Ενα νέο τοπίο έχει αρχίσει να διαμορφώνεται στον τομέα των logistics, με τη χώρα μας να αναδεικνύεται, χάρη σε επενδύσεις, όπως της κινεζικής COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, σε σημαντικό διαμετακομιστικό κόμβο προς την Ευρώπη, σύμφωνα με το tovima.gr.
Περισσότερες από 30.000 επιχειρήσεις, πάνω από 50.000 εργαζόμενοι και τζίρος που αγγίζει τα 19,8 δισ. ευρώ ετησίως δίνουν μια «ακτινογραφία» της αγοράς.
Σήμερα, παρά την οικονομική ύφεση που έχει συμπιέσει τον κλάδο, ο οποίος ως το 2008 ήταν από τους πιο δυναμικά αναπτυσσόμενους της ελληνικής οικονομίας, αντιπροσωπεύει ποσοστό 11% του ΑΕΠ.
«Το ποσοστό αυτό είναι βέβαια μικρότερο του ευρωπαϊκού μέσου όρου, που ανέρχεται σε 13%, αλλά δείχνει τη δυναμική και την ουσιαστική πλεονεκτική θέση της χώρας μας στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι», σχολιάζει ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (ΕΕL) κ. Νικόλαος Ροδόπουλος, μιλώντας στο «Βήμα» για τις προκλήσεις και τις προοπτικές του κλάδου των Logistics.
Βρισκόμαστε μάλιστα στην αρχή ενός φθινοπώρου που αναμένεται να φέρει σημαντικές εξελίξεις στο διαμετακομιστικό εμπόριο. Η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΘ στο τέλος Σεπτεμβρίου, αλλά και οι εξελίξεις σχετικά με την κατακύρωση ή μη της δεσμευτικής προσφοράς για το Θριάσιο Πεδίο αποτελούν κρίσιμα ζητήματα.
Πάγιο αίτημα η βελτίωση των υποδομών
Εξάλλου, πάγιο αίτημα των ανθρώπων του κλάδου για να δοθεί ώθηση στην αγορά αποτελεί ηβελτίωση των υποδομών, δηλαδή οδικών αξόνων, σιδηρόδρομων, λιμανιών.
Η μεγάλη πρόκληση, στην οποία θα πρέπει να ανταποκριθεί η χώρα μας για να ενδυναμώσει τον ρόλο της απέναντι σε μεγάλες δυνάμεις του διαμετακομιστικού εμπορίου είναι ο «Ναυτικός Δρόμος του Μεταξιού», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο επικεφαλής της ΕΕL.
«Το μοντέλο της Ευρώπης έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια», εξηγεί στο «Βήμα». Η παραγωγή από την Κεντρική και τη Βόρεια Ευρώπη έχει μεταφερθεί στις Ασιατικές χώρες, με κυρίαρχη δύναμη την Κίνα. «Οι δρόμοι των εμπορευματικών ροών έχουν αλλάξει και πρώτος τους προορισμός είναι η Ελλάδα».
Απόδειξη αυτού αποτελεί, κατά τον κ. Ροδόπουλο, η στρατηγική επιλογή των Κινέζων για τον ΟΛΠ. «Μέχρι τη συμφωνία παραχώρησης τμήματος του ΟΛΠ, η εφοδιαστική αλυσίδα βρισκόταν στην αφάνεια. Ουδείς από τη δημόσια διοίκηση ασχολείτο με τα Logistics.
Το όραμα της ανάπτυξης της χώρας μας σε διαμετακομιστικό κέντρο της ΝΑ Ευρώπης περνούσε – ίσως – στα ψιλά των πολιτικών εξαγγελιών. Οι στρατηγικές κινήσεις των Κινέζων αφύπνισαν τον πολιτικό κόσμο και ταυτόχρονα δημιούργησαν μια νέα εικόνα για τη χώρα μας, καθώς και προοπτικές ανάπτυξης» σχολιάζει.
Η ισχύς των λιμένων στηρίζεται στην ισχύ της ενδοχώρας
Ο κλάδος περιμένει πολλά από την ανάπτυξη των λιμανιών· και κυρίαρχα από τον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη και την Ηγουμενίτσα.
«Ομως από μόνοι τους οι λιμένες δεν θα δώσουν την ώθηση που απαιτείται. Η ισχύς των λιμένων στηρίζεται στην ισχύ της ενδοχώρας. Αυτό σημαίνει ότι χωρίς εμπορευματικά κέντρα, χωρίς σύγχρονο σιδηρόδρομο η δυναμική τους θα μειωθεί.
