Περίμενε… αρκετά χρόνια η εγχώρια αγορά επαγγελματικού αυτοκινήτου έναν – πραγματικά – μεγάλο δημόσιο διαγωνισμό.
Πράγματι, ο διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα 650 νέα λεωφορεία, παρ’ όλες τις διακυμάνσεις του (αρχικά τα λεωφορεία ήταν 750 – 770, από τον διαγωνισμό αποχώρησαν αρκετές εταιρείες, λόγω της ανόδου του πληθωρισμού), προσέλκυσε το ενδιαφέρον ευρωπαϊκών και μη ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Όπως όλα δείχνουν και σύμφωνα με αυτά που εξήγγειλε πρόσφατα η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, θα ολοκληρωθούν και οι 4 διαγωνιστικές διαδικασίες για τα 650 λεωφορεία.
Πότε ήταν η τελευταία φορά που «αναζωογονήθηκε» η εγχώρια αγορά επαγγελματικού οχήματος και δη, των λεωφορείων;
Το… μακρινό 2008, όταν η (τότε) ΕΘΕΛ και νυν ΟΣΥ υπέγραφε τις συμβάσεις για τη προμήθεια 220 mini bus, 100 αρθρωτών λεωφορείων και 200 λεωφορείων φυσικού αερίου.
Οι τρεις ανωτέρω διαγωνισμοί της (τότε) ΕΘΕΛ για τα 520 λεωφορεία ήταν συνολικού κόστους 142,5 εκατ. ευρώ.
Ποιοι επικράτησαν; Η πολωνική Solaris (για πολλούς ήταν η μεγάλη έκπληξη του διαγωνισμού) που ανακηρύχτηκε ανάδοχος για τα 220 mini bus και τα 100 αρθρωτά και η IVECO France για τα 200 φυσικού αερίου.
Τώρα, σχετικά με τους 4 διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη, εκτιμάται ότι τα 650 νέα λεωφορεία θα διοχετευτούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μέχρι τα μέσα του 2025.
Επίσης, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα προκηρύξει ακόμα έναν μεγάλο διαγωνισμό για 650, τα οποία δύναται να παραδοθούν μέχρι τα τέλη του 2027.
Όπως μαθαίνουμε, το υπουργείο εξετάζει να «σπάσει» τον διαγωνισμό σε αρκετά τμήματα, τα οποία – ίσως – και να μην προκηρυχθούν ταυτοχρόνως, με την ελπίδα, οι ενδιαφερόμενες εταιρείες να μην επιδοθούν σε δικαστικές διενέξεις.