Πραγματοποιήθηκαν οι συναντήσεις των οδικών μεταφορέων με τα υπουργεία Μεταφορών και Ναυτιλίας, με αντικείμενο την υιοθέτηση μέτρων στήριξης του κλάδου από την άνοδο των τιμών των καυσίμων.
Η αντιπροσωπεία των οδικών μεταφορέων συναντήθηκε με τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη και τον υφυπουργό Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλο, παρουσία του γενικού γραμματέα Μεταφορών Γιάννη Ξιφαρά.
Στις συναντήσεις αυτές, από την πλευρά των ιδιοκτητών ΦΔΧ, επισημάνθηκε ότι τα καύσιμα αποτελούν περίπου το 45% του λειτουργικού κόστους ενός φορτηγού οχήματος, ενώ το ποσοστό σήμερα αγγίζει το 70%, λόγω της αύξησης της τιμής τους.
Παράλληλα, η μετακύληση του συνόλου των αυξήσεων στους πελάτες των μεταφορέων είναι πρακτικά αδύνατη, καθώς η αγορά αδυνατεί να ανταπεξέλθει.
Αντιθέτως, οι μεταφορείς, όπως υπογράμμισαν, έχουν κληθεί να απορροφήσουν την αύξηση του κόστους πετρελαίου σε είδη και υπηρεσίες, τις οποίες χρησιμοποιούν – όπως για παράδειγμα το κόστος των ακτοπλοϊκών ναύλων με την επιβολή επίναυλου καυσίμου, ο οποίος έχει αυξητική τάση – αναλαμβάνοντας σχεδόν εξ’ ολοκλήρου την οικονομική πίεση.
Η πλειοψηφία των ελληνικών μεταφορικών επιχειρήσεων λειτουργεί σήμερα με αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα, ενώ τα χρηματοοικονομικά αποθεματικά έχουν πλέον μηδενιστεί.
Στο σημείο αυτό, όπως επισήμαναν, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη πως η συντριπτική πλειοψηφία των εταιρειών οδικών μεταφορών είναι μικρές, καθώς στην Ελλάδα πρόκειται κατά κύριο λόγο για μεμονωμένους αυτοκινητιστές, με τον μέσο όρο ιδιοκτησίας φορτηγών οχημάτων να φτάνει τα 1,2 οχήματα ανά ιδιοκτήτη.
Στη συνέχεια, οι οδικοί μεταφορείς ανέφεραν πως τα περισσότερα Κ-Μ της ΕΕ έχουν ήδη λάβει μέτρα οικονομικής ενίσχυσης του νευραλγικού κλάδου των οδικών μεταφορών, με πιο πρόσφατα παραδείγματα από την Γαλλία και την Ισπανία, όπου εγκρίθηκαν άμεσες επιδοτήσεις στις εταιρείες του κλάδου, συνολικούς ύψους 400 εκατ. ευρώ, ενώ στα υπόλοιπα Κ-Μ λειτουργεί ανέκαθεν σύστημα επιστροφής φόρους καυσίμου στους επαγγελματίες, τα οποία έχουν ενισχυθεί λόγω της σημερινής κατάστασης.
Οι οδικοί μεταφορείς – μεταξύ άλλων – πρότειναν την εφαρμογή πλαφόν στην τιμής διάθεσης του πετρελαίου κίνησης στους επαγγελματίες μεταφορείς, στην τιμή των 1,10 ευρώ/λίτρο πλέον ΦΠΑ, έτσι ώστε να επανέλθει το κόστος της μεταφοράς σε βιώσιμα επίπεδα, καυτηριάζοντας την άνοδο των ακτοπλοϊκών ναύλων.
Εάν δεν βρεθεί κάποια συμβιβαστική λύση, οι οδικοί μεταφορείς, οι οποίοι έχουν αναστείλει τις απεργιακές κινητοποιήσεις, προσανατολίζονται στη διεξαγωγή νέας, έκτακτης πανελλαδικής γενικής συνέλευσης.
Φ. Φωτ.