Δημοσιεύτηκαν τα αποτελέσματα της 6ης πανελλήνιας έρευνας για τον κλάδο των logistics που παρουσιάστηκαν στο 25ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εφοδιαστικής Αλυσίδας (https://25theelcongress.slide2open.net/conference2024/omilites/) που διοργανώθηκε από την Ελληνική Εταιρεία Logistics (www.eel.gr) .
Τα αποτελέσματα αναφέρουν τη συνεισφορά τον logistics στο ΑΕΠ της χώρας, θέματα στρατηγικής και δράσεις για την ανάπτυξη του εν λόγω κλάδου.
Η παρουσίαση έγινε από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, Δρ. Βασίλη Ζεϊμπέκη, ο οποίος είναι παράλληλα Αναπληρωτής Καθηγητής στην Πολυτεχνική Σχολή του Παν. Αιγαίου.
Τα αποτελέσματα / βασικά συμπεράσματα της έρευνας
Η Ελλάδα παρουσιάζει σημαντική άνοδο στην παγκόσμια αγορά logistics, με στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας για το 2023, παρουσιάζοντας σημαντική βελτίωση στις υποδομές και στην ανταγωνιστικότητα.
Στοίχημα αποτελεί η Ελλάδα να αναρριχηθεί στο top 10 της κατάταξης. Ο κλάδος των logistics συνεισφέρει με 23,5 δις ευρώ (11,4%) στο ελληνικό ΑΕΠ και με 12,4 δις στην Ακαθάριστη Προσταθέμενη Αξία.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση, το σύνολο αφορά τη συνεισφορά των κλάδων με in-house logistics και του κλάδου των υπηρεσιών logistics, όπως οι χερσαίες μεταφορές, οι πλωτές μεταφορές, η αποθήκευση και οι ταχυμεταφορές.
Επίσης, ο κλάδος απασχολεί το 5,5% του συνολικού εργατικού δυναμικού της Ελλάδας, αυτό μεταφράζει σε 231.000 εργαζομένους.
Η υφιστάμενη κατάσταση
Η οδική μεταφορά αποτελεί το κυρίαρχο μέσο, με 67% μερίδιο, παρόλα αυτά ο στόλος είναι γηρασμένος και περιορισμένης χωρητικότητας.
Είναι αναγκαίες οι συνέργειες σε οδικές μεταφορές και η ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών, με χρήση σιδηροδρομικής μεταφοράς.
Ο λιμένας του Πειραιά κυριαρχεί στη Μεσόγειο, αν και έχει επηρεαστεί σημαντικά από τις αναταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα.
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει σημαντικές προοπτικές να αποτελέσει hub των Βαλκανίων.
Οι αποθηκευτικοί χώροι των 3PL αυξάνονται σημαντικά, παρόλα αυτά, η ανάθεση σε τρίτους παρουσίασε σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης.
Οι εταιρείες 3PL προσφέρουν ευρεία γκάμα υπηρεσιών, αλλά θα πρέπει να επενδύσουν σε αυτοματισμούς και σε εκπαίδευση των εργαζομένων, ώστε να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικές, μειώνοντας το λειτουργικό τους κόστος και αυξάνοντας την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών τους.
Μελλοντικές τάσεις
Η νομοθεσία αναφορικά με την αδειοδότηση των ΚΑΔ, η δημιουργία επιχειρηματικών πάρκων και η ανάπτυξη του σιδηροδρόμου εξακολουθούν να αποτελούν τροχοπέδη στην ανάπτυξη του τομέα των logistics.
Απαιτείται η δημιουργία ειδικής γενικής γραμματείας εφοδιαστικής για τον συντονισμό και την υποστήριξη ανάπτυξης του τομέα.
Κερδίζεται σημαντικό έδαφος στην ορθότητα τεχνολογιών αιχμής. Οι εταιρείες έχουν αντιληφθεί τη σημασία του ψηφιακού τους μετασχηματισμού.
Η αειφόρα ανάπτυξη είναι προτεραιότητα των εταιρειών, αφού μέσω αυτής, μειώνεται το λειτουργικό τους κόστος και προσελκύουν νέους πελάτες και αυξάνουν την οικονομική αποτίμησή τους.