«Κοινός μας στόχος είναι να κάνουμε το λιμάνι του Πειραιά το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης», τόνισαν, από κοινού, ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο πρόεδρος της Cosco Xu Lirong, κατά την επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού στην έδρα της κινεζικής εταιρείας στη Σαγκάη.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία του 2019, ο Πειραιάς είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και έχει αναρριχηθεί στην 5η θέση της Ευρώπης, ξεπερνώντας την Βαλένθια.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, με στοιχεία του 2018, ο Πειραιάς είναι το 32ο μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου. Στην πρώτη 10αδα κυριαρχούν τα κινεζικά λιμάνια.
«Θέλουμε να κάνουμε τον Πειραιά διαμετακομιστικό κέντρο του κόσμου στο μοντέλο της Σιγκαπούρης», υπογράμμισε ο πρόεδρος της Cosco, εκφράζοντας την αισιοδοξία του για την αναπτυξιακή πορεία του λιμένα.
Από την πλευρά του, ο Έλληνας πρωθυπουργός σχολίασε ότι «θέλω να ενημερώσω ότι το συμπληρωματικό σχέδιο για την επέκταση του λιμανιού είναι σχήμα υπό συζήτηση και η κυβέρνηση, επί της αρχής, είναι θετική, υπό την προϋπόθεση να πείσουμε την τοπική κοινωνία ότι η συμφωνία θα είναι προς όφελός της και δεν θα επιβαρύνει το περιβάλλον».
Μπορεί ο Πειραιάς, ο οποίος διακίνησε πέρσι 4,9 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, να γίνει το Νο1 λιμάνι της Ευρώπης, ξεπερνώντας το Ρότερνταμ, το οποίο διακίνησε πέρσι 14,51 εκατ. εμπορευματοκιβώτια και την Αμβέρσα που διακίνησε 11,1 εκατ.;
Φαντάζει δύσκολο, ωστόσο μπορεί να ξεπεράσει – υπό προϋποθέσεις – το τρίτο Αμβούργο των 8,3 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων, εάν δοθεί το «πράσινο φως» για την δημιουργία του 4ου προβλήτα, με αποτέλεσμα η δυναμικότητα του Πειραιά να φτάσει τα 10 εκατ. «κουτιά».
Τι σημαίνει το μοντέλο Σιγκαπούρης; Η Σιγκαπούρη είναι το 2ο μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου, με 36,6 εκατ. εμπορευματοκιβώτια και το μεγαλύτερο λιμάνι μεταφορτώσεων.
Επίσης, η Cosco επένδυσε σε δύο νέα κρηπιδώματα στο λιμάνι της Σιγκαπούρης, τα οποία ξεκίνησαν την λειτουργία τους τον Ιανουάριο του 2019.
Έτσι, από τρία κρηπιδώματα με ετήσια δυναμικότητα 3 εκατ. TEU, λειτουργεί πλέον 5 κρηπιδώματα, με ετήσια δυναμικότητα 5 εκατ. TEU.
Τι σημαίνει για την Ελλάδα η ανάπτυξη του Πειραιά; Πέρα από τα προφανή, δηλαδή τις άμεσες θέσεις εργασίας και τις άμεσες επενδύσεις, η ελληνική Πολιτεία οφείλει να έρθει, τηρώντας τους ευρωπαϊκούς κανόνες ανταγωνισμού και την εγχώρια νομοθεσία, σε κάποια συμφωνία με την Cosco για τη δημιουργία υποδομών και λειτουργιών «προστιθέμενης αξίας», όπως κέντρα μεταποίησης, συναρμολόγησης και αποθήκευσης.