Θα έχει διόδια η Κρήτη (ΒΟΑΚ); Τελικά, θα έχει.
Όχι όμως μετωπικά, όπως στους άλλους αυτοκινητόδρομους και όχι σε όλο το μήκος του.
Σε πρώτη φάση, διόδια θα εγκατασταθούν στο τμήμα Ηράκλειο – Χανιά, το οποίο θα κατασκευαστεί μέσω σύμβασης παραχώρησης και όχι στα υπόλοιπα δυο τμήματα.
Επίσης, τα διόδια θα είναι πλευρικά και μάλιστα, προβλέπεται να είναι αναλογικά προς όλους τους χρήστες.
Σήμερα, σύμφωνα με ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, υπάρχουν αναλογικά διόδια σε έναν οδικό άξονα, την Ολυμπία Οδό, αλλά μόνο για τους κατόχους του ηλεκτρονικού πομποδέκτη της, δηλαδή τους συνδρομητές της.
Όπως φαίνεται, στόχος του υπουργείου είναι ο ΒΟΑΚ να αποτελέσει κρίσιμο τεστ για την εφαρμογή των πλήρως αναλογικών / ηλεκτρονικών διοδίων και το μέτρο αυτό να επεκταθεί σε όλους τους οδικούς άξονες.
Ακόμη, στον ΒΟΑΚ, θα υπάρχουν και «σκιώδη» διόδια. Το δημόσιο θα επιδοτεί μέρος των διοδίων, τα οποία όμως δεν θα «ακουμπούν» τον χρήστη του οδικού άξονα.
Ο χρήστης του οδικού άξονα θα πληρώνει το αντίτιμο των διοδίων που αντιστοιχεί και στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους (0,063 ευρώ ανά χλμ., οπότε εκτιμάται ότι η χρέωση στο Ηράκλειο – Χανιά θα είναι περίπου 6,3 ευρώ).
Στη συνέχεια, το δημόσιο θα επιδοτεί τον παραχωρησιούχο με τα «σκιώδη» διόδια, το ύψος των οποίων θα καθοριστεί στη διαγωνιστική διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Πάντως, με ή χωρίς “κανονικά” διόδια, ο ΒΟΑΚ, εκτός από τα προφανή οφέλη στην οδική ασφάλεια, μαζί με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, αποτελούν καθοριστικά έργα για την αναβάθμιση του (ήδη υψηλού και αναγνωρισμένου) τουριστικού προϊόντος της Κρήτης.