«Δυναμικές» θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν, την παρούσα περίοδο, οι σχέσεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τους παραχωρησιούχους των οδικών αξόνων.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έστειλε τα πρώτα μηνύματα με την απόφασή του να μειώσει τα διόδια στη νέα σύμβαση παραχώρησης του υφιστάμενου οδικού άξονα της Αττικής Οδού από τα 2,8 ευρώ στα 2,5 ευρώ.
Η απόφαση αυτή φημολογείται ότι δεν έτυχε και της καλύτερης αντιμετώπισης, τόσο από το ΤΑΙΠΕΔ, όσο και από τα υποψήφια επενδυτικά σχήματα, καθώς θα στερήσει από τον οδικό άξονα σημαντικά έσοδα / μερίσματα.
Το επόμενο διάστημα, το υπουργείο καλείται να λάβει μια πιο δύσκολη απόφαση. Θα έλθουν «γενναίες» αυξήσεις στα διόδια των αυτοκινητόδρομων, λόγω πληθωρισμού, όπως ορίζουν οι συμβάσεις παραχώρησης;
Τα προηγούμενα χρόνια, λόγω του χαμηλού πληθωρισμού, οι αυξήσεις στα διόδια ήταν σχεδόν «αμελητέες», κάτι στο οποίο δεν έδιναν και… ιδιαίτερη σημασία οι χρήστες των αυτοκινητόδρομων.
Τώρα, εάν εφαρμοστούν – από τις αρχές του νέου έτους – αυξήσεις, π.χ. 10%, είναι κάτι στο οποίο θα αντιδράσουν, όχι μόνο οι χρήστες, αλλά και το υπουργείο, καθώς το 2023 θα διεξαχθούν οι εθνικές εκλογές.
Όλοι θυμόμαστε τι έγινε το 2019, σε μία – σε κάποιο βαθμό – σχετική περίπτωση (η ΑΚΤΩΡ είχε ανακοινώσει αυξήσεις των διοδίων της Αττικής Οδού από τα 2,8 ευρώ στα 3 ευρώ και μετά στα 3,3 ευρώ), προκαλώντας έντονη πολιτική αντιπαράθεση.
Μάλιστα, στο θέμα αναφέρθηκαν, τόσο ο τότε υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, όσο και ο νυν υπουργός Κώστας Καραμανλής στο 3ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών (σχετική φωτογραφία), το οποίο – σε κάθε περίπτωση – έχει χαραχθεί στη μνήμη του κατασκευαστικού και μεταφορικού κλάδου.
Πάντως, το ζήτημα είναι σύνθετο. Από τη μία πλευρά, οι παραχωρησιούχοι, οι μέτοχοί τους και οι συμβάσεις παραχώρησης και από την άλλη, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και οι χρήστες που επιθυμούν ανταγωνιστικές χρεώσεις.
Τι θα συμβεί;
Θα απορροφήσει το ελληνικό δημόσιο μέρος από τις αυξήσεις; Θα δώσει αποζημιώσεις; Θα παρατείνει τις υφιστάμενες συμβάσεις;
Από την άλλη, θα κάνουν κάπως «πίσω» στις διεκδικήσεις τους οι παραχωρησιούχοι, οι οποίοι έχουν αρκετά ζητήματα προς διαπραγμάτευση με το υπουργείο;
Σε κάθε περίπτωση, έως τις αρχές του νέου έτους ίσως έχουν δοθεί οι απαντήσεις…