Σημαντική ανάπτυξη διάγουν, τα τελευταία χρόνια, οι κατασκευές στην Ελλάδα, απόρροια της προκήρυξης / συμβασιοποίησης πολλών δημόσιων, όπως η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας και ιδιωτικών έργων, όπως το Ελληνικό.
Είναι ενδεικτικό ότι το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των μεγαλύτερων κατασκευαστικών εταιρειών (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Όμιλος ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ) έχει σχεδόν τριπλασιαστεί από το 2020, καθώς από τα 5,60 δις το 2020, ανήλθε στα 15,35 δις το 2023 και «ακουμπά» σήμερα τα 14 δις., με ανοδικές τάσεις.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα δημοπρατούμενα έργα – το 2023 – ανήλθαν στα 7 δις., ενώ τα επόμενα 2 χρόνια εκτιμάται ότι θα προκηρυχθούν / συμβασιοποιηθούν έργα 8 – 10 δις.
Το τελευταίο διάστημα, απόρροια της «συμπεριφοράς» της μετοχής των κατασκευαστικών εταιρειών, έχουν (ξανα)φουντώσει αρκετά σενάρια, όπως:
🚧Η πώληση της ΑΒΑΞ. Η ΑΒΑΞ, η οποία τον Σεπτέμβριο του 2024, είχε ανεκτέλεστο 3,23 δις ευρώ, έχει στο χαρτοφυλάκιο της σημαντικά έργα, όπως η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, το Fly Over Θεσσαλονίκης, η επέκταση της Ιόνιας Οδού, το Μπράλος – Άμφισσα, κ.ά.
Ως πιθανός αγοραστής της ΑΒΑΞ φαντάζει η METLEN, εάν αποφασίσει τελικά να εισχωρήσει – δυναμικά – στον εγχώριο κατασκευαστικό κλάδο και τις παραχωρήσεις, ενδυναμώνοντας τη ΜΕΤΚΑ και ικανοποιώντας, παράλληλα τα όποια οικονομικά / επιχειρησιακά ανταλλάγματα του υφιστάμενου management της ΑΒΑΞ.
🚧Η πώληση της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις από τον Όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις διαθέτει πλειοψηφική συμμετοχή στον αυτοκινητόδρομο Μορέα (71,7%), αλλά και σημαντικά ποσοστά (17% – 23%) στους αυτοκινητόδρομους Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, καθώς και στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου.
Πέραν των οδικών αξόνων, η εταιρεία συμμετέχει, επίσης, σε παραχωρήσεις χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων, δυναμικότητας 5.639 θέσεων και στη λειτουργία άλλων 2.195 θέσεων.
Ως πιθανός αγοραστής φαντάζει ο Όμιλος ΑΚΤΩΡ και για ορισμένους, και η METLEN.