Αναλογικά διόδια, τροποποίηση του ΕΚ 561/2006 που αφορά τις ώρες οδήγησης και ανάπαυσης και η πλήρης άρση του καμποτάζ εμπεριέχονται στις προτάσεις που κατέθεσε η ΟΦΑΕ, στο – υπό διαμόρφωση – «Οδικό Πακέτο» της ΕΕ.
Ειδικότερα, στα πλαίσια του «Οδικού Πακέτου» (Road Package) που έχει ανακοινώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εδώ και έναν χρόνο, η ΟΦΑΕ εκπόνησε σχετική μελέτη, υποβάλλοντας τις προτάσεις της προς την Ε.Ε., έχοντας ως κεντρικό γνώμονα τα συμφέροντα των Ελλήνων αυτοκινητιστών.
Τα βασικά σημεία, τα οποία πραγματεύεται το «Οδικό Πακέτο» έχουν να κάνουν με την αναθεώρηση των υπαρχόντων ευρωπαϊκών κανονισμών που διέπουν τις μεταφορές.
Συγκεκριμένα, θα αναθεωρηθεί η νομοθεσία σχετικά:
-Οδική Τιμολόγηση (Διόδια),
-Κοινωνικοί Κανόνες (Συνθήκες εργασίας, ωράριο οδήγησης, απόσπαση εργαζομένων και κατώτατος μισθός),
-Κανόνες για την πρόσβαση στην αγορά & για τις ενδομεταφορές (cabotage).
Σχετικά με το πρώτο εκ των ανωτέρω θέμα, η ΟΦΑΕ τόνισε την ανάγκη επιβολής αναλογικής χιλιομετρικής χρέωσης, ενώ αναγνώρισε τα πολλαπλά οφέλη από την εφαρμογή των ηλεκτρονικών διοδίων σε όλους τους Ευρωπαϊκούς αυτοκινητοδρόμους. Υπογραμμίζοντας παράλληλα πως οποιαδήποτε αλλαγή στην οδική τιμολόγηση δεν θα επιφέρει επιπλέον αυξήσεις στις ήδη υπέρμετρες χρεώσεις χρήσης του οδικού δικτύου.
Σε ότι αφορά τους κοινωνικούς κανόνες, η ΟΦΑΕ τόνισε την ανάγκη για την τροποποίηση του ΕΚ 561/2006, που αφορά τις ώρες οδήγησης και ανάπαυσης, καθώς οι ισχύουσες και μη ευέλικτες διατάξεις του Κανονισμού, δίνουν συγκριτικό πλεονέκτημα στους οδηγούς των Κρατών Μελών της Κεντρικής Ευρώπης.
Πάγια πρόταση της ΟΦΑΕ είναι η αύξηση των ημερών οδήγησης μεταξύ των εβδομαδιαίων περιόδων ανάπαυσης, έτσι ώστε να καλύπτονται μεγαλύτερες αποστάσεις και οι οδηγοί να επιστρέφουν στην βάση τους για την ανάπαυσή τους.
Κάτι τέτοιο, εκτός από ευελιξία στις διενέργεια εμπορευματικών μεταφορών, θα είχε ως αποτέλεσμα την καλυτέρευση των συνθηκών εργασίας των οδηγών διεθνών μεταφορών, οι οποίοι σήμερα μένουν για πολλές συνεχόμενες ημέρες μακριά από τις οικογένειές τους, καθιστώντας το επάγγελμα δύσκολο και μη ελκυστικό προς νέους ανθρώπους που επιλέγουν να ακολουθήσουν ένα νέο επάγγελμα.
Τέλος, οι προτάσεις της ΟΦΑΕ για τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό που διέπει το Cabotage είναι μείζονος σημασίας, καθώς ο υπάρχον κανονισμός εμπεριέχει ασάφιες και αδυναμίες στην εφαρμογή και τον έλεγχο της νομιμότητας στην διενέργεια cabotage.
Μπορεί το cabotage το 2009, όταν θεσμοθετήθηκε με τους ισχύοντες όρους στην ΕΕ, να είχε ως βάση το άνοιγμα μια ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς για τις οδικές μεταφορές, σήμερα όμως αποτελεί την νούμερο 1 αιτία διχασμού της ευρωπαϊκής αγοράς οδικών μεταφορών, καθώς έχει κυριολεκτικά διασπάσει την Ευρώπη σε δύο τμήματα, όπου η δυτική πλευρά υψώνει τείχη προστατευτισμού.
Ο λόγος είναι ότι η ανομοιογένεια των οικονομικών συνθηκών μεταξύ των κρατών μελών, δεν καθιστά συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των μεταφορέων τους έτσι ώστε να υπάρχει δίκαιη μοιρασιά του μεταφορικού έργου.
Γερμανία και Γαλλία έχουν ήδη εφαρμόσει τον νόμο για την επιβολή κατώτατου ωρομισθίου στους οδηγούς αλλοδαπών εταιρειών που διενεργούν διεθνείς εμπορευματικές μεταφορές στην χώρα τους, ενώ και η Αυστρία και η Νορβηγία έχουν λάβει αντίστοιχα μέτρα για την διενέργεια cabotage στην χώρα τους.
Και φυσικά, έπεται συνέχεια καθώς πολλές είναι εκείνες οι χώρες που φαίνεται να παραδειγματίζονται από τέτοιου είδους πρακτικές, κάνοντας την ιδέα της ενιαίας Ευρωπαϊκής αγοράς να φαντάζει απατηλό όνειρο.
Η χώρα μας πλήττεται υπέρμετρα από την παράνομη διενέργεια καμποτάζ, με τα δημόσια ταμεία να χάνουν τεράστια ποσά από τις αμέτρητες πλέον μετεγκατεστημένες εταιρίες διεθνών μεταφορών, οι οποίες διενεργούν ανενόχλητες το μεταφορικό τους έργο στην Ελλάδα, δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στις Ελληνικές εταιρίες που πλέον αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στην άνιση αυτή μάχη.
Για τον λόγο αυτό, και λαμβάνοντας υπόψη τις εξαιρετικά δυσμενείς οικονομικές συνθήκες στην Ελλάδα, η ΟΦΑΕ προτείνει στην Ε.Ε. την πλήρη άρση του καμποτάζ, έως ότου επιτευχθεί η οικονομική ομοιογένεια μεταξύ των Κρατών Μελών.