Ο φόβος αυτός, σε συνάρτηση με τις ανταγωνίστριες όμορες χώρες, θα επιφέρει ισχυρό πλήγμα στην εθνική οικονομία», επισημαίνει ο πρόεδρος της ΕΕL. Παράλληλα, η απλή εισροή containers με προορισμό την Κεντρική Ευρώπη δεν αρκεί, όπως τονίζει, για επιτυχία.
Αντιθέτως, οφείλουμε να κατευθυνθούμε προς μοντέλα συγκράτησης των εισροών (μέρους αυτών) για ελαφριά μεταποίηση. Ενέργεια που όχι μόνο θα παραγάγει πλούτο, αλλά και θα οδηγήσει στην αύξηση της απασχόλησης.
Σε δεύτερο επίπεδο, αφού αξιοποιηθεί η εσωτερική δυναμική της χώρας, μπορούν να αναπτυχθούν συνέργειες με έμφαση στην εκπαίδευση και στην ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών.
Σε επίπεδο νομοθεσίας, το Εθνικό Συμβούλιο Εφοδιαστικής Αλυσίδας, στο οποίο συμμετέχει η ΕΕL, πραγματοποιεί σημαντικό έργο προς αυτή την κατεύθυνση των νομοθετικών παρεμβάσεων που υποστηρίξουν την ανάπτυξη του κλάδου.
«Κυρίαρχος στόχος είναι η δημιουργία της δευτερογενούς νομοθεσίας με επίκεντρο την ΚΥΑ για την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης», διευκρινίζει ο πρόεδρος. Με την εφαρμογή της συγκεκριμένης ΚΥΑ αυτοδίκαια θα ενεργοποιηθεί και ο νόμος 4302/2014 περί Εφοδιαστικής, που έχει μείνει στα χαρτιά.
Οσον αφορά την απόφαση του βρετανικού δημοψηφίσματος, ο κ. Ροδόπουλος, με ψυχραιμία, επισημαίνει, μιλώντας στο «Βήμα», ότι το περίγραμμα των επιπτώσεων είναι ακόμα ασαφές και απαιτούνται λεπτοί χειρισμοί. «Βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητα νερά. Δεν θα μπορούσε να μείνει αλώβητη η Eφοδιαστική Aλυσίδα, το μέγεθος όμως των επιπτώσεων θα φανεί σταδιακά.
Πιθανώς ο μεταβατικός χρόνος δώσει τη δυνατότητα για επανασχεδιασμό, όχι μόνο σε επίπεδο επιχειρήσεων, αλλά και σε επίπεδο κρατών» αναφέρει, σχολιάζοντας παράλληλα ότι «ένα ενδεχόμενο – και χρησιμοποιώ τη λέξη με πλήρη συναίσθηση – Brexit θα αποτελέσει πλήγμα στο ευρωπαϊκό όραμα».
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για στελέχη της Εφοδιαστικής Αλυσίδας
Δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα της εκπαίδευσης, η Ελληνική Εταιρεία Logistics σχεδίασε από κοινού με σημαντικούς ακαδημαϊκούς, όπως ο καθηγητής Γεώργιος Δουκίδης του ΟΠΑ, ένα Executive Program in Logistics.
Στόχος του προγράμματος είναι η μετάδοση όλων των νέων τάσεων που επικρατούν παγκοσμίως σε ανθρώπους ικανούς που μπορούν να προσφέρουν πολλά στις επιχειρήσεις και στον κλάδο.
Πρόκειται για το πρώτο πρόγραμμα εκπαίδευσης στελεχών, το οποίο δίνει έμφαση τόσο σε θέματα μάνατζμεντ όσο και σε θέματα διοίκησης εφοδιαστικής αλυσίδας και logistics.
Το βασικό στοιχείο διαφοροποίησης του προγράμματος έγκειται στη συμμετοχή των εμπλεκομένων σε ομάδες εργασίας οι οποίες καλούνται να αναπτύξουν, να επιλύσουν και να παρουσιάσουν ένα καινοτόμο έργο, που εκτείνεται σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος.
«Παρέχοντας σύγχρονη γνώση εξελίσσουμε αξιόμαχα στελέχη. Η κοινωνία μας σήμερα πάσχει από μια στείρα γνώση. Και αυτό είναι που θέλουμε να αλλάξουμε» λέει ο κ. Ροδόπουλος.
Κεντρικός άξονας αυτής της δυναμικής συνεργασίας είναι η δημιουργία ενός τμήματος Logistics στην Ελλάδα σε προπτυχιακό επίπεδο. Σήμερα μόνο δύο ΤΕΙ προσφέρουν πτυχίο στα Logistics.