H πρώτη σοβαρή (και δημόσια) διαφωνία μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της Αγοράς είναι γεγονός: Πρόκειται για τις αυξήσεις διοδίων.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εξέδωσε, πριν από λίγες ημέρες, ανακοίνωση, η οποία άφηνε αιχμές για τη στάση των παραχωρησιούχων των οδικών αξόνων και συγκεκριμένα των εταιρειών Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ολυμπία Οδός, Μορέας, Νέα Οδός και Κεντρική Οδός, οι οποίες έχουν ως μετόχους – ανά περιπτώσεις – τις εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, HOCHTIEF και VINCI.
Από την ανακοίνωση του υπουργείου, ξεχωρίσαμε τα ακόλουθα:
-Τη χρήση της λέξεων «αναξιοπιστία» και «μονομερείς ενέργειες». Αναμφίβολα, η χρήση των λέξεων αυτών φανερώνει σημαντική διάσταση απόψεων.
-Τη χρήση των φράσεων «ρεαλιστική λύση, χωρίς την επιβάρυνση του πολίτη» και «εναλλακτικά σενάρια».
Από τους διαφαινόμενους ισχυρισμούς των παραχωρησιούχων, τα ακόλουθα:
-Οι αυξήσεις αποτελούν συμβατική υποχρέωση / απόρροια των συμβάσεων παραχώρησης. Σύμφωνα με τις συμβάσεις, θα έπρεπε να εφαρμοστούν από τις αρχές του 2023, αλλά ανεστάλησαν λόγω των εθνικών εκλογών,
-Από το 2015 έχουν γίνει πέντε μειώσεις, λόγων τιμαριθμικών αναπροσαρμογών και τρεις αυξήσεις.
-Οι παραχωρησιούχοι είναι αντιμέτωποι με πρόσθετα λειτουργικά κόστη (κόστος πρώτων υλών για τη βαριά συντήρηση των οδικών αξόνων, ενεργειακό κόστος, κ.ά).
Τι θα συμβεί στη συνέχεια;
Από τη μία πλευρά, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο νέος υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος δεν θα ήθελε, επί θητείας του, να εφαρμοστούν διψήφιες αυξήσεις στα διόδια (οι διακυμάνσεις στα διόδια εξαρτώνται από τον πληθωρισμό).
Από την άλλη, οι παραχωρησιούχοι που ακολουθούν τα οριζόμενα στις συμβάσεις παραχώρησης, διαφυλάττοντας τα συμφέροντά τους.
Θα οδηγηθούμε σε συμβιβασμό και ποιος θα είναι αυτός: Μικρότερες αυξήσεις, δεδομένου ότι έχουν επανέλθει οι κυκλοφοριακοί όγκοι; Μείωση ΦΠΑ;
Φανταζόμαστε ότι και οι δυο πλευρές δεν επιθυμούν να οδηγηθούμε σε «αδιέξοδο» και «σύγκρουση»…