Τις οικονομικές επιδόσεις του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) για το 2023, δίνοντας παράλληλα, τις εκτιμήσεις για το 2024 παρουσίασε, πριν από λίγες ημέρες, η διοίκηση του αεροδρομίου.
Η παρουσίαση ξεκίνησε με τη φράση ότι το «2023 αποτέλεσε έτος – ορόσημο» για το αεροδρόμιο, καθώς συνοδεύτηκε από ρεκόρ επιβατικής κίνησης, το οποίο έδωσε σημαντική ώθηση για την είσοδο του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο.
Από τη συνέντευξη Τύπου, ξεχωρίσαμε τα ακόλουθα:
📌Την επισήμανση ότι η ανάκτηση της επιβατικής κίνησης στο αεροδρόμιο της Αθήνας και σε σχέση με το 2019, υπερέβαινε αρκετά τον μέσο όρο της Ευρώπης.
📌Εμφανής είναι η στόχευση για την άντληση μεγαλύτερων εσόδων από τις μη – αεροπορικές δραστηριότητες.
Το 2023, οι αεροπορικές δραστηριότητες αποτέλεσαν το 77% των εσόδων, εισφέροντας σχεδόν 449 εκατ., ενώ οι μη – αεροπορικές σχεδόν 135 εκατ., εκ των οποίων 88 εκατ. η λιανική, σχεδόν 28 εκατ. οι μισθώσεις και σχεδόν 19 εκατ. τα parking αυτοκινήτων.
Το αξιοσημείωτο στοιχείο με τις μη – αεροπορικές δραστηριότητες είναι η κερδοφορία τους, καθώς το 2023 προσέφεραν στο ΔΑΑ 76 εκατ. καθαρά κέρδη.
Αυτή τη στιγμή, στο αεροδρόμιο λειτουργούν 13.500 τ.μ. για καταστήματα λιανικής και εστίασης, νούμερο το οποίο, με την επικείμενη ανάπτυξη των αεροσταθμών, υπολογίζεται ότι θα φτάσει τα 22.000 τ.μ.
Μάλιστα, εξετάζεται να αντικατασταθούν χώροι λιανικής με χώρους εστίασης, ώστε να καλυφθεί η αυξανόμενη ζήτηση, αλλά και η επιπλέον αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας (νέο εμπορικό πάρκο), ενώ σίγουρη θεωρείται η δημιουργία πολυώροφου parking αυτοκινήτων.
📌Η μεγέθυνση του αεροδρομίου περνά από τη μεγέθυνση υφιστάμενων αγορών και τη δημιουργία νέων, κάτι το οποίο κρύβει «δυσκολίες», καθώς η Αθήνα / Ελλάδα έχει συγκεκριμένες δυνατότητες, όπως οι εγχώριοι αερομεταφορείς.
Είναι ενδεικτικό ότι το 90% των επιβατών του αεροδρομίου είναι μικρών / μεσαίων αποστάσεων και το 10% επιβάτες μακρινών αποστάσεων. Επίσης, το 18% είναι transfer επιβάτες και το 82% origin & destination επιβάτες.
📌Ο ανταγωνισμός για το αεροδρόμιο της Αθήνας αναμένεται να ενταθεί, σε κάποιο βαθμό, τα επόμενα χρόνια, κυρίως εξαιτίας της δημιουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης (το αεροδρόμιο του Ηρακλείου Κρήτης είναι το 2ο μεγαλύτερο της Ελλάδας) και ίσως, του εκσυγχρονισμένου αεροδρομίου της Καλαμάτας.
Το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης ίσως «απορροφήσει» ορισμένες πτήσεις από την Αθήνα, σε σχέση με τους transfer επιβάτες.
Από την άλλη πλευρά, η συνολική αναβάθμιση των αεροδρομίων της Ελλάδας μονάχα οφέλη μπορεί να έχει για τη συνολική τουριστική εικόνα της χώρας, ενδυναμώνοντας τις τουριστικές ροές.