«Βαραίνει» το κλίμα στην οικονομία, το οποίο δυσχεραίνεται από τις ισχνές επιδόσεις του τουρισμού, καθώς (σωστά κατά την γνώμη μας) προέχει η δημόσια ασφάλεια.
Ωστόσο, η αναθεώρηση, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προς το χειρότερο του μεγέθους της ύφεσης στην ΕΕ και την Ευρωζώνη το 2020, σε συνδυασμό με τον μετριασμό του πήχη της ανάπτυξης για του χρόνου, προκαλούν εύλογη ανησυχία.
Για την Ελλάδα, η Κομισιόν προέβλεψε ελαφρώς μικρότερη ύφεση εφέτος σε σχέση με τις προηγούμενες προβλέψεις, αλλά «ψαλίδισε» κατά σχεδόν δύο ποσοστιαίες μονάδες την ανάπτυξη για το 2021.
Σύμφωνα με την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το ΑΕΠ της Ευρωζώνης θα υποχωρήσει φέτος κατά 8,7% (7,7% η προηγούμενη πρόβλεψη στις 6 Μαΐου), ενώ το 2021 θα αυξηθεί με ρυθμό 6,1% (6,3% τον Μάιο).
Στο σύνολο της ΕΕ, το ΑΕΠ θα υποχωρήσει 8,3% φέτος και θα ανακάμψει 5,8% του χρόνου.
Στην Ελλάδα προβλέπεται εφέτος ύφεση 9%, έναντι 9,7% που προβλεπόταν τον Μάιο, ενώ του χρόνου η ανάπτυξη υπολογίζεται στο 6% από 7,9% που προέβλεπαν οι υπηρεσίες της Κομισιόν στην έκθεση του Μαΐου.
Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι οι περισσότερες ελπίδες στρέφονται στους Ευρωπαίους ηγέτες, οι οποίοι καλούνται να εγκρίνουν την πρόταση για το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισ. ευρώ.
Στον ευρύτερο κλάδο των Μεταφορών, όσοι έχουν συσχέτιση με τις επιβατικές μεταφορές διαπιστώνουν ότι οι απώλειες επιβατών και έργου συνεχίζουν να είναι αξιοσημείωτες (οι επιδόσεις των αεροδρομίων είναι χαρακτηριστικές).
Αντίστοιχα, στις εμπορευματικές μεταφορές, μπορεί να «κινούνται» τα τρόφιμα, τα ποτά και τα είδη υγιεινής, ωστόσο άλλες προϊοντικές κατηγορίες, όπως ένδυση – υπόδηση παρουσιάζουν μέτριες επιδόσεις. Μάλιστα, εξαγωγές και εισαγωγές καταγκρεμίστηκαν το Μάιο.
Στη δύσκολη αυτή εξίσωση έρχεται να προστεθεί και ο… άγνωστος χειμώνας. Δυστυχώς, το χειμώνα η ύφεση θα είναι «χειροπιαστή» και επιχειρήσεις και νοικοκυριά θα δοκιμάσουν τις αντοχές τους.