Τα 30 κρισιμότερα εξαγώγιμα ελληνικά τρόφιμα και ποτά, τόσο ως προς τις ποσότητες όσο και ως προς τις προοπτικές τους, με βάση την ανάπτυξη των εξαγωγών τους στην τελευταία 5ετία, καθώς και τις πιο σημαντικές χώρες στις οποίες πρέπει να στοχεύσουμε, για το καθένα από αυτά, καταγράφει μελέτη της Global Greece.
Σύμφωνα με αυτήν, τα τρόφιμα και τα ποτά αντιστοιχούν στο 16% των ελληνικών εξαγωγών ποσοστό που ανεβαίνει στο 24% μετά από την αφαίρεση των πετρελαιοειδών. Ωστόσο, οι εξαγωγές μεταποιημένων προϊόντων προστιθέμενης αξίας αντιστοιχούν στο 51% πολύ μικρό ποσοστό, έναντι του 76% για παράδειγμα της Ιταλίας.
Σύμφωνα με τον διευθυντή της Global Greece, Μπάμπη Φιλαδαρλή, «Ένας κρίσιμος παράγοντας για να αυξήσουμε τις εξαγωγές του κλάδου είναι ο εντοπισμός των πιο σπουδαίων εξαγόμενων προϊόντων, καθώς και των πιο ενδεδειγμένων χωρών για στόχευση.
Κάναμε αυτή τη μελέτη για να καταγράψουμε ποια είναι τα κρισιμότερα εξαγώγιμα προϊόντα και ποιες οι σπουδαιότερες αγορές για το καθένα από αυτά με κριτήρια τόσο σε μέγεθος εξαγωγών όσο και σε προοπτική, την ανάπτυξή τους δηλαδή στα τελευταία χρόνια, ανεξάρτητα αν οι ποσότητες είναι μεγάλες ή μικρές».
Συνοπτικά τα αποτελέσματα της μελέτης είναι τα ακόλουθα:
-Νωπά προϊόντα
Τα νωπά προϊόντα τα οποία εξάγονται σε μεγάλες ποσότητες:
Τα κρίσιμα προϊόντα είναι το παρθένο ελαιόλαδο, οι ελιές και τα ψάρια αλλά εξ αυτών τα δύο πρώτα έχουν καλύτερες προοπτικές διότι οι εξαγωγές τους τείνουν αυξανόμενες. Το εξευγενισμένο ελαιόλαδο κυρίως και στη συνέχεια τα ακτινίδια, τα εσπεριδοειδή και τα φρούτα εξάγονται σε μικρότερες ποσότητες προς το παρόν αλλά έχουν ελπιδοφόρα προοπτική καθώς οι εξαγωγές τους αυξάνονται διαρκώς και με καλό ρυθμό.
-Τα μεταποιημένα προϊόντα που εξάγονται σε μεγάλες ποσότητες
“Τρέχουν” τα είδη αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, σύμφωνα με τη μελέτη.
Τα κλασικά εξαγόμενα ελληνικά μεταποιημένα τρόφιμα είναι τα παρασκευάσματα λαχανικών, η φέτα και οι κομπόστες, όλα σε καλή ανάπτυξη.
Αυτό το προϊόν που ξεχωρίζει όμως και αναπτύσσει τις εξαγωγές του με πολύ μεγάλο ρυθμό είναι τα είδη αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής.
Και τα υπόλοιπα προϊόντα όμως, από εκείνα που δεν κάνουν μεγάλες ποσότητες, σημειώνουν καλή ανάπτυξη, όπως οι μαρμελάδες και τα γλυκά κουταλιού, το κρασί, τα υπόλοιπα τυριά και τα τουρσί. Αρνητική ανάπτυξη σημειώνουν οι διατηρημένες ντομάτες και μηδενική τα ζυμαρικά.
-Τα μεταποιημένα προϊόντα, τα οποία εξάγονται σε μικρές ποσότητες, αλλά παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυναμική
Η εν λόγω κατηγορία προϊόντων μπορούν να αποδειχτούν στο μέλλον σημαντικά και κρυφές ευκαιρίες. Προέρχονται από τα προϊόντα φιλέτα ψαριών, σάλτσες και αρτύματα, ζωμοί και σούπες και παρασκευάσματα κρέατος και ψαριών.
