Το 2021 η παγκόσμια αγορά εμπορευματικών μεταφορών ανέκαμψε και ξεπέρασε τα προ Covid επίπεδα. Ωστόσο, η περιορισμένη χωρητικότητα και οι υψηλοί ναύλοι δημιουργούν ένα περιβάλλον προκλήσεων και ευκαιριών για ασυνήθιστη άνοδο της κερδοφορίας των freight forwarders.
Της Βάσως Βεγιάζη
Τα παραπάνω επισημαίνονται στην έκθεση του Transport Intelligence, “Global Freight Forwarding 2022”. Σταχυολογώντας τα ευρήματα της έκθεσης προκύπτει ότι:
-Η παγκόσμια αγορά εμπορευματικών μεταφορών αυξήθηκε κατά 11,2% σε πραγματικούς όρους το 2021, επιτυγχάνοντας την ταχύτερη ανάπτυξη της τελευταίας δεκαετίας.
-Η αγορά προβλέπεται να αναπτυχθεί κατά 5,7% το 2022 και με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 3,7% έως το 2026.
-Η ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών το 2022 θα βασιστεί στις αεροπορικές μεταφορές, οι οποίες προβλέπεται να αυξηθούν κατά 6,1% σε πραγματικούς όρους.
-Οι προβλέψεις για το 2026 είναι πιο απαισιόδοξες λόγω του πληθωρισμού, του πολέμου στην Ουκρανία και της επιβράδυνσης των καταναλωτικών δαπανών.
-Η αγορά αεροπορικών μεταφορών προβλέπεται να παρουσιάσει ελαφρώς ταχύτερη ανάπτυξη, με CAGR 4% από το 2021-2026, ενώ η αγορά θαλάσσιων μεταφορών αναμένεται να αναπτυχθεί με ελαφρώς βραδύτερους ρυθμούς με ένα CAGR 3,6% κατά την εξεταζόμενη περίοδο.
-Οι Kuehne+Nagel και DSV ηγούνται της παγκόσμιας αγοράς εμπορευματικών μεταφορών. Οι δύο “παίκτες” της αγοράς έχουν προχωρήσει με επιτυχία σε εξαγορές τα τελευταία χρόνια, κάτι που τις βοήθησε να βρίσκονται στην κορυφή της αγοράς.
-Η είσοδος των ναυτιλιακών εταιρειών στο κομμάτι των εξαγορών έχει δημιουργήσει μια νέα κινητήρια δύναμη για την ενοποίηση του κλάδου, κυρίως λόγω των σχεδόν απεριόριστων κεφαλαίων των αερομεταφορέων και της πρόσβασης σε «φτηνό» χρήμα.
-Οι ψηφιακοί μεταφορείς (digital forwarders) πρέπει να συνδυάζουν την “έξυπνη” τεχνολογία με την επιχειρησιακή εμπειρία για να αλλάξουν το παιχνίδι στον κλάδο. Η επίτευξη και των δύο στόχων -παραμένοντας παράλληλα κερδοφόρες- θα είναι μια πρόκληση, ειδικά εάν η πρόσβαση σε ρευστό γίνει πιο περιορισμένη στο μέλλον.
Οι προβλέψεις για το 2026
Οι προβλέψεις για το 2026 είναι πιο απαισιόδοξες από ό,τι προηγουμένως, καθώς οι προκλήσεις για τον πληθωρισμό εντείνονται, ο πόλεμος στην Ουκρανία απειλεί τον παγκόσμιο ενεργειακό εφοδιασμό και οι καταναλωτικές δαπάνες επιβραδύνονται περαιτέρω.
Ως αποτέλεσμα, η παγκόσμια αγορά εμπορευματικών μεταφορών αναμένεται να αυξηθεί με CAGR κατά 3,7% την πενταετία έως το 2026.
Η αγορά αεροπορικών μεταφορών προβλέπεται να παρουσιάσει ελαφρώς ταχύτερη ανάπτυξη, επεκτείνοντας το 4% CAGR, ενώ η αγορά θαλάσσιων μεταφορών είναι αναμένεται να αναπτυχθεί ελαφρώς λιγότερο γρήγορα στο 3,6% CAGR κατά τη διάρκεια της περιόδου. Ωστόσο, οι αυξήσεις στο διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο παρέχουν λίγο περισσότερη αισιοδοξία, μαζί με την επιστροφή της χωρητικότητας μέσω των επιβατικών πτήσεων μετά τη λήξη των περιορισμών για τον Covid.
«Ο παγκόσμιος κλάδος εμπορευματικών μεταφορών υπέφερε από μια σειρά κρίσεων από πλευράς προσφοράς και ζήτησης το 2021, οδηγώντας σε αστάθεια στην αγορά», σχολίασε η Viki Keckarovska, Senior Research Analyst της Ti.
Σύμφωνα με την ίδια, «Παρότι οι οικονομικοί δείκτες δείχνουν τη συνεχιζόμενη ισχυρή ζήτηση για cargo, οι περιορισμοί χωρητικότητας έχουν ως αποτέλεσμα χαμένες ευκαιρίες ανάπτυξης. Η ζήτηση για χωρητικότητα συνεχίζει να υπερβαίνει την προσφορά, συμβάλλοντας στην αύξηση των ναύλων και κατά συνέπεια στην αύξηση των αποδόσεων και των εσόδων μεταξύ των forwarders.
Καθοδηγούμενοι από αυτές τις δύσκολες συνθήκες της αγοράς, οι μεταφορείς επαναξιολογούν τις στρατηγικές προμήθειας εμπορευμάτων και τις συμβατικές τους σχέσεις με τους LSPs για να προσαρμοστούν στο συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
Τέλος, η τάση ψηφιοποίησης στις διαμεταφορές, που είχε ήδη αρχίσει να αυξάνεται πριν από την πανδημία, επιταχύνθηκε περαιτέρω λόγω της κρίσης, με την υιοθέτηση digital forwarders, πλατφορμών για online freight booking και αγορών που τριπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2019».