Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη στην ευρωπαϊκή λιμενική βιομηχανία. Πριν από μερικές ημέρες, τα λιμάνια της Αμβέρσας και το Zeebrugge (είναι κοντά στη Μπριζ) ανακοίνωσαν ότι πρόκειται να συγχωνευτούν, με στόχο να γίνουν το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων της Ευρώπης.
Σύμφωνα με ανάλυση του PortEconomics, τα δυο λιμάνια του Βελγίου διακίνησαν πέρσι 13,8 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, πλησιάζοντας σε απόσταση «αναπνοής» το λιμάνι του Ρότερνταμ (Ολλανδία). Η διαφορά μεταξύ τους ήταν μόλις μισό εκατομμύριο εμπορευματοκιβώτια (το λιμάνι του Ρότερνταμ διακίνησε πέρσι 14,35 εκατ. teus έναντι 14,82 εκατ., σημειώνοντας πτώση 3,2%).
Άλλο στοιχείο που καταδεικνύει τη δυναμική του νέου σχήματος είναι ότι η Αμβέρσα κατάφερε να σημειώσει άνοδο εμπορευματοκιβωτίων τη χρονιά του Covid – 19, στα 12 εκατ. teus έναντι 11,86 εκατ. το 2019, ήτοι άνοδο 1,3%.
Η «γιγάντωση» της Αμβέρσας στέλνει μήνυμα, εκτός – από το 3ο λιμάνι της Ευρώπης – το Αμβούργο (το Αμβούργο έχασε 7,9% πέρσι, η διακίνηση ανήλθε στα 8,5 εκατ. teus), στο λιμάνι του Πειραιά που διακίνησε 5,43 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, σημειώνοντας πτώση 3,89%.
Καθίσταται προφανές ότι εάν δεν γίνει «κάτι» στον Πειραιά, το ελληνικό λιμάνι θα «κοιτά» από μακριά τα 3 κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης.
Κι αυτό το «κάτι», δεν είναι άλλο από τη δημιουργία του προβλήτα 4, ώστε ο Πειραιάς να φτάσει τα 10 εκατ. «κουτιά» ετησίως και να ξεπεράσει – υπό προϋποθέσεις – το Αμβούργο.
Υπουργείο Ναυτιλίας, Cosco και τοπικοί δήμοι οφείλουν να επιτύχουν μια συμφωνία, ώστε να πραγματοποιηθεί η επένδυση.
Και μιλώντας για το Αμβούργο, το γερμανικό λιμάνι, πέρα από τη σαφώς μεγαλύτερη εσωτερική αγορά που απευθύνεται, πλεονεκτεί του Πειραιά και σε ένα άλλο σημείο: στις σιδηροδρομικές συνδέσεις.
To 2020, oι… εκατοντάδες σιδηροδρομικές εταιρείες που εξυπηρετούν το λιμάνι διακίνησαν 46,6 εκατ. τόνους εμπορευμάτων και 2,6 εκατ. teus.