Το top 10 των ελληνικών εξαγόμενων τροφίμων
Σύμφωνα με τη μελέτη στο top 10 των εξαγόμενων ελληνικών τροφίμων σε ποσότητες συγκαταλέγονται: ελαιόλαδο παρθένο, ψάρια φρέσκα, παρασκευάσματα λαχανικών, ελιές, φέτα, κομπόστες, εσπεριδοειδή, σταφύλια, γιαούρτι, βερίκοκα-κεράσια-ροδάκινα.
Επίσης, στο top 10 των εξαγόμενων ελληνικών τροφίμων με την μεγαλύτερη βελτίωση εξαγωγών τους στα 5 τελευταία χρόνια συγκαταλέγονται: ελιές νωπές, παρασκευάσματα λαχανικών ΚΤΨ, ελαιόλαδο εξευγενισμένο, φιλέτα ψαριών, μέλι, κρόκος, αρτοποιία, μπισκότα κ.λπ., σάλτσες – αρτύματα, κρέας προβάτου, παρασκευάσματα κρέατος – λουκάνικα.
Οι χώρες που εξάγουμε
Οι κλασικές χώρες που εισάγουν τις μεγαλύτερες ποσότητες τροφίμων από την Ελλάδα σημειώνουν καλές επιδόσεις, ωστόσο εξαιρετικές προοπτικές παρουσιάζει η αγορά της Ρουμανίας, σύμφωνα με την μελέτη.
Όλες οι χώρες παρουσιάζουν σταθερή ανάπτυξη, με κρισιμότερες χώρες τη Γερμανία και τη Ιταλία. Πρέπει όμως να τονιστεί η προοπτική που φαίνεται για τις χώρες Ισπανία, Γαλλία, Ρουμανία, Κύπρο και Ολλανδία.
Στην μελέτη της Global Greece παρουσιάζεται η δεύτερη κατηγορία χωρών, που εισάγουν μικρότερες ποσότητες τροφίμων από την Ελλάδα.
Χώρες, στις οποίες η Ελλάδα εξάγει μικρότερες ποσότητες τροφίμων, αλλά παρουσιάζουν στα 5 τελευταία χρόνια εξαιρετική δυναμική είναι οι Πολωνία, Τσεχία, Αυστρία, Δανία, Αλβανία, Βέλγιο, Καναδάς και Σουηδία.
Σύμφωνα με τη μελέτη αποτελούν χώρες στις οποίες παρουσιάζονται ελπίδες και ευκαιρίες, προς τις οποίες πρέπει να ενταθούν οι προσπάθειες.
Συνολικά το top 12 των χωρών που εισάγουν ελληνικά προϊόντα και έχουν την καλύτερη προοπτική, ανεξαρτήτως ποσοτήτων, είναι οι: Τσεχία, Γαλλία, Καναδάς, Ρουμανία, Πολωνία, Ολλανδία, Βέλγιο, Ιταλία, Δανία, Αυστρία, Σουηδία και Ρωσία.
Συμπέρασμα
Οι ελληνικές εταιρείες τροφίμων και ποτών αντιμετωπίζουν διάφορα προβλήματα ως προς τις εξαγωγές τους κι ένα από αυτά είναι η επιλογή των αγορών – στόχων.
Σύμφωνα με τη μελέτη, παραδοσιακά επιλέχτηκαν ως χώρες στόχευσης εκείνες στις οποίες υπήρχε ελληνική ομογένεια και κατά συνέπεια ελληνικά εστιατόρια. Αυτό ήταν καλό για αρχή και αποτυπώνεται στα μεγέθη των εξαγωγών, όπου ψηλά βρίσκονται η Γερμανία, οι ΗΠΑ και στη συνέχεια ο Καναδάς και η Αυστραλία. Δεν είναι όμως θετικό για τη συνέχεια, αν παραμείνει η κύρια στόχευση.
Η Ελλάδα σήμερα έχει κάποια πλεονεκτήματα τα οποία στρέφουν το ενδιαφέρον πολλών ανθρώπων σε διάφορες χώρες για τα προϊόντα της. Πολλές νέες χώρες είτε γιατί το προσπαθούμε εμείς είτε και από μόνες τους μας ανακαλύπτουν και ζητούν τα προϊόντα μας.
Η χώρα έχει και πολλά άλλα προϊόντα και τεράστιες παραγωγικές δυνατότητες. Όχι μόνο στην παραγωγή αλλά και στην μεταποίηση. Μόνο έτσι θα πετύχει μεγάλους όγκους εξαγωγών και θα αξιοποιήσει οικονομικά ένα μεγάλο της πλεονέκτημα.
Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