Η εγχώρια αεροπορική αγορά κινείται στους «ρυθμούς» του αεροδρομίου της Αθήνας και στην επικείμενη είσοδο στο Χρηματιστήριο.
Η κυβέρνηση, το ΤΑΙΠΕΔ και το ΧΑ «ποντάρουν πολλά» στο αεροδρόμιο της Αθήνας, όχι μόνο για τα αντληθέντα έσοδα, αλλά για τη δυναμική που θα προσδώσει στο Χρηματιστήριο.
Από τα όσα καταφέραμε να διαβάσουμε στις 483 σελίδες του Ενημερωτικού Δελτίου και της έκθεσης της ΙΑΤΑ για την πορεία ανάπτυξης του ΔΑΑ, ξεχωρίσαμε τα ακόλουθα:
✈Ο ΔΑΑ δήλωσε «επίσημα» ότι η Αθήνα έχει περαιτέρω προοπτικές ανάπτυξης, καθώς το αεροδρόμιο εκτιμά ότι θα εξυπηρετεί έως 50 εκατ. επιβάτες ετησίως έως το 2046, έναντι 28 εκατ. το 2023.
Από την πλευρά της, η ΙΑΤΑ εκτιμά (βασικό σενάριο) ότι η εσωτερική κίνηση του ΔΑΑ προβλέπεται να φτάσει τα 12,1 επιβάτες το 2046, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανόδου 2,1% μεταξύ 2022 και 2046. Αντίστοιχα, η διεθνής κίνηση αναμένεται να φτάσει τα 31,4 εκατ. το 2046, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανόδου 3,1% μεταξύ 2022 και 2046.
✈Φανταζόμαστε ότι το «άκουσμα» των ανωτέρω έφερε «χαμόγελα» στους δυο κύριους χρήστες του αεροδρομίου, την AEGEAN και τη SKY express, οι οποίες, το 2022, διέθεταν το 44,6% και το 12,2% του μεριδίου αγοράς του αεροδρομίου, οπότε αντιλαμβάνεται κανείς ότι η επιτυχία του αεροδρομίου περνά, σε σημαντικό βαθμό, από την επιτυχία των home carriers και το αντίστροφο.
Μάλιστα, αρκετοί εκτιμούν ότι, εάν κυλήσει ομαλά η είσοδος του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο, τότε μεγιστοποιούνται οι πιθανότητες εισόδου της SKY express σε αυτό.
✈Από την έκθεση της IATA, μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ότι ως κύριο ανταγωνιστή του αεροδρομίου της Αθήνας, οι μελετητές κατατάσσουν το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης, το οποίο υπολογίζεται ότι θα λειτουργήσει το 2027.
Οι μελετητές εκτιμούν ότι το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης, με χωρητικότητα 9 – 15 εκατ. επιβατών, δύναται να «απορροφήσει» κάποιες απευθείας πτήσεις από την Αθήνα.
✈Το επενδυτικό πρόγραμμα των 650 + 700 εκατ. είναι μεγάλο, εμφανής η στόχευση για την περαιτέρω άντληση εσόδων από μη αεροπορικές δραστηριότητες.