Στελέχη της εφοδιαστικής αλυσίδας εκτιμούν ότι η τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence – AI) μπορεί να δώσει λύση στην αυτοματοποίηση καθημερινών εργασιών και τη βελτίωση του visibility, αλλά ανησυχούν για την ασφάλεια των data, την αξιοπιστία του συστήματος και το κόστος.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σύμφωνα με τις FourKites και YouGov, που διεξήγαγαν την έρευνα, τα στελέχη της εφοδιαστικής στις ΗΠΑ εξετάζουν όλο και περισσότερο εάν το AI μπορεί να λειτουργήσει ως “εργαλείο” για την αυτοματοποίηση των καθημερινών λειτουργιών και την αντιμετώπιση των αναποτελεσματικών συστημάτων.
Η έρευνα, που τιτλοφορείται «Why You Should Rethink Your Supply Chain Tech», υπογραμμίζει τις συνεχιζόμενες προκλήσεις στον κλάδο, συμπεριλαμβανομένων των κατακερματισμένων τεχνολογικών συστημάτων, των “τυφλών” σημείων της εφοδιαστικής αλυσίδας και των περιορισμένων real-time πληροφοριών.
Συνολικά 250 επαγγελματίες του κλάδου στις ΗΠΑ απάντησαν ότι οι επιχειρήσεις βασίζονται σε πολλαπλά συστήματα για τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων, με το 75% να δηλώνει ότι χρησιμοποιεί από τρεις έως 10 διαφορετικές πλατφόρμες.
Επιπλέον, μόλις το 20% των επιχειρήσεων ανέφερε ότι έχει visibility σε πραγματικό χρόνο για το 75% ή περισσότερο των λειτουργιών της εφοδιαστικής τους αλυσίδας.
Σταχυολογώντας τα βασικά ευρήματα της έρευνας προκύπτουν τα εξής:
-Το 38% των ερωτηθέντων αναγνώρισε τα “τυφλά” σημεία μιας εφοδιαστικής αλυσίδας ως τον πιο σημαντικό περιορισμό της τρέχουσας τεχνολογίας τους.
-Το 80% ανέφερε ότι λιγότερο από το 75% της εφοδιαστικής αλυσίδας τους είναι διαθέσιμο σε πραγματικό χρόνο.
-Το 30% στελεχών μεγάλων επιχειρήσεων δήλωσε ότι οι πολύπλοκες ροές εργασιών σε πολλαπλά συστήματα τους εμποδίζουν να μεγιστοποιήσουν την αξία των επενδύσεών τους στην τεχνολογία.
-Τα 2/3 ανέφεραν ότι χρειάζονται 4 ώρες ή περισσότερες για να εκτιμηθεί ο αντίκτυπος μιας διαταραχής στην εφοδιαστική.
-Το 75% πιστεύει ότι το AI θα μπορούσε να αυτοματοποιήσει μεταξύ 25% – 75% των καθημερινών εργασιών μιας εφοδιαστικής αλυσίδας.
-Το 22% των αποστολέων με έσοδα άνω του 1 δισ. δολ. αξιολόγησε το control tower (πύργος ελέγχου) της εφοδιαστικής αλυσίδας ως εξαιρετικά αποτελεσματικό στην καθοδήγηση μιας δράσης.
Εν κατακλείδι, η τεχνητή νοημοσύνη θεωρείται πιθανή λύση για την αυτοματοποίηση διαφόρων λειτουργιών της εφοδιαστικής, συμπεριλαμβανομένης της επικοινωνίας, του προγραμματισμού ραντεβού, της διαχείρισης διοικητικών εργασιών κ.ά.
Τα στελέχη αναμένουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να αυξήσει την ικανοποίηση των πελατών, να βελτιώσει την on-time in-full απόδοση (OTIF) και να μειώσει το κόστος εργασίας.
Ωστόσο, πάνω από το 40% εξέφρασε την ανησυχία του αναφορικά με την ασφάλεια των data που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη, την αξιοπιστία του συστήματος και τα κόστη.
«Οι εταιρείες σε κάθε κλάδο μάς λένε το ίδιο πράγμα: “Πνίγονται” στα δεδομένα αλλά “διψούν” για δράση. Πάρα πολλές επιχειρήσεις έχουν επενδύσει σε πολλά συστήματα μόνο για να καταλήξουν με δεδομένα χαμηλής ποιότητας, περιορισμένες γνώσεις και ανεπαρκείς δυνατότητες λήψης αποφάσεων», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της FourKites, Mathew Elenjickal.
«Είναι σαφές ότι η βιομηχανία χρειάζεται μια επανάσταση. Μια ενιαία πηγή που θα συνδέει τα υπάρχοντα συστήματα και που θα εξουσιοδοτεί ένα ψηφιακό εργατικό δυναμικό AI ειδικών να αναλάβει δράση», συμπλήρωσε.