Την αναγνώριση και ανταλλαγή επαγγελματικών αδειών οδήγησης οδηγών Τρίτων Χωρών, προκειμένου να διευρυνθεί η “δεξαμενή” ταλέντων οδηγών και να μετριαστούν οι χρονίζουσες ελλείψεις οδηγών στην Ευρώπη, αποφάσισε η IRU.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Την περασμένη εβδομάδα, τα μέλη της IRU που εκπροσωπούν φορείς οδικών εμπορευματικών και επιβατικών μεταφορών από όλη την ΕΕ έδωσαν ραντεβού στις Βρυξέλλες, για διήμερες συζητήσεις, αναφορικά με βασικά θέματα και ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο.
Συγκεκριμένα, εγκρίθηκαν τρεις σημαντικές αποφάσεις-θέσεις για την έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, τη μέτρηση άνθρακα και τα δεδομένα οχημάτων, καθορίζοντας την κοινή άποψη του κλάδου για τα θέματα αυτά.
Πώς θα αντιμετωπιστεί η έλλειψη επαγγελματιών οδηγών
Στην πρώτη από τις τρεις αποφάσεις που ελήφθησαν, η IRU ζητά ένα Ευρωπαϊκό πλαίσιο για την αναγνώριση και την ανταλλαγή επαγγελματικών αδειών οδήγησης επαγγελματιών οδηγών Τρίτων Χωρών, προκειμένου να μεγαλώσει η “δεξαμενή” ταλέντων και να μετριαστούν οι ελλείψεις οδηγών στην ΕΕ.
Με βάση πρόσφατη έκθεση της IRU για τις ελλείψεις οδηγών στην Ευρώπη, προβλέπονται περίπου 500.000 κενές θέσεις εργασίας οδηγών μέχρι το τέλος του 2022.
Οπότε, απαιτείται μια σειρά εργαλείων και λύσεων για τη μείωση της έλλειψης οδηγών, με την IRU να ζητά επίσης την πλήρη ψηφιοποίηση της άδειας οδήγησης της ΕΕ.
Αυτή η θέση συμπληρώνει την προηγούμενη έκκληση της IRU για την αναθεώρηση της Οδηγίας για την Άδεια Οδήγησης της ΕΕ για να οριστεί η ελάχιστη ηλικία των επαγγελματιών οδηγών στα 18 έτη, διατηρώντας παράλληλα υψηλά τα επίπεδα οδικής ασφάλειας και επαγγελματικής επάρκειας.
Κοινό πρότυπο μέτρησης εκπομπών στις μεταφορές
Η δεύτερη απόφαση που εγκρίθηκε εστιάζει στη μετάβαση της ΕΕ σε ένα κοινό πρότυπο για τη μέτρηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις μεταφορές. Η Κομισιόν ανακοίνωσε πρόσφατα ότι η πρωτοβουλία της CountEmissions EU, ένα κοινό πλαίσιο για τον υπολογισμό και την αναφορά εκπομπών για τη μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων, ανεξαρτήτως τρόπου μεταφοράς, θα συμπεριληφθεί στο EU Greening Transport Package το 2023.
Ο τρόπος με τον οποίο μετρώνται οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, συμπεριλαμβανομένων των εκπομπών CO2, στην ΕΕ θα επηρεάσει σημαντικά τους φορείς οδικών μεταφορών της ΕΕ, καθώς θα αποτελέσει τυπικό κριτήριο για την επιλογή των παρόχων εφοδιαστικής και κινητικότητας.
Μια κοινή και διαφανής προσέγγιση θα πρέπει να παρέχει σαφείς και ίσους όρους ανταγωνισμού για όλους τους τρόπους μεταφοράς και όλους τους φορείς κινητικότητας και υλικοτεχνικής υποστήριξης. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι θα γίνουν οι πιο αποτελεσματικές επενδύσεις για την περαιτέρω απομάκρυνση του άνθρακα και τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου.
Η νέα θέση της IRU περιγράφει μια σαφή πορεία για να επιτευχθεί αυτό, συμπεριλαμβανομένης της διασφάλισης ότι το σύστημα είναι περιεκτικό και δεν κάνει διακρίσεις με βάση τον τρόπο μεταφοράς (οδικές, σιδηροδρομικές, αεροπορικές, θαλάσσιες και πολυτροπικές), είναι προαιρετικό για τους φορείς εκμετάλλευσης, βασίζεται στην προσέγγιση “well-to-wheel”, και είναι διαλειτουργικό με άλλα πρότυπα της ΕΕ και συμβατό με μεθοδολογίες που χρησιμοποιούνται εκτός ΕΕ.
Ελεύθερη πρόσβαση δεδομένων
Η τρίτη θέση που υιοθετήθηκε από την IRU αφορά την πρόσβαση σε δεδομένα, λειτουργίες και πόρους του οχήματος. Αντιμετωπίζει τα δικαιώματα των operators εμπορικών οδικών μεταφορών, καθώς και των χρηστών συνδεδεμένων οχημάτων, να έχουν πρόσβαση σε δεδομένα που δημιουργούνται από οχήματα και τη χρήση αυτών των δεδομένων από τρίτους.
Τα data που δημιουργούνται από το όχημα είναι κρίσιμα για τους μεταφορείς και, ως εκ τούτου, θα πρέπει να έχουν πρόσβαση τρίτα μέρη μόνο εάν ο μεταφορέας συμφωνεί ρητά για την εν λόγω κοινή χρήση δεδομένων.
Η νέα θέση της IRU προβλέπει μελλοντική τομεακή νομοθεσία σχετικά με την πρόσβαση σε δεδομένα οχημάτων, λειτουργίες και πόρους, και ζητά μια “χρηστοκεντρική” προσέγγιση στην αγορά δεδομένων οχημάτων, η οποία παραδοσιακά κυριαρχείται από κατασκευαστές οχημάτων και άλλους κατόχους data.