Πτωτικά κινήθηκαν, για δεύτερο συνεχόμενο τρίμηνο, οι τιμές spot στην ευρωπαϊκή αγορά οδικών εμπορευματικών μεταφορών κατά το α’ τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με τον δείκτη Upply x Ti x IRU.
Της Βάσως Βεγιάζη
Όπως αναφέρεται στην έρευνα «Q1 2023 European Road Freight Rate Development Benchmark», οι τιμές για πρώτη φορά μειώθηκαν για δύο συνεχόμενα τρίμηνα από το β’ τρίμηνο του 2020, με τους δείκτες να μειώνονται κατά 7,5μονάδες στις 132,5 μονάδες.
Οι τιμές των contract συμβολαίων επίσης μειώθηκαν κατά 2,8 μονάδες, η πρώτη πτώση σε διάστημα 6 τριμήνων!
Όπως εξηγείται, οι τιμές spot έχουν μειωθεί 1,5 φορές ταχύτερα από τις τιμές των contract συμβολαίων κατά μέσο όρο στο α’ τρίμηνο του 2023, «γεγονός που οφείλεται στη μείωση της ζήτησης από τις ευρωπαϊκές οικονομίες μεσοπρόθεσμα, μειώνοντας την άμεση πίεση από την πλευρά της ζήτησης στην αγορά spot».
Αξιοσημείωτο είναι δε ότι με τον όγκο να κινείται καθοδικά και τη διαθέσιμη παραγωγική ικανότητα να βελτιώνεται, η πτωτική τάση των τιμών εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί εντός του 2023.
Όπως αναφέρεται «όλα τα παραπάνω σηματοδοτούν την πρώτη φορά που τα ποσοστά μειώνονται για δύο συνεχόμενα τρίμηνα από το β’ τρίμηνο του 2020 και την έναρξη της πανδημίας του Covid στην Ευρώπη. Επιπλέον, ο δείκτης της αγοράς spot έχει πέσει κάτω από το επίπεδο του β’ τριμήνου του 2022, μια εποχή που το κόστος αυξήθηκε μετά την εισβολή στην Ουκρανία για πρώτη φορά».
Σταχυολογώντας τα στοιχεία της έρευνας προκύπτουν τα εξής:
- Ο δείκτης αναφοράς «European Road Freight Spot Rate» του α’ τριμήνου 2023 είναι 7,5 μονάδες χαμηλότερος έναντι του δ’ τριμήνου του 2022, αλλά κατά 8,9 μονάδες υψηλότερος σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2022.
- Οι τιμές των συμβολαίων διαμορφώθηκαν στις 127,2 μονάδες, χαμηλότερες κατά 2,8 μονάδες από το δ’ τρίμηνο του 2022, αλλά 10,7 μονάδες υψηλότερες έναντι του α’ τριμήνου του 2022.
- Οι ναύλοι θα συνεχίσουν να μειώνονται στο β’ τρίμηνο του 2023, αλλά θα παραμείνουν υψηλοί, καθώς η πίεση στο κομμάτι της προσφοράς διατηρεί τα κόστη υψηλά.
- Προς το τέλος του 2023 ο όγκος αναμένεται να αρχίσει να ανακάμπτει, ασκώντας ανοδική πίεση στις τιμές.
- Η έλλειψη οδηγών αναμένεται να διαμορφωθεί στο 9% το 2023 (10% το 2022), φτάνοντας τις 300 χιλιάδες κενές θέσεις εργασίας. Οι αλλοδαποί οδηγοί θα αντιπροσωπεύσουν μεγάλο ποσοστό του εργατικού δυναμικού, ιδίως σε χώρες όπου οι διεθνείς μεταφορές συγκεντρώνουν πάνω από το 20% των οδικών μεταφορών (Πολωνία, Ρουμανία).