Σε αρκετές χώρες του ευρωπαϊκού νότου, όπως στην Ελλάδα, εντάθηκε φέτος η συζήτηση περί υπερ – τουρισμού.
Υπάρχει στην Ελλάδα υπερ-τουρισμός; Διακατέχεται η Ελλάδα από το φαινόμενο του υπερ – τουρισμού;
Τρεις από τους σημαντικότερους «πυλώνες» του ελληνικού τουρισμού και των ελληνικών αερομεταφορών, η AEGEAN, η Fraport Greece και ο ΔΑΑ τοποθετήθηκαν για το «ακανθώδες» ζήτημα στο πλαίσιο του ITC 2024 – 7ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών.
Ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της AEGEAN, Mιχάλης Κουβελιώτης σχολίασε, μεταξύ άλλων, ότι «ο υπερ-τουρισμός ή το θέμα του δυνητικού ή του υποθετικού υπερ-τουρισμού επικεντρώνονται στην Ελλάδα σε πολύ συγκεκριμένα νησιά / χώρους / τοπόσημα.
Δεν θεωρώ ότι έχουμε ιδιαίτερο πρόβλημα σαν προορισμός στην Ελλάδα που έχουμε τόσα νησιά, τόσους προορισμούς για τους τουρίστες», παραθέτοντας, στη συνέχεια, τις δράσεις της AEGEAN για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, τόσο χρονικά, όσο και σε επίπεδο προορισμών.
«Είναι λάθος και επικίνδυνο να λέμε ότι η Ελλάδα διακατέχεται από υπερτουρισμό. Στο τέλος της μέρας, “πυροβολούμε” τα πόδια της βαριάς βιομηχανίας μας.
Το πρόβλημα που παρατηρείται είναι σημειακό, γιατί εντοπίζεται σε συγκεκριμένους προορισμούς και σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους.
Αν αθροίσουμε την έκταση των προορισμών που αντιμετωπίζουν πρόβλημα, αυτή η έκταση δεν ξεπερνά το 1% της συνολικής έκτασης της χώρας. Το πρόβλημα είναι σαφώς μεμονωμένο», ανέφερε, από την πλευρά του, ο Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, Γιώργος Βήλος.
«Έχουμε ελλιπείς υποδομές. Δεν είναι ότι έχουμε εξαντλήσει τα περιθώρια των υποδομών. Έχουμε σαφέστατη έλλειψη υποδομών και μη συντήρηση των υφιστάμενων», τόνισε εμφατικά, σημειώνοντας ότι, ως χώρα, οφείλουμε να μετρήσουμε τη φέρουσα ικανότητα των τουριστικών προορισμών, προκειμένου στη συνέχεια να εξάγονται πιο ασφαλή συμπεράσματα.
Από την πλευρά της, η Διευθύντρια Επικοινωνίας και Marketing του ΔΑΑ, Ιωάννα Παπαδοπούλου επικεντρώθηκε στην Αθήνα, υποστηρίζοντας ότι «οι αριθμοί και τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για υπερ-τουρισμό στην Αθήνα, αλλά για αυξημένες ροές επισκεπτών σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους κατά τη διάρκεια του έτους, δηλαδή για αυξημένες ροές επισκεπτών, περιορισμένης χρονικής και τοπικής έκτασης, κατά τη διάρκεια των περιόδων αιχμής.
Ουσιαστικά, λοιπόν, μιλάμε για αναγκαιότητα διαχείρισης των ροών αυτών, στοχευμένα, σε συγκεκριμένες περιόδους και σε συγκεκριμένα σημεία της πόλης».
Όπως διαπιστώνει κανείς, AEGEAN, Fraport Greece και Αεροδρόμιο Αθήνας ενστερνίζονται, σε μεγάλο βαθμό, τις «ίδιες αντιλήψεις».
Από την πλευρά μας, θα σημειώσουμε ότι χρειάζεται μεγαλύτερη συνεργασία / συνεννόηση μεταξύ των αρμόδιων υπουργείων για τον τουρισμό (Μεταφορών, Τουρισμού και Ναυτιλίας), αλλά και ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του ΣΕΤΕ.
Επίσης, μπορεί τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα θα έχει σημειώσει ποιοτικά «άλματα» στις αεροδρομιακές υποδομές (με εξαίρεση κάποια κρατικά αεροδρόμια), στα ξενοδοχεία και στην εστίαση / γαστρονομία, ωστόσο (και φέτος) ήταν αρκετά τα περιστατικά αισχροκέρδειας, ενώ σε αρκετούς νησιωτικούς προορισμούς κάνει «μπαμ» η έλλειψη κρίσιμων υποδομών.