Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ήταν η εκδήλωση της ΕΛΙΜΕ, με θέμα «Λιμάνια: Ασφάλεια, Τεχνολογία και Περιβάλλον» που διοργανώθηκε στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων.
Εμείς θα σταθούμε σε ένα τμήμα της ομιλίας, τόσο του υπουργού Ναυτιλίας, Χρήστου Στυλιανίδη, όσο και του γενικού γραμματέα Λιμένων, Ευάγγελου Κυριαζόπουλου, το οποίο είχε ένα κοινό μήνυμα:
Την προσπάθεια του υπουργείου Ναυτιλίας για την εξασφάλιση κοινοτικών κονδυλίων σε ακτοπλοΐα και λιμάνια για την «πράσινη» μετάβαση και την αναβάθμιση των υποδομών / στόλου.
Ο υπουργός Ναυτιλίας υπογράμμισε ότι, ενώ για την ποντοπόρο ναυτιλία, το «αποτύπωμα» της Ελλάδας στις Βρυξέλλες είναι ισχυρό, κάτι το οποίο φαίνεται στις διαπραγματεύσεις με την ΕΕ, κάτι αντίστοιχο δεν συμβαίνει με τα ελληνικά λιμάνια και την ελληνική ακτοπλοΐα.
Γι΄ αυτό το λόγο, όπως ανέφερε ο υπουργός, χρειάζεται να ισχυροποιηθούν τα ελληνικά λιμάνια και να γίνουν «κόμβοι» εμπορευμάτων στην ευρύτερη περιοχή.
Από την πλευρά του, ο γ.γ. Λιμένων τόνισε ότι μόλις τα τελευταία 4 χρόνια, το υπουργείο Ναυτιλίας τοποθέτησε στέλεχος στην ΕΕ, το οποίο συνδράμει στην εξασφάλιση κοινοτικών προγραμμάτων / κονδυλίων.
«Για πάρα πολλά χρόνια, τα λιμάνια δεν είχαν “φωνή” στην ΕΕ. Δεν είχαμε το κατάλληλο στέλεχος να συμμετέχει σε φόρουμ.
Τα τελευταία 4 χρόνια έχουμε “φωνή” στην ΕΕ, έχουμε στέλεχος στην ΕΕ που μας “ανοίγει πόρτες” για ευρωπαϊκά προγράμματα / κονδύλια», ανέφερε ο κ. Κυριαζόπουλος, σημειώνοντας στη συνέχεια ότι «για πρώτη φορά, το υπουργείο Ναυτιλίας έχει το δικό του ΕΣΠΑ. Για πρώτη φορά, έχουμε αρκετά εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης».
Γενικότερα, και στα λιμάνια, και στην ακτοπλοΐα, οι εξελίξεις είναι συνεχείς τα τελευταία χρόνια.
Τα κυριότερα λιμάνια της χώρας πέρασαν και θα περάσουν σε ιδιώτες (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Ηγουμενίτσα, Καβάλα, Ηράκλειο, Βόλος, Λαύριο), ενώ στην ακτοπλοΐα, ξεχωρίζουν οι επιχειρηματικές συμφωνίες (π.χ. απορρόφηση ΑΝΕΚ από την Attica).