Είναι γνωστό και παραδεκτό ότι η Κρήτη δικαιούται, αλλά στερείται σύγχρονων υποδομών. Ούτε το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, ούτε το κεντρικό οδικό δίκτυο αντιστοιχούν στη δυναμική του νησιού.
Κι εάν για το αεροδρόμιο του Ηρακλείου βρέθηκε λύση (Καστέλι), κάτι αντίστοιχο αναζητείται για το οδικό δίκτυο.
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης αποτελεί ίσως, μετά το Κόρινθος – Πάτρα, το πιο πολύπαθο δρόμο της Ελλάδας. Ο ΒΟΑΚ εξαγγέλλεται εδώ και… 20 χρόνια, αλλά δεν έχει κατασκευαστεί, με αρνητικές συνέπειες στην οδική ασφάλεια.
Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποφάσισαν να μην προχωρήσουν σε σποραδικές επεμβάσεις 4 – 5 χλμ., που δεν δίνουν συνολική απάντηση στο συγκοινωνιακό πρόβλημα της Κρήτης.
Στο πλαίσιο αυτό, διεξάγονται συζητήσεις, με την ΕΤΕπ και ιδιώτες, για τη χρηματοδότηση ενός μεγάλου τμήματος, όχι όλου του έργου, το οποίο – σε πρώτη φάση – είναι το Χανιά – Ηράκλειο.
Σχετικέ δηλώσεις έκανε, χθες στη Περιφέρεια Κρήτης, ο Γ.Γ. Υποδομών Γιώργος Δέδες, υποστηρίζοντας τα ακόλουθα:
«Σήμερα είχαμε την ευχάριστη εξέλιξη ότι ολοκληρώθηκε η διαγωνιστική διαδικασία για χρηματοοικονομικό, νομικό σύμβουλο, όλα αυτά δηλαδή που είναι αναγκαίες προϋποθέσεις, ώστε σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που θα χρηματοδοτήσει το έργο, να προχωρήσουμε σύντομα σε διαδικασίες δημοπράτησης του.
Γνωρίζω πολύ καλά τα προβλήματα και τις ανησυχίες που υπάρχουν στο ανατολικό άκρο, στο Λασίθι. Ο ίδιος ο Υπουργός ο Χρήστος Σπίρτζης έχει επιληφθεί μέσω των συζητήσεων που κάνει με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αλλά και μέσα από την αναζήτηση ιδιωτικών κεφαλαίων που πρέπει να υπάρχουν σε ένα έργο παραχώρησης, ώστε αυτά να είναι στο μέγιστο δυνατό επίπεδο και να μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε το έργο και στο νομό Λασιθίου.
Το μέχρι τώρα κλίμα είναι εξαιρετικά θετικό και είμαι βέβαιος ότι τους αμέσως επόμενους μήνες που θα ολοκληρωθούν και οι επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων οι ειδήσεις και οι εξελίξεις και σε αυτό το κομμάτι, της κατασκευής του ΒΟΑΚ και στο νομό Λασιθίου θα είναι θετικές.
Ο ΒΟΑΚ, όπως γνωρίζεται, πρέπει να καθοριστεί το χρηματοοικονομικό πλαίσιο για την παραχώρηση και μετά να υπάρξει διαδικασία της δημοπράτησης του.
Θεωρώ ότι στις αρχές του 2018 θα είμαστε πλήρως έτοιμοι για να δημοπρατήσουμε τον ΒΟΑΚ Κρήτης.
Έχει δεσμευτεί ο υπουργός, ο κ. Σπίρτζης ότι δεν θα υπάρξουν διόδια για τους μόνιμους κατοίκους του νησιού. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να εξεταστούν σενάρια εσόδων που θα είναι, είτε πληρωμές διαθεσιμότητας από το ελληνικό δημόσιο, είτε άλλων μορφών αναπλήρωσης εσόδων τέτοιων που θα μας επιτρέψουν να έχουμε ένα έργο βιώσιμο».
Η Κρήτη είναι προφανές ότι χρειάζεται τον ΒΟΑΚ, ότι χρειάζεται ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, ωστόσο δεν θέλει τα… διόδια.
Γίνεται αυτό; Δεν συνιστά άνιση μεταχείριση, σε σχέση με το σύνολο των άλλων αυτοκινητοδρόμων που λειτουργούν διόδια;
Γιατί να μην επιβαρυνθεί ο κάτοικος της Κρήτης, ο οποίος θα είναι και ο κύριος χρήστης, αλλά και o κύριος ωφελημένος του αυτοκινητοδρόμου;