«Λευκή Βίβλο», όπου διερευνώνται οι πιθανές αλλαγές που υπέστησαν οι εφοδιαστικές αλυσίδες μετά την πανδημία του κορωνοϊού, έδωσε στη δημοσιότητα η DHL, σε συνεργασία με τον Richard Wilding, καθηγητή Supply Chain Strategy του Cranfield University.
Επιμέλεια: Μαρίνα Δημητρίου
Αναλύοντας την επίδραση του ιού σε βασικές παραμέτρους της εφοδιαστικής αλυσίδας, η «Λευκή Βίβλος» παρέχει διάφορες στρατηγικές και δράσεις για τη δημιουργία του supply chain του μέλλοντος.
Με βάση πραγματικές περιπτώσεις, περιγράφονται πιθανά σενάρια για το πώς η βιομηχανία των logistics θα μπορούσε να μεταβεί σε μια νέα εποχή αφήνοντας πίσω της τα απόνερα του κορωνοϊού.
Όπως σημειώνεται, οι βιομηχανίες και οι εφοδιαστικές αλυσίδες δεν θα είναι οι ίδιες μετά τον κορωνοϊό, ενώ σήμερα είναι εμφανές μόνο το περίγραμμα της νέας πραγματικότητας, με τις βιομηχανίες να μην βιάζονται να μεταβούν στην μετα-κορωνοϊό φάση και να επιστρέφουν στο μότο “business as usual”.
Με τους επιστήμονες να αναζητούν επιμελώς το εμβόλιο κατά της νόσου και αρκετές επιχειρήσεις να εξακολουθούν να μάχονται για να διαχειριστούν την κρίση, κάθε σενάριο για επάνοδο στην κανονικότητα εξακολουθεί να είναι μακρινός στόχος.
Εκτιμάται ότι, μια ενδιάμεση φάση -η «προ-νέα κανονική» φάση- θα γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ lockdown και νέα κανονικότητας. Προφανώς, ορισμένες βιομηχανίες πλήττονται περισσότερο από την πανδημία από άλλες και έτσι θα ανακάμψουν πιο αργά.
Ωστόσο, οι διάφορες επιπτώσεις στις επιχειρήσεις, τις εφοδιαστικές αλυσίδες και τους leaders του supply chain μπορούν να κατηγοριοποιηθούν στα εξής ζητήματα: ανθεκτικότητα, ζήτηση, μεταφορές και αποθήκευση και χώρος εργασίας.
«Οι φωτογραφίες και οι τηλεοπτικές εικόνες ήταν έντονες. Πολύ πριν οι χώρες προχωρήσουν σε lockdown, τα ράφια των σούπερ μάρκετ άδειαζαν. Ζυμαρικά, χαρτί υγείας, ρύζι, παυσίπονα, ντομάτες σε κονσέρβα, αλεύρι – όλα εξαφανίστηκαν.
Τα εργοστάσια και τα δίκτυα διανομής καθυστέρησαν να αντιδράσουν στις ακραίες διακυμάνσεις της ζήτησης. Οπότε, στο τέλος ο φόβος που προκάλεσε το lockdown δεν ήταν η αιτία της διακοπής που προκλήθηκε στο supply chain», εξήγησε ο Richard Wilding.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «όπως σε κάθε κρίση, τα πλεονεκτήματα αλλά και οι αδυναμίες του συστήματος γίνονται ορατά. Για να γίνουμε καλύτεροι, είναι σημαντικό να μάθουμε από τέτοιες καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Στη νέα πραγματικότητα, εάν η εφοδιαστική αλυσίδα σας είναι η ίδια με αυτήν που είχατε την εποχή προ-κορωνοϊού, τότε πιθανότατα κάνετε κάτι λάθος».
Σταχυολογώντας τα ευρήματα της «Λευκής Βίβλου» προκύπτουν τα εξής:
-Οι εφοδιαστικές αλυσίδες μετά τον κορωνοϊό δεν θα είναι ίδιες με αυτές πριν από την πανδημία του Covid-19.
-Οι επιχειρήσεις δεν θα μεταβούν αμέσως σε νέους τρόπους λειτουργίας, καθώς ένα ενδιάμεσο στάδιο -η «προ-νέα κανονική» φάση- θα γεφυρώσει το χάσμα.
-Στην «προ-νέα κανονική» φάση, η ανθεκτικότητα, η ζήτηση, οι μεταφορές, θέματα που σχετίζονται με την αποθήκευση και οι επιχειρησιακές πρακτικές στο χώρο εργασίας θα καταστούν κρίσιμα ζητήματα.
-Οι εφοδιαστικές αλυσίδες θα αναμορφωθούν όσον αφορά την ανθεκτικότητα, την διαφοροποιημένη παραγωγή και τις εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού.
-Το ταξίδι από το lockdown στη «προ-νέα κανονική» φάση και ακολούθως στη νέα πραγματικότητα θα απαιτήσει επανεκτίμηση των σημερινών εφοδιαστικών αλυσίδων έχοντας ως βάση ένα διαφορετικό περιβάλλον και ένα πιθανό νέο σύνολο προτεραιοτήτων.
-Τα δίκτυα μεταφοράς και αποθήκευσης ενδέχεται να χρειαστεί να αναδιαμορφωθούν, ώστε να διασφαλιστούν πιο ευέλικτες, αλλά οικονομικά πιο αποδοτικές εφοδιαστικές αλυσίδες. Οι χώροι εργασίας θα λειτουργούν υπό νέες πρακτικές όσον αφορά το social distancing.
-Η καινοτομία στην εφοδιαστική αλυσίδα θα καταστεί ουσιαστική και η συνεργασία κατά μήκος του value chain θα είναι ο βασικός παράγοντας για τη μελλοντική επιχειρηματική επιτυχία.
Διαβάστε ολόκληρο το περιεχόμενο της “Λευκής Βίβλου” στη διεύθυνση που ακολουθεί: http://www.dhl.com/covid-paper-2020