μέρες – είναι να ξαναμιλήσουμε ανοιχτά με την Hellenic Train και να βρούμε ένα νέο πλαίσιο, όπου και τα δύο μέρη θα επενδύσουν στο σιδηρόδρομο αυτά που του αξίζουν.
Εμείς λοιπόν πρέπει να κάνουμε για το τρένο, αυτά τα οποία πρέπει να κάνουμε ως ιδιοκτήτες της δημόσιας υποδομής. Και πρέπει, η Hellenic Train και αυτή να επενδύσει στα ελληνικά τρένα με καλύτερα τρένα – δε θα πω πιο γρήγορα τρένα, ούτε πιο ασφαλή τρένα – γιατί τα τρένα πρέπει να είναι απολύτως ασφαλή.
Αλλά μόνο, αν καταφέρουμε και ολοκληρώσουμε με ασφάλεια όλη τη σηματοδότηση του κυρίως δικτύου, μπορούμε να περιμένουμε και καλύτερες ταχύτητες στα τρένα μας», ανέφερε μεταξύ άλλων.
Σε ερώτηση δημοσιογράφου, εάν θα υπάρξει επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας με τη Hellenic Train, ο πρωθυπουργός απάντησε τα εξής:
«Η απάντηση είναι πως θα καθίσουμε κάτω με τη Hellenic Train και θα καθίσουμε κάτω και με την ιταλική κυβέρνηση και θα πετύχουμε μία καλύτερη συμφωνία για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να επενδύσουμε στον ελληνικό σιδηρόδρομο και οι δύο.
Εμένα δεν με ενδιαφέρει κατά ανάγκη να πάρω – ως κράτος – μερίδιο στη Hellenic Train, αλλά αυτό το οποίο με ενδιαφέρει είναι να εξασφαλίσω ότι η Hellenic Train θα μας φέρνει τα καλύτερα τρένα της και όχι – να το πω – τα «σαπάκια» ενδεχομένως, τα οποία αποσύρει από την Ιταλία. Ότι το προσωπικό της θα το εκπαιδεύει σωστά και ότι θα επενδύσει επιτέλους αυτά που αξίζουν στον ελληνικό σιδηρόδρομο».
Από τα ανωτέρω, σημειώνουμε τα ακόλουθα:
-Ο πρωθυπουργός μίλησε για «επαναδιαπραγμάτευση» της σύμβασης. Είναι φανερό ότι δεν μιλά για επανακρατικοποίηση της Hellenic Train, εάν και δεν απέκλεισε, ίσως ως άσκηση “πίεσης”, την απόκτηση κάποιου μετοχικού ποσοστού, πιθανότατα για να έχει κάποιο «έλεγχο» το ελληνικό κράτος στη διαχείριση της εταιρείας (π.χ. με ορισμό μέλους του ελληνικού δημοσίου στο Δ.Σ.).
-Είναι προφανές ότι η ελληνική πλευρά θα πιέσει την ιταλική για περισσότερες επενδύσεις σε τροχαίο υλικό και προσωπικό, εάν και η δημόσια χρήση της λέξης «σαπάκια», ίσως να μην ήταν η πιο ενδεδειγμένη.
Θα καταφέρουν Ελλάδα και Ιταλία να βρουν έναν «κοινό δρόμο» για την υγιή ανάπτυξη του σιδηροδρόμου ή θα οδηγηθούμε σε ρήξη, με τυχόν απo – επένδυση της FS από την Ελλάδα;
Το μέλλον θα δείξει, εάν και έπειτα από την υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης των άγονων γραμμών στη Hellenic Train για 10 + 5 χρόνια, οι δυο πλευρές Ελλάδα (ΟΣΕ) και Ιταλία (Ηellenic Train – FS) οφείλουν να συνυπάρξουν και, εάν κινηθούν συντεταγμένα προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης του σιδηροδρόμου, θα έχουν αμοιβαία οφέλη.
Σε κάθε περίπτωση, η Ελλάδα έχει ανάγκη έναν σύγχρονο και ασφαλή σιδηρόδρομο, τόσο στις επιβατικές, όσο και στις εμπορευματικές μεταφορές.