Ένα από τα κύρια ζητήματα συζήτησης στα ελληνικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις είναι η εκρηκτική άνοδος της τιμής των καυσίμων, λόγω της γεωπολιτικής αστάθειας και της αύξησης του ενεργειακού κόστους.
Η μεγάλη άνοδος των τιμών οδήγησε την Επιτροπή Ανταγωνισμού στη διεξαγωγή έρευνας.
Σε ανακοίνωσή της, πριν από μερικές ημέρες, η ΕΑ ανέφερε τα ακόλουθα:
«Από τα μέχρι σήμερα πολύ πρώιμα ευρήματα της μελέτης υπάρχουν σημαντικές ενδείξεις για την ύπαρξη του φαινομένου ασυμμετρικής προσαρμογής στις τιμές στην ελληνική αγορά στο στάδιο της λιανικής εμπορίας (πρατήρια υγρών καυσίμων), καθώς σύμφωνα με προκαταρκτική ανάλυση των δημοσιευμένων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εβδομαδιαίων τιμών των καυσίμων (Oil Bulletin) επιβεβαιώνεται η ύπαρξη ασυμμετρίας στη μετακύλιση των τιμών των καυσίμων στην Ελλάδα, η οποία οδηγεί σε απώλεια μέρους του πλεονάσματος του καταναλωτή, καθώς ο καταναλωτής πληρώνει παραπάνω από το ποσό που πραγματικά θα πλήρωνε απουσία του εν λόγω φαινομένου».
Στελέχη του ΣΕΕΠΕ (Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος), αλλά και των πρατηριούχων (Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων) εξέφρασαν σοβαρές ενστάσεις για τα πρώιμα αποτελέσματα της έρευνας.
Η ΠΟΠΕΚ εξέδωσε ανακοίνωση, ενώ στελέχη του ΣΕΕΠΕ – στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης εισηγμένης εταιρείας στην οποία παρέστη το metaforespress.gr – υποστήριξαν ότι «στον κλάδο συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο, ο ανταγωνισμός είναι αρκετά έντονος από διυλιστήρια, πρατήρια, εταιρείες πετρελαιοειδών (ελληνικές και διεθνείς), κ.α.».
Μάλιστα, στελέχη του κλάδου άφησαν να εννοηθεί ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού «τώρα μαθαίνει τον κλάδο, υιοθετώντας μοντέλα εξέτασής του από άλλες χώρες».
Σε κάθε περίπτωση, αυτοί που «πιέζονται» είναι τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις που «βλέπουν» ότι το μεταφορικό κόστος – έτσι όπως διαμορφώνεται – θα αποδειχθεί «παράγοντας που απειλεί την οικονομική βιωσιμότητά τους».
Υπάρχει και ο αντίλογος: Εάν οι φόροι και οι δασμοί που επιβάλλει το ελληνικό κράτος ήταν χαμηλότεροι, τότε και η τελική τιμή προς τον καταναλωτή θα ήταν αρκετά πιο ανταγωνιστική.