Ανησυχία στον κλάδο των αερομεταφορών και του τουρισμού προκάλεσαν τα αποτελέσματα και οι ανακοινώσεις των Aegean Airlines και Ryanair.
H ελληνική εταιρεία γνωστοποίησε ότι, το πρώτο εξάμηνο του έτους, σημείωσε ζημιές 23,7 εκατ., παρά την αύξηση επιβατών 5%.
Αντίστοιχα, η ιρλανδική εταιρεία ανακοίνωσε ότι, το καλοκαίρι του 2017, η παρουσία της θα συρρικνωθεί 2% στην Ελλάδα.
Η Ryanair σταματά το δρομολόγιο της Κω, συρρικνώνοντας παράλληλα, τη χαμηλή περίοδο, τις διαθέσιμες θέσεις ή και την περίοδο διεξαγωγής των δρομολογίων σε Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Ρόδο και Χανιά.
Για την Aegean, στην αγορά εσωτερικού, η συνεχιζόμενη ύφεση, η σημαντική αύξηση της συνολικής προσφερόμενης χωρητικότητας, σε συνδυασμό με την, κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες αύξηση του ΦΠΑ για τα εισιτήρια (από 13% σε 23% και εν συνεχεία σε 24%), οδήγησε σεπεραιτέρω μείωση των μέσων καθαρών ναύλων.
Επιπλέον, στην αγορά εξωτερικού, στην οποία η αυξημένη επένδυση της εταιρείας, αλλά και άλλων ανταγωνιστών σε χωρητικότητα ήταν σημαντική, παρουσιάστηκε πολύ μικρή αύξηση, το δεύτερο τρίμηνο του 2016, σε ότι αφορά τις αφίξεις.
Το αποτέλεσμα της αναντιστοιχίας στην αύξηση της χωρητικότητας με τις αφίξεις, ιδιαίτερα τον Μάιο και Ιούνιο, ήταν η μείωση πληροτήτων και ναύλων, κυρίως στα περιφερειακά εποχικά αεροδρόμια, αλλά σε κάποιο βαθμό και στην Αθήνα.
Από την άλλη πλευρά, η Ryanair αποφάσισε να «κόψει» τη Κω, λόγω μειωμένων πληροτήτων (ίσως εξαιτίας του προσφυγικού), αλλά και να συρρικνώσει Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Ρόδο και Χανιά.
Για τα ανωτέρω δρομολόγια υπάρχει μεγάλη ζήτηση τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά όχι ικανοποιητική τη «χαμηλή περίοδο», με αποτέλεσμα η εταιρεία να «πιέζει» την ελληνική κυβέρνηση και τη Fraport για πιο ευέλικτη τιμολογιακή πολιτική.
Γενικότερα, για τους αερομεταφορείς full service, όπως η Aegean το περιβάλλον παραμένει δύσκολο, εξαιτίας της χαμηλότερης ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια, εξαιτίας και των τρομοκρατικών επιθέσεων σε αεροδρόμια (Βρυξέλλες, Κωνσταντινούπολη).
Για τους low cost, οι προκλήσεις παραμένουν οι ίδιες. Μπορεί να διαθέτουν μεγαλύτερη ευελιξία, ωστόσο τα ναύλα τους παραμένουν συμπιεσμένα.
Το μεγάλο ερώτημα είναι, εάν Aegean και Ryanair έπιασαν – επί του παρόντος – “ταβάνι” στην ανάπτυξή τους στην Ελλάδα, με δεδομένο ότι και οι 2 εταιρείες επέκτειναν σημαντικά τα δρομολόγιά τους τα τελευταία χρόνια…