Τις εξελίξεις στον ελληνικό σιδηρόδρομο παρακολουθούν «στενά» τα δυο μεγάλα λιμάνια της χώρας, το λιμάνι του Πειραιά και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
ΟΛΠ και ΟΛΘ ποντάρουν «αρκετά» στην ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών, δηλαδή στη διακίνηση εμπορευμάτων από τα λιμάνια και τους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων στον σιδηρόδρομο.
Από το λιμάνι του Πειραιά / Ικονίου και με εξαίρεση το 2023, διακινούνται – τα τελευταία χρόνια – περισσότερα από 100.000 εμπορευματοκιβώτια ετησίως, με τη δρομολόγηση περί των 1.200 – 1.400 τρένων.
Αριθμός σχετικά μικρός, σε σχέση με τη συνολική διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στους 3 προβλήτες του Πειραιά, αλλά κυρίως, με τις ανάγκες, οι οποίες είναι σαφώς μεγαλύτερες (τουλάχιστον για 200.000 – 250.000 εμπορευματοκιβώτια ετησίως).
Η μεταφορά των εμπορευμάτων πραγματοποιείται μέσω της Hellenic Train για λογαριασμό της Pearl, η οποία έχει ως κύριο μέτοχο την Ocean Rail Logistics, θυγατρική της Cosco Shipping.
Αντίστοιχα, και ο ΟΛΘ, «ποντάρει» αρκετά στον σιδηρόδρομο, έχοντας δημιουργήσει «χερσαία λιμάνια» (dry ports) στη Σόφια της Βουλγαρίας και στο Νις της Σερβίας, δρομολογώντας – το 2022 – 259 τρένα.
ΟΛΠ / Cosco / Pearl και ΟΛΘ παρακολουθούν «στενά» τις εξελίξεις στον σιδηρόδρομο, ευελπιστώντας στην ολοκλήρωση των έργων και συνεπακόλουθα, στη βελτίωση της χωρητικότητας.
Πιέσεις (άλλοτε έντονες και άλλοτε όχι) ασκούνται, τόσο στον ΟΣΕ (ολοκλήρωση έργων στον βασικό άξονα, στις συνδέσεις με τα λιμάνια και τα σύνορα της χώρας, με στόχο την αύξηση της χωρητικότητας), όσο και στη Hellenic Train (περισσότερες μηχανές έλξης και βαγόνια, περισσότερα δρομολόγια).
Ποιο λιμάνι θεωρείται «πρότυπο» στις συνδυασμένες μεταφορές με τρένο; Το λιμάνι του Αμβούργου, το οποίο, από τα 7,7 εκατ. εμπορευματοκιβώτια που διακίνησε πέρυσι, διοχέτευσε τα 2,5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια στον σιδηρόδρομο!