Η ιδιωτική συμμετοχή κάνει όλο και πιο αισθητή την παρουσία της στις αστικές συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Ασφαλώς, η είδηση των ημερών είναι η προκήρυξη ΣΔΙΤ για τη λειτουργία και συντήρηση του δικτύου και των σταθμών του Μετρό Θεσσαλονίκης, χρονικής διάρκειας 12 ετών.
Με άλλα λόγια, το Μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο εκτιμάται ότι θα τεθεί σε λειτουργία στα τέλη του 2023, θα το διαχειριστεί, από την πρώτη ημέρα, ιδιωτική εταιρεία.
Το ενδιαφέρον εταιρειών (κατασκευαστικές, σιδηροδρομικές, αστικής κινητικότητας, fund) αναμένεται τεράστιο, καθώς οι αστικές συγκοινωνίες, εκτός από το τεράστιο κοινωνικό αποτύπωμα, συνοδεύονται και από ισχυρό cash flow, εάν και την περίοδο της κορύφωσης της πανδημίας υπέστησαν σημαντικές απώλειες.
Επίσης, στη Θεσσαλονίκη, ο όρος «ιδιωτικοποίηση» δεν φαίνεται να «ξενίζει», δεδομένου ότι και ο ΟΑΣΘ υπήρξε ημι-κρατικός.
Αντίστοιχα, και στην Αθήνα, η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα είναι αξιοσημείωτη.
Τα τελευταία χρόνια, το βάρος στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας δόθηκε στην ψηφιοποίηση του oμίλου ΟΑΣΑ, μέσω της υλοποίησης των ΣΔΙΤ της τηλεματικής και του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Στη συνέχεια, ΟΑΣΑ και ΟΣΥ προχώρησαν στο leasing λεωφορείων με ιδιωτικές εταιρείες και στη σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ Αττικής για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου 60 προαστιακών γραμμών.
Τέλος, αρκετές εταιρείες φαίνεται ότι «ερίζουν» για συνεργασίες με ΟΑΣΑ, ΟΣΕΘ και ΟΑΣΘ για την τεράστια βάση δεδομένων που διαθέτουν, καθώς διαμορφώνονται οι νέες τάσεις / συνθήκες αστικής κινητικότητας.