Στην έγκριση νέας πρότασης για τις συνδυασμένες μεταφορές προχώρησε η Κομισιόν, στοχεύοντας να καταστήσει τις εμπορευματικές μεταφορές πιο βιώσιμες, βελτιώνοντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα των διατροπικών (intermodal) έναντι των οδικών μεταφορών.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Η πρόταση ανανεώνει την τρέχουσα Οδηγία για τις συνδυασμένες μεταφορές και ολοκληρώνει τη δέσμη μέτρων για το “Πρασίνισμα των Εμπορευματικών Μεταφορών”, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας εγκρίθηκε τον Ιούλιο του 2023. Η δέσμη θα βοηθήσει τις εμπορευματικές μεταφορές να διαδραματίσουν τον ρόλο τους στην Ευρώπη για την επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Ειδικότερα, η σημερινή αναθεώρηση θα καταστήσει τις intermodal μεταφορές πιο αποτελεσματικές και ανταγωνιστικές. Εστιάζει εκ νέου στη στήριξη λειτουργιών που μειώνουν τουλάχιστον κατά 40% τις αρνητικές εξωτερικές επιδράσεις σε σύγκριση με τις οδικές μεταφορές. Οι ψηφιακές πλατφόρμες που έχουν δημιουργηθεί βάσει του Κανονισμού για τις ηλεκτρονικές πληροφορίες στις εμπορευματικές μεταφορές (eFTI) θα παρέχουν ένα εργαλείο υπολογισμού που θα επιτρέπει στους παρόχους μεταφορών να αποδείξουν εάν η λειτουργία τους είναι επιλέξιμη για υποστήριξη. Εκείνοι θα υποβάλουν τις απαραίτητες πληροφορίες με εύκολο τρόπο και ακολούθως τα διαπιστευμένα ψηφιακά συστήματα θα ολοκληρώνουν τη σχετική διαδικασία.
Παράλληλα με τα υφιστάμενα ρυθμιστικά μέτρα, η πρόταση εισάγει μια εξαίρεση από τις προσωρινές απαγορεύσεις οδήγησης, όπως οι απαγορεύσεις οδήγησης το Σαββατοκύριακο για τις συνδυασμένες μεταφορές. Ο στόχος είναι να βελτιωθεί η χρήση της χωρητικότητας των τερματικών σταθμών και άλλων υποδομών επιτρέποντας στα φορτηγά που εκτελούν το κοντινό μέρος/σκέλη τροφοδοσίας να φτάσουν στους στα terminals όπως και όταν χρειάζεται, με βάση τις ώρες αναχώρησης τρένων, φορτηγίδων ή πλοίων.
Η πρόταση θέτει στα κράτη-μέλη έναν στόχο ανταγωνιστικότητας για μείωση κατά τουλάχιστον 10% του μέσου door-to-door κόστους συνδυασμένων μεταφορών εντός 7 ετών και απαιτεί να εφαρμόσουν τις κατάλληλες πολιτικές που απαιτούνται για την επίτευξη αυτού.
Μια νέα Ευρωπαϊκή πύλη διατροπικών μεταφορών θα παρέχει συνδέσμους με τα εθνικά πλαίσια πολιτικής όλων των κρατών-μελών, καθώς και πρακτικές πληροφορίες για τα ισχύοντα μέτρα, αυξάνοντας τη διαφάνεια των εθνικών μέτρων.
Αντίστοιχα, οι φορείς εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών θα πρέπει να παρέχουν ελάχιστες πληροφορίες στους ιστοτόπους τους αναφορικά με τις υπηρεσίες και τις εγκαταστάσεις στα τερματικά μεταφόρτωσης της ΕΕ.
Το 1992 η τελευταία τροποποίηση
Η οδηγία για τις συνδυασμένες μεταφορές τροποποιήθηκε τελευταία φορά το 1992. Έκτοτε, η Κομισιόν υπέβαλε δύο προτάσεις για την επικαιροποίηση της οδηγίας, το 1998 και το 2017. Και στις δύο περιπτώσεις, η τροποποιημένη πρόταση αποσύρθηκε, καθώς δεν επιτεύχθηκε ικανοποιητική συμφωνία από τους συννομοθέτες.
Ωστόσο, ορισμένα μέρη της οδηγίας είναι πλέον ξεπερασμένα, ο ορισμός και τα κριτήρια επιλεξιμότητας δημιουργούν πρακτικά προβλήματα στον κλάδο και η υποστήριξη δεν είναι τόσο αποτελεσματική όσο θα μπορούσε να είναι.
Με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, η Ευρωπαϊκή επιτροπή πρότεινε εκ νέου την τροποποίηση της Οδηγίας για να παράσχει ένα πιο φιλόδοξο πλαίσιο υποστήριξης για τη στροφή των μεταφορών.