Εταιρείες του κλάδου των μεταφορών, των logistics, των κατασκευών και βιομηχανικοί όμιλοι, συμπεριλαμβανομένων των Siemens, Maersk και Unilever, απεύθυναν κάλεσμα στην ΕΕ να επιβάλει όλα τα φορτηγά που πωλούνται στην Ευρώπη ως το 2035 να είναι μοντέλα μηδενικών εκπομπών.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σύμφωνα με επιστολή που απεστάλη, και την οποία επικαλείται το Reuters, οι υπογράφοντες «προτρέπουν την Κομισιόν να θέσει όλα τα νέα φορτηγά σε τροχιά μηδενικών εκπομπών από το 2035», με 5ετή εξαίρεση για τα επαγγελματικά οχήματα που χρησιμοποιούνται στις κατασκευές, τα ορυχεία και την ξυλεία.
Μια στρατηγική μηδενικών εκπομπών «θα καθορίσει πόσο γρήγορα η ΕΕ θα μεταβεί από τα ρυπογόνα φορτηγά που κινούνται με ορυκτά καύσιμα σε εναλλακτικές λύσεις μηδενικών εκπομπών και εάν η ΕΕ θα ηγηθεί ή θα μείνει πίσω σε αυτήν την αναπόφευκτη βιομηχανική μετάβαση», αναφέρει η επιστολή.
Υπενθυμίζεται ότι, η Κομισιόν επεξεργάζεται επί του παρόντος προτάσεις για στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 για τα φορτηγά εμπορευματικών μεταφορών και την υποδομή φόρτισης βαρέων επαγγελματικών οχημάτων που κινούνται με υδρογόνο.
Επίσης, η Κομισιόν έχει ήδη προτείνει την απαγόρευση των επιβατικών αυτοκινήτων με ορυκτά καύσιμα έως το 2035.
Οι υπογράφοντες στην επιστολή κάλεσαν την Κομισιόν να αυξήσει τον στόχο μείωσης του CO2 για τα φορτηγά έως το 2030 σε 65% κάτω από το επίπεδο εκπομπών το 2019, σε σύγκριση με τον προηγούμενο στόχο για το 2030 για μείωση 30%.
Επίσης, κάλεσαν την ΕΕ να θέσει νέο ενδιάμεσο στόχο μείωσης το 30% έως το 2027.
Παράλληλα, επισημαίνουν ότι θα χρειαστεί «στοχευμένη οικονομική στήριξη» για να αντισταθμιστεί το «υψηλότερο αρχικό κόστος αγοράς ηλεκτρικών φορτηγών, ιδιαίτερα για τους πρωτοπόρους και για τις μικρές και μεσαίες εταιρείες».