Την τελευταία εβδομάδα, ο σιδηρόδρομος είχε την τιμητική του, αφού στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ επισκέφθηκαν την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα, παρουσιάζοντας την «Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία».
Η ΕΡΓΟΣΕ έχει προκηρύξει 6 έργα με τη μορφή του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, τα οποία αφορούν τη σύνδεση των λιμένων της Πάτρας, ύψους 477 εκατ., του Λαυρίου, ύψους 391 εκατ., της Ραφήνας, ύψους 309 εκατ. και του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης, ύψους 53,5 εκατ., με το σιδηροδρομικό δίκτυο, την κατασκευή της νέας γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες, ύψους 1,68 δις. και την αναβάθμιση της σύνδεσης της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο, ύψους 1,07 δις.
Αρχικό ενδιαφέρον για την κατασκευή τους έχουν επιδείξει οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΚΤΩΡ – Mυτιληναίος και ΑΒΑΞ – ALSTOM.
Κανείς δεν αμφισβητεί τη σημασία των ανωτέρω έργων και την κρισιμότητά τους, καθώς η σύνδεση των λιμένων με τον σιδηρόδρομο κρίνεται «επιτακτική», έπειτα και από τις πρόσφατες γεωπολιτικές εξελίξεις.
Το ερώτημα είναι, εάν οι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι καταφέρουν να ανταποκριθούν σε αυτά, σε συνδυασμό με τα μεγάλα οδικά έργα και έργα μετρό που τους έχουν ανατεθεί, ενώ αρκετά ακόμη βρίσκονται σε φάση προκήρυξης / ανάθεσης, λόγω έλλειψης προσωπικού, πληθωρισμού, κ.ά.
Ελπίζουμε να μην ζήσουμε τις «περιπέτειες» (αναστολή εργασιών, επαναδιαπραγμάτευση όρων, αναθεώρηση χρονοδιαγραμμάτων) με την κατασκευή των 5 μεγάλων οδικών αξόνων πριν από κάποια έτη.
Άλλος θα ισχυριστεί ότι η χώρα εισήλθε τότε σε Μνημόνια, άλλoς ότι «η χώρα δεν “άντεχε” τόσες συμβάσεις μαζεμένες».
Σε κάθε περίπτωση, οι οδικοί άξονες κατασκευάστηκαν και η Ελλάδα διαθέτει ένα σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητόδρομων.
Μακάρι να συμβεί το ίδιο και στον σιδηρόδρομο